شناسه خبر:85887
1403/5/31 15:29:13

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه در سال جاری یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار گرفت.

نوربخش عسگری روز چهارشنبه با اشاره به اینکه ساوه جز هشت شهر دارای تنش آبی کشور به ویژه در بخش آب آشامیدنی است افزود: دولت جمهوری اسلامی برای رفع این بحران ۲ راهکار شامل حفر ۱۹ حلقه چاه و انتقال آب از سد کوچری به این شهر را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: طرح انتقال آب از سد کوچری به عنوان یک طرح بزرگ در دستور کار است که ۱۰ سال از عملیات آغاز آن سپری شده اما تا سال ۱۴۰۲ اقدام قابل توجهی برای اجرای آن انجام نشده بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی یادآور شد: این طرح از محل اعتبارات سفرهای رییس جمهور شهید به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و از خرداد سال ۱۴۰۲ کلنگ‌زنی عملیات اجرایی آن به عنوان بزرگترین طرح عمرانی استان مرکزی آغاز شد.

عسگری یادآور شد: سال گذشته برای این طرح یک هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که با توجه به اهمیت موضوع ۱۰۰ درصد این اعتبار تخصیص و در اختیار دستگاه‌ ذیربط برای ادامه عملیات اجرایی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه این طرح هم اکنون از پیشرفت فیزیکی ۳۶ درصدی برخوردار است افزود: از محل اعتبارات سال ۱۴۰۳ نیز یک هزار ۴۸۰ میلیارد ریال برای آن مصوب شده که تا کنون یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از این مقدار تامین و به دستگاه ذیربط ابلاغ شده است.

عسگری یادآور شد: این طرح بیش از ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال دارد و برای تسریع در اجرا مقرر شده از انتهای طرح (شهر آوه ساوه) عملیات اجرایی آن نیز از سر گرفته شود تا بتوان با تامین اعتبارات مورد نیز در نزدیک ترین زمان ممکن اجرا و بهره برداری برسد.

وی همچنین در خصوص طرح حفرچاه های آب شرب نیز گفت: این طرح نیز به عنوان یک اولویت برای تامین آب مورد نیاز ساوه در کوتاه مدت به شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ابلاغ شده و هم اکنون در حال اجرا است.

طرح انتقال از سد کوچری به ساوه از سد کوچری آخرین زنجیره انتقال اب کوچری استان های قم و مرکزی است.

عملیات اجرایی این طرح به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی حوزه آب استان مرکزی است که تا کنون حدود ۳۵ کیلومتر از ۱۳۱ کیلومتر آن اجرا شده بود که عملیات طرح در ابتدای سال ۱۴۰۱ متوقف شد.

در جریان سفر هیات دولت سیزدهم به استان مرکزی در اواخر سال ۱۴۰۱ با پیگیری مسئولان پنج هزار میلیارد ریال برای اجرای حدود ۹۵ کیلومتر باقی مانده از محل مصوبات سفر به این طرح تخصیص داده شده است.

تا کنون خط انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری از منطقه دودهک تا سلفچگان بطور کامل انجام شده است و رسیدن آن به شهرستان ساوه و بهره مندی ساکنان و صنایع این شهرستان بر اساس برآورد سال ۱۴۰۲ نیازمند ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

سد ۲۰۷ میلیون متر مکعبی کوچری در هشت کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان ساخته شده است و تامین ۱۸۲ میلیون متر مکعبی آب شرب شهرهای قم، خوانسار، گلپایگان، محلات، خمین، ساوه و سلفچگان احداث شده است.

همچنین تخصیص مقداری از آب انتقال‌یافته به صنعت برای جبران کمبود روزافزون آب شهرهای با جمعیت از محل سرشاخه‌های دز از دیگر اهداف ساخت این سد است.

 

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از سه بخش عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سدکوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان است.

شناسه خبر 85887


Error
Whoops, looks like something went wrong.