شناسه خبر:85753
1403/5/23 16:11:17

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه با انتقاد از ناایمن بودن محورها و معابر بزرگراهی کلانشهر کرمانشاه خواستار توجه بیشتر شهرداری به ایمن‌سازی این معابر شد.

سرهنگ محمد حیدری روز سه شنبه اظهار کرد: معابر بزرگراهی شهر کرمانشاه باید انسان‌محور شود، به عبارت دیگر مهندسی و هندسه آن فقط بر اساس ورودی - خروجی خودرو طراحی نشود بلکه به انسان و نیاز شهروندان از خیابان، معابر و حتی بزرگراه توجه شود.

وی بیان کرد: شبکه بزرگراهی شهر کرمانشاه بر اساس آیین‌نامه طراحی معابر احداث نشده است و همچنان خودرو محور بوده و اولویت عبور با وسایط نقیله است که این امر خود یک نقص بزرگ به شمار می‌رود.

وی افزود: بر این اساس با توجه به وقوع تصادفات فوتی و جرحی و روند افزایشی آن در معابر بزرگراهی شهر کرمانشاه موضوع در دستور کار کارشناسی پلیس قرار گرفته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه ادامه داد: از طرف دیگر معابر شهری کرمانشاه فاقد امکانات و تجهیزات ایمنی کافی جهت تردد عرضی عابرین است، به همین دلیل دارای بیشترین فراوانی تصادفات از نوع خودرو با عابر به میزان 86 درصد است.

سرهنگ حیدری تاکید کرد: انسان محور کردن، آرام سازی و ایمن سازی معابر کلانشهر کرمانشاه از مطالبات پلیس برای کاهش تعداد متوفیان و مجروحان ناشی از تصادف از دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری است.

شهرداری براساس روش‌های درج شدن در آیین نامه اقدام کند

وی همچنین در خصوص برخی اظهارات و اعتراضات شهروندان و مسوولان استان کرمانشاه از سرعت کاه‌های موجود در بزرگراه‌ها، گفت: آرام‌سازی و ایمن‌سازی در راستای کاهش سرعت از خواسته‌های پلیس راهور بر اساس آیین نامه طراحی معابر است.

وی با تاکید بر اینکه پلیس راهور کرمانشاه هیچ گونه نقشی در انتخاب نوع سرعتکاه و نحوه اجرای آن ندارد، یادآور شد: 28 روش جهت آرام سازی معابر وجود دارد که شهرداری باید بر اساس روش‌های آئین نامه ای اقدام نماید.

رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه یادآور شد: این نکته مهم را هم باید مدنظر داشت که تعیین نوع تجهیزات آرام سازی و الزامات مورد نیاز بر عهده واحد حمل و نقل شهرداری است که انتظار می‌رود در ارتقای ایمنی مد نظر قرار گیرد.

سرهنگ حیدری با تاکید بر اینکه پلیس راهور تنها ناظر ترافیکی و مسوول نظم دهی به حمل و نقل و ترافیک شهری است، گفت: مسوولیت رعایت الزامات و رعایت استانداردها متناسب با آیین‌نامه‌ها از وظایف دیگر دستگاه هاست و پلیس تنها وظیفه نظارت را برعهده دارد.

سقوط پیکان به داخل رودخانه قره‌سو کرمانشاه

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با اشاره به سقوط چند روز پیش یک دستگاه خودرو پیکان به رودخانه قره سو کرمانشاه اظهار کرد: یک دستگاه خودرو سواری پیکان که از سمت تقاطع شهید سلیمانی به سمت تقاطع شهدا در بزرگراه امام خمینی (ره) در حال حرکت بوده هنگام تردد بر روی پل رودخانه قره سو به دلیل خستگی و خواب آلودگی از مسیر منحرف و به بستر رودخانه سقوط می‌کند.

سرهنگ حیدری گفت: متاسفانه محافظ فلزی عرشه پل، مقاومت و کارایی لازم را نداشته و در اثر برخورد سواری پیکان دچار شکستگی کامل شده است.

وی اضافه کرد: ارتفاع این پل تا بستر رودخانه بیش از 6 متر است و نرده نصب شده توسط شهرداری کرمانشاه بایستی برای حفظ جان افراد، مقاومت کافی برای جلوگیری از سقوط وسایل نقلیه به بستر رودخانه را داشته باشد که متاسفانه این مقاومت را نداشته است.

رییس پلیس راهور استان کرمانشاه با یادآوری اینکه این حادثه رانندگی خوشبختانه تلفات جانی نداشت، گفت: با این حال راننده به شدت آسیب دید و توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شد که اگر کار به صورت استاندارد انجام شود شاهد چنین صحنه‌هایی نخواهیم بود.

سرهنگ حیدری افزود: نمی‌توان ناایمن بودن حفاظ پل و عدم استحکام لازم آن برای محافظت از جان سرنشینان وسایل نقلیه را نادیده گرفت و مسولان شهرداری باید به این مهم توجه داشته باشند زیرا رعایت الزامات و رعایت استانداردها متناسب با آیین نامه‌ها از وظایف معاونت حمل و نقل شهرداری است.

وی گفت: برابر کارشناسی‌های به عمل آمده راننده پیکان و شهرداری هر دو در بروز این حادثه مقصر شناخته شدند.

شناسه خبر 85753