شناسه خبر:85842
1403/5/29 17:52:41

نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با عنوان «قاری قرآن، مبلغ پیام‌های الهی» از سوی شورای عالی قرآن برگزار می‌شود.

نشست‌های تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم که به‌عنوان یکی از رویدادهای باسابقه و مؤثر در بین فعالیت‌های قرآنی کشور شناخته می‌شود، در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره خود قرار گرفته است.

در هجده دوره گذشته موضوعات مختلفی که غالباً مرتبط با مسائل جامعه قرآنی کشور بوده، در دستور کار قرار داشته است.

براساس این گزارش، محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت و مأموریت یک قاری قرآن تبلیغ کلام‌الله است، افزود: با توجه به اهمیت این مقوله، هر مقدار کار علمی و تبیینی در این زمینه انجام بشود، بازهم جا دارد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماه رمضان گذشته ضمن تأکید روی این وظیفه مهم قاریان، آنان را از مصادیق «الذین یبلغون رسالات الله» برشمردند که این آگاهی‌بخشی معظم‌ٌله، تکلیف قاریان عزیز را سنگین‌تر می‌کند.

میرزاجانی گفت: بر این اساس، پس از جلساتی که در شورای عالی قرآن برگزار شد، عنوان «قاری قرآن، مبلغ پیام‌های الهی» را محور مباحثات نشست نوزدهم قرار دادیم و ذیل آن، 6 موضوعِ دارای اولویت را تعریف کردیم.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن ادامه داد: در بخشی از نشست هم به بررسی غنای حرام در تلاوت قرآن خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در آذرماه برگزار می‌شود، از پژوهشگران و کارشناسان قرآنی دعوت کرد تا مقالات، طرح‌ها و ایده‌های خود را ذیل موضوعات تعیین‌شده حداکثر تا نیمه آبان‌ماه به شورای عالی قرآن ارسال کنند.

عنوان نشست: قاری قرآن، مبلغ پیام‌های الهی و موضوعات آن در 6 دسته به شرح زیر برگزار می‌شود:

١. مفهوم‌شناسی «تبلیغ رسالات الله» در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) با تأکید بر خشیت الهی

٢. اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره‌گیری از هنر قرائت قرآن

٣. بایسته‌ها و الزامات قاری- مبلغ در منابع اسلامی و علوم انسانی

4. بررسی مصداقی قرائت‌های تأثیرگذار، با رویکرد برخورداری از مؤلفه‌های تبلیغی

5. وظایف مجموعه‌های ذی‌ربط، در تبلیغ دین با بهره‌گیری از هنر قرائت قرآن

6. تأثیر قرائت قرآن در افزایش روحیه مقاومت مردم فلسطین و غزه

کارویژه نشست نوزدهم نیز به تعریف غنای حرام در تلاوت قرآن و بررسی نمونه‌هایی از آن در تلاوت‌های قاریان مشهور جهان اسلام خواهد پرداخت.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 85842