شناسه خبر:85933
1403/6/1 17:03:06

مساجد را خانه خدا روی زمین خوانده‌اند و ازاین‌رو توجه به جایگاه ممتاز مسجد و اهمیت دادن بدان در روایات اسلامی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.

ساعت هفت صبح 55 سال پیش در 21 اوت 1969 میلادی، مایکل روهان، یک یهودی استرالیایی‌الاصل مسجدالاقصی، محل معراج پیامبر (ص) و نخستین قبله مسلمانان را به آتش کشید.

در سی‌امین نشست سازمان کنفرانس اسلامی و به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، سالروز این حادثه شوم با تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، به‌‌عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد تا این روز به نمادی برای تصویرگری استقامت و مقابله با صهیونیسم جهانی تبدیل شود و آزادیخواهان جهان آن را به فراموشی نسپارند.

در فرهنگ اسلامی مسجدالاقصی از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی، تمام مسلمانان فارغ از مذهب و فرقه، این مسجد را دوست دارند.

* مسجد، قلب تپنده و حیات‌بخش جامعه اسلامی

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که روز مسجد را روزی انقلابی خوانده و مقابله‌ با دشمن صهیونیستی را در این مسیر دانسته‌اند،‌ اظهار کرد: مسجد اصلی‌ترین پایگاه دین، اخلاق و معنویت و برترین مکان تقویت ایمان و عالی‌ترین مرکز کسب آگاهی و بصیرت و مرکز انسجام و یکپارچگی مسلمانان و والاترین کانون احیا و تقویت اندیشه و فرهنگ ناب اسلامی است.

این بیانیه ادامه می‌دهد: امروزه دشمنان اسلام با توجه به جایگاه و نقش محوری مساجد در ایجاد وحدت، تحرک و پویایی جوامع اسلامی، تلاش خویش را به کار بسته‌اند تا به تخریب نقش مسجد و کارکرد آن در کنار دیگر تهاجمات فرهنگی بپردازند؛ اما فراموش کرده‌اند که مساجد، این قلب تپنده و حیات‌بخش جامعه اسلامی، می‌کوشد با فعالیت‌ها و کارکردهای خود و با تربیت نسلی مؤمن، انقلابی و برآمده از معنویت اصیل اسلامی، زمینه‌ساز تمدن اسلامی فراگیر باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان تلاش کرده با اهتمام به جایگاه باعظمت این خانه پُرنور و با صفای الهی، در عصر تجدید حیات اسلام، یعنی دوران شکوهمند انقلاب اسلامی، جایگاه مساجد را به‌‌عنوان دارالعماره و دارالحکومه اسلام احیا کرده و به رسالت اصلی خود در راستای تحقق تمدن اسلامی نزدیک شود.

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در ادامه یادآور شده است: اکنون در طلیعه فصل تازه‌ای از مقاومت که با طوفان‌الاقصی و اهدای بیش از 40 هزار شهید توسط مسلمانان فلسطین آغاز شده است، ایمان داریم که رازِ پیروزی نهایی جبهه حق و مقاومت در مقابل شجره خبیثه و جبهه استکباری، در اتکا به فرهنگ اسلامی، در بستر مساجد تراز اسلامی، همراه با روحیه انقلابی و ولایی خواهد بود.

به نوشته این مرکز فرهنگی، امت اسلامی و تمام آزادگان عالم بر خود لازم می‌دانند تا در راستای تحقق تمدن اسلامی و استقرار جامعه مهدوی به‌عنوان هدف مسجد از هر اقدامی برای آزادی قدس شریف و مسجد الاقصی که در سیطره صهیونیسم است، فروگذار نباشند.

این بیانیه افزوده است: همسنگرهای مسجدی استان‌های خراسان نیز با تأسی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی که روز مسجد را اساساً یک روز انقلابی دانسته‌اند، تلاش دارند تا روز جهانی مسجد را که این‌روزها با ایام اربعین حسینی، عزای سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تقارن یافته است، گرامی داشته و برای تحقق نقش اصیل مساجد و پویا کردن ظرفیت‌های گوناگون آن بکوشند.

