شناسه خبر:86041
1403/6/7 12:31:00

مؤسسه اعتباری آمریکایی مودیز به مقامات تل‌آویو هشدار داد که ورود آن‌ها به یک درگیری نظامی با ایران و حزب‌الله عواقب مالی وخیمی برای اسرائیل دارد.


مؤسسات رتبه‌سنجی آمریکایی بار دیگر به خطرهای هر گونه گسترش دامنه جنگ در سطوح زمانی و مکانی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی و پیامدهای آن هشدار دادند. آژانس رتبه‌بندی اعتباری مودیز، اعلام کرد که اگرچه همچنان این فرض را ادامه می‌دهد که «تنش ادامه‌دار (جنگ غزه) به یک درگیری نظامی جامع بین دو طرف افزایش نمی‌یابد یا ایران را شامل نمی‌شود، اما درگیری نظامی همه‌جانبه با حزب‌الله یا ایران ممکن است پیامدهای اعتباری قابل توجهی بر صادرکنندگان اوراق قرضه در اسرائیل داشته باشد». در تأیید هشدار مؤسسه مودیز اقتصاددانان صهیونیست نیز اخیرا تأکید کردند که اسرائیل بهای کاهش رتبه اعتباری را با بدهی در بازارهای مالی برای تأمین مالی جنگ با نرخ‌های بهره بالا می‌پردازد که این امر بودجه اسرائیل را در سال‌های آینده سنگین می‌کند.
مودیز در بیانیه‌ دیشب خود اعلام کرد: «ما همچنان فرض می‌کنیم که تنش ادامه‌دار به یک درگیری نظامی تمام‌عیار بین دو طرف تبدیل نمی‌شود یا ایران را شامل نمی‌شود که در این صورت تأثیر منفی اعتباری فوری بر منطقه را محدود می‌کند».
در ادامه بیانیه آمده است: با این حال، یک درگیری نظامی تمام عیار با حزب‌الله یا ایران می‌تواند عواقب اعتباری قابل توجهی برای صادرکنندگان اوراق بدهی اسرائیل داشته باشد.در همین راستا، هفته گذشته، موسسه رتبه بندی اعتباری فیچ نیز رتبه اعتباری اسرائیل را با چشم انداز منفی از «A+» به «A» کاهش داد و با توجه به ادامه تأثیر جنگ غزه بر امور مالی اسرائیل»، انتظارات اعتباری منفی را برای اقتصاد این رژیم حفظ کرد.همچنین، فیچ اعلام کرد که افزایش تلفات، هزینه‌های نظامی اضافی، تخریب زیرساخت‌ها و ادامه آسیب به فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در سایه طولانی شدن جنگ،‌ همگی می‌توانند منجر به «وخامت معیارهای اعتباری» شوند. این مؤسسه افزود که تنش‌ها در منطقه همچنان در سطح بالاست.
نگرانی‌ها در مورد اقتصاد اسرائیل افزایش یافته و موسسات مالی بزرگ نسبت به توانایی این رژیم برای مدیریت چالش‌های مالی خود و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار ابراز تردید کرده‌اند.بر اساس گزارش روزنامه گلوبز، هم سیتی بانک و هم جی‌پی مورگان گزارش‌هایی منتشر کرده و در مورد داده‌های اقتصاد کلان اخیر و خطرات احتمالی آینده آن هشدار داده‌اند.تحلیل سیتی بانک بر نگرانی‌های آژانس‌های رتبه‌بندی بین‌المللی که اخیراً رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داده‌اند، متمرکز بوده است. این بانک تأکید کرد در حالی که راه حل روشنی برای تنش‌های منطقه‌ای جاری وجود ندارد، رتبه اعتباری اسرائیل همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد.سیتی بانک گفت که تفاوت بین اوراق قرضه دولتی اسرائیل به دلار و همتایان آمریکایی آن‌ها به حدود 200 واحد پایه رسیده است.
این بانک توضیح داد که به‌دلیل تردیدهایی که در مورد توانایی دولت اسرائیل برای کنترل کسری مالی وجود دارد، احتمال کاهش بیشتر، به‌ویژه از سوی مودیز وجود دارد.سیتی بانک پیش‌بینی کرده که کسری بودجه اسرائیل به‌عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی به 7.6 درصد برسد که بسیار بالاتر از هدف تعیین‌شده توسط وزارت دارایی این رژیم در سطح 6.6 درصد است.
رتبه اعتباری معمولاً نشان‌دهنده توانایی کشور‌ها برای دریافت وام و میزان اعتماد به توانایی آن‌ها برای انجام به‌موقع تعهدات مالی است. هر چه رتبه‌بندی یک کشور بهتر باشد، خطرات مرتبط با استقراض آن کمتر می‌شود. در نتیجه آن کشور شرایط بهتر برای دریافت وام با هزینه‌های کمتر خواهد داشت.فیچ یکی از سه آژانس رتبه‌بندی بزرگ غربی است و دفاتر مرکزی آن در نیویورک و لندن است. دو شرکت دیگر، مودیز و سی اند پی گلوبال ریتینگز نیز دفتر مرکزی خود را در شهر نیویورک دارند.مودیز و سی اند پی گلوبال ریتینگز نیز پیش از این در بهمن ماه و فروردین ماه گذشته رتبه اعتباری اسرائیل را با چشم‌انداز منفی کاهش داده بودند.

شناسه خبر 86041


Error
Whoops, looks like something went wrong.