شناسه خبر:87999
1403/8/6 17:51:00

دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان همدان با اعلام این خبر که 6 گروه بین‌المللی از ازبکستان، ارمنستان، عراق، برزیل، ترکیه و روسیه در این رویداد اجرا خواهند داشت، گفت: آوردن گروه‌های بین‌المللی به ایران در شرایط فعلی سختی‌هایی داشت؛ اما موفق شدیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.


نشست رسانه‌ای بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان، با حضور حمید نیلی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، امیر مشهدی‌عباس دبیر جشنواره، مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و سیدمسعود حسینی شهردار همدان صبح روز 6 آبان‌ماه در تالار هنر تهران برگزار شد.
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در ابتدای این نشست گفت: توجه به آموزش یکی از نکات این جشنواره است؛ یکی از مباحث مهم رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم امیدآفرینی بود و جشنواره امسال به این نکته توجه دارد. حضور نهاد شهرداری برای بهتر برگزار شدن جشنواره از نقاط قوت آن است.
حمید نیلی افزود: پیام این جشنواره امنیت است که در ایران ساری و جاری بوده؛ همه باید بدانند که آرامش ایران زبانزد عام و خاص است.
وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که داریم، تعدد جشنواره‌ها است و باید به یک سازمان‌دهی در این حوزه برسیم. هرچند کارهای جشنواره‌ها رو به اتمام است و گروه‌های کارشناسی درحال کار هستند تا به دوسالانه، سه‌سالانه و یک سند درست در جشنواره‌ها برسیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: تنها جشنواره‌ای که عموم مردم و خانواده‌ها درگیرش می‌شوند، جشنواره کودک است. موج شادی بچه‌ها در این رویداد فراگیر می‌شود؛ در دوره قبل بیش از صد هزار مخاطب در سالن‌های مختلف داشتیم.
مسعود ویژه افزود: تلاش ما بر آن است که این رویداد فقط در همدان برگزار نشود و در 9 شهرستان این استان هم رویدادهایی خواهیم داشت. دو خودروی سیار، مناطق حاشیه‌ای و روستاها را پوشش خواهند داد؛ شبکه‌های تلویزیونی پویا و امید هم در این ایام برای انعکاس جشنواره فعال خواهند بود.
سیدمسعود حسینی، شهردار همدان نیز اظهار کرد: الوند نماد استقامت، بوعلی‌سینا نماد علم و باباطاهر نماد ادب و هنر است. پویایی و زندگانی همدان بالغ‌بر سه هزار و 500 سال بوده و از این نظر فقط آتن و رم را می‌توان شبیه به همدان دانست؛ این شهر پایتخت تاریخ و تمدن ایران است. ما با تمام توان در کنار وزارت ارشاