شناسه خبر:87724
1403/7/30 16:57:00

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از صادرات 19 میلیون دلاری صنایع دستی همدان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: 100 درصد این صادرات غیر رسمی بوده و از گمرکات دیگر انجام شده است.


محمد‌رضا خلجی از صادرات 19 میلیون دلاری صنایع دستی همدان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و ابراز کرد: 100 درصد این صادرات غیر رسمی بوده و از گمرکات دیگر انجام شده است.
این مقام مسئول اظهار‌ کرد: حجم صادراتی صنایع دستی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل با 10 درصد کاهش همراه بوده که متأثر از شرایط سیاسی کشور و تغییر دولت و مدیران است.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان صادرات در این بخش مربوط به سفال و سرامیک گزارش شده است، عنوان کرد: شیشه‌های صنایع دستی، چرم، مبل‌ و منبت و مروار‌بافی عمده‌ترین محصولات صادراتی استان هستند که به کشورهای عراق، اقلیم کردستان، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان صادر شده‌اند.
معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان همچنین به حضور در نمایشگاه فلورانس ایتالیا اشاره کرد و افزود: با حضور در این نمایشگاه 500 هزار دلار فروش صنایع دستی استان همدان محقق شد که بیشتر سفال بود.
خلجی همچنین از فعالیت 30 صادر‌کننده صنایع دستی در استان خبر داد و گفت: در حوزه سفال 15 صادرکننده، مبل و منبت 10 صادرکننده، مروار‌بافی سه صادرکننده و در حوزه چرم نیز دو صادرکننده فعالیت دارند.
وی همچنین ادامه داد: میزان صادرات چرم از گمرک استان به‌دلیل برخی مشکلات ازجمله برون‌سپاری ارزی صفر بوده و صددرصد صادرات صنایع دستی استان نیز از طریق سایر گمرکات کشور انجام شده است.
خلجی همچنین بیان کرد: ما باید از دایره تمرکز فرهنگی در این عرصه بیرون بیاییم و با نگاه اقتصادی و ادبیات کسب‌وکار، به توسعه بازار و صادرات صنایع دستی کمک کنیم که با قرار داشتن سفال در زنجیره ارزش استان، توانمندی‌ اقتصادی هم به‌دست خواهیم آورد.

شناسه خبر 87724