شناسه خبر:87636
1403/7/28 18:28:00
در 6 ماه ابتدایی امسال صورت گرفت؛

کاهش 60 درصدی کانون بیماری‌های دامی در همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کاهش 60 درصدی کانون بیماری‌های دامی در 6 ماه ابتدایی سال‌ جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد.


به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، امیرحسین نقی‌پور اظهار کرد: در 6 ماهه نخست امسال با افزایش میزان واکسیناسیون در جمعیت دامی، رصد و پایش بیماری‌ها، بازدید و مراقبت از دامداری‌های سنتی و صنعتی استان، 60 درصد کاهش کانون بیماری‌های دامی در استان انجام گرفته است.
وی کاهش خسارات ناشی از بیماری‌های دامی و جلوگیری از گسترش کانون‌های آلودگی را از وظایف سازمان دامپزشکی دانست و گفت: اگر این بیماری‌ها رصد و مهار نشوند، با تلفاتی که به‌واسطه مسری بودن ایجاد می‌کنند، می‌توانند تلفات اقتصادی زیادی را در حوزه صنعت دامپروری ایجاد کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در 6 ماه نخست امسال بیش از هشت میلیون و 600 هزار نوبت سر دام توسط گروه‌های واکسیناسیون این اداره کل در راستای پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار دامی و بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در جمعیت دامی استان واکسینه شده است، ادامه داد: در زمینه واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی افزایش 57 درصدی واکسیناسیون طی 6 ماه نخست امسال در استان همدان ثبت شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان، گفت: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون بیش از 17 هزار رأس گاو و گوساله در زمینه تشخیص بیماری‌های سل مورد تست توبرکولین قرار گرفته و در زمینه شناسایی دام‌های آلوده به بیماری‌های بروسلوز نیز 15 هزار رأس گاو تست شده است.
نقی‌پور با بیان اینکه یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیماری تب همولوژیک کریمه کنگو نام دارد که یک بیماری ویروسی مشترک و بسیار خطرناک برای انسان است، خاطرنشان کرد: کار زیربنایی دامپزشکی استان به‌خاطر پیشگیری از این بیماری، تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی در کل استان و ترویج کشتارگاهای صنعتی و استفاده از پیش‌سرد در این کشتارگاه‌ها بوده که هم‌اکنون استان همدان دارای پنج کشتارگاه صنعتی دام است.

شناسه خبر 87636