* استفاده از ظرفیت مساجد

با شکل‌گیری مساجد، بسیاری از کارهای مسلمانان حول محور آن صورت می‌گرفت و نقش محوری این مکان مقدس در بسیاری از مسائل مردم و ازجمله اقدامات اجتماعی جامعه اسلامی، قابل پیگیری است.

استاندار خراسان رضوی در این خصوص گفت: مساجد ظرفیت معنوی بسیاری دارند که در بسیاری از امور و ازجمله مباحث اجتماعی به‌کار گرفته می‌شود و می‌توان از این ظرفیت، برای حل مشکلات اجتماعی و رفع ناهنجاری‌های مختلف در سطح جامعه نیز بهره برد.

یعقوبعلی نظری افزود: البته این موضوع به متولیان مساجد نیز بستگی دارد که چقدر بتوانند از ظرفیت معنوی مساجد برای کارهای ایجابی و پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی بهره ببرند.

فرماندار مشهد نیز گفت: مسجد، محور تمام اقدامات ما است و زیر سایه وجودی این مکان مقدس، کارهای بزرگی درحال انجام است.

محسن داوری افزود: یکی از اقداماتی که هر هفته در شهرستان مشهد مورد پیگیری است، حضور مدیران این شهرستان در مساجد است تا مردم به‌راحتی بتوانند مشکلات خود را با مسئولان در میان بگذارند و تصمیم‌گیری مناسبی نیز برای مردم به نتیجه برسد.

* آینده پیش رو مبتنی بر مسجدمحوری است

معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان نیز با بیان اینکه آینده‌ پیش رو مبتنی بر مساجد خواهد بود و شرایط آینده بر مسجدمحوری استوار خواهد شد،‌ گفت: طبق روایات و اسناد مختلفی که وجود دارد، حکومت امام زمان (عج) به‌صورت مسجدمحور اداره خواهد شد؛ همچنین در روایت‌های دیگر نیز آمده است که دارالعماره و دارالحکومه حضرت حجت (عج) مسجد کوفه خواهد بود.

حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا یکی از لوازم ظهور را مسجدمحوری دانست و تصریح کرد: باید مسجدی‌ها و همسنگرهای مسجدی در دوران غیبت کبری تمرین کنند، آموزش ببینند و آماده شوند برای اینکه یک جامعه مسجدمحور را رقم بزنند؛ چراکه در حکومت حضرت حجت (عج) تمام شئونات جامعه همچون حکومت نبوی و علوی، مسجدمحور اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان برای نائل آمدن به این مقام و رسیدن به مسجد تراز اسلام سندی با عنوان سند نجم که مختصر «نقشه جامعه مساجد» است،‌ مورد تدوین قرار گرفته، گفت: این سند آینده مساجد را برای ما در سه گام تحقق مسجد مطلوب، تحقق مسجد جامعه‌پرداز و تحقق مسجد تمدن‌ساز که همان مسجدی منتهی به ظهور است،‌ ترسیم می‌کند.

معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان ادامه داد: در گام نخست که تحقق مسجد مطلوب است، به دنبال این هستیم که کارکردهای فراموش‌شده مسجد دوباره به این نهاد مقدس بازگردد و بر این مبنا چشم‌اندازی را ترسیم کرده و دنبال آن هستیم که مساجد ما بتوانند در دو عرصه جایگاه نهادی مسجد و نیز جایگاه تربیتی مسجد، نقش ویژه‌ای را در جامعه ایفا کنند.

براساس آمار 9 هزار و 844 باب مسجد در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی وجود دارد که 6 هزار و 144 باب آن مربوط به استان خراسان رضوی است و از این شمار یک‌هزار و 500 مسجد در شهرستان مشهد فعالیت دارند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 85933


Error
Whoops, looks like something went wrong.