شناسه خبر:85200
1403/5/4 17:14:48

تحلیل‌گر و کارشناس مسائل رسانه گفت: جنگ شناختی نسخه پیشرفته و تکامل‌یافته جنگ اطلاعات است که به‌جای اینکه صرفاً تغییر ذهن را هدف بگیرد، یک گام فراتر گذاشته و تغییر رفتار و تبدیل افکار عمومی یک کشور به اسلحه را هدف قرار می‌دهد.

سینا قربانی اظهار کرد: بی‌ثبات‌سازی و تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت‌ها دو هدفی است که ناتو از طریق جنگ شناختی طراحی کرده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران درگیر یک نبرد همه‌جانبه ترکیبی است که در داخل کشور سویه شناختی آن بر همه جنبه‌های دیگر این نبرد غلبه دارد.

این تحلیل‌گر و کارشناس مسائل رسانه بیان کرد: اصطلاح جنگ شناختی در ایران فراوان مصرف می‌شود و بیم آن می‌رود که این افراط باعث شود اهمیت آن مورد کم‌توجهی قرار گیرد و از معنای دقیقی که در نبرد بزرگ ترکیبی میان ایران و دشمنانش از آن برخوردار است، دور شود.

قربانی با اشاره به اینکه خطر ناشی از تحریف جنگ شناختی منجر به خطاهای محاسباتی در تشخیص عرصه جنگ می‌شود، یادآور شد: خطای محاسباتی زمینه اشتباهات جدی را در تشخیص بازیگران، راهبردها و تاکتیک‌هایی که توسط حریف استفاده می‌شود، فراهم خواهد کرد.

وی تأکید کرد: اگر جنگ شناختی را به‌دقت بشناسیم و آن را همان‌طور که دشمن برای خود طراحی کرده است، تعریف کنیم، آنگاه پی خواهیم برد که آشوب‌های پیشین، جنگ شناختی تمام‌عیار بود که دیگر ابزارها و گزینه‌های استفاده‌شده همه در خدمت یک هدف شناختی بزرگ قرار داشتند.

این تحلیل‌گر رسانه با اشاره به اینکه برای جامعه اطلاعاتی و دفاعی غرب سند جنگ شناختی ناتو یکی از معتبرترین اسناد است، اظهار کرد: مطالعه این سند درکی دقیق در اختیار ما می‌گذارد که وقتی غربی‌ها از جنگ شناختی صحبت می‌کنند، دقیقاً به چه اقداماتی اشاره دارند.

قربانی ادامه داد: جنگ شناختی درواقع نسخه پیشرفته و تکامل‌یافته جنگ اطلاعات است که به‌جای اینکه صرفاً تغییر ذهن را هدف بگیرد، یک گام فراتر گذاشته و تغییر رفتار را هدف قرار می‌دهد و بر این اساس سند جنگ شناختی ناتو نهایتاً جنگ شناختی را این‌گونه تعریف می‌کند که «تبدیل کردن افکار عمومی یک کشور به اسلحه توسط بازیگر خارجی برای دو هدف تأثیرگذاری و تغییر دادن»، هدف این جنگ است.

وی اضافه کرد: جنگ شناختی براساس طراحی بازیگران خارجی در اصل بر این اساس شکل می‌گیرد که جامعه دائماً طی یک پروژه خارجی ناراضی شود و سپس در اثر این نارضایتی ابتدا باورهای خاصی پیدا کند و در گام بعدی براساس آن باورها، رفتارهای خاصی انجام بدهد که نتیجه این اقدامات، تولید بی‌ثباتی از یک‌سو و از سوی دیگر مجبور شدن جامعه و دولت‌ها به تغییر سیاست‌های‌خود به سمت اهداف خارجی است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 85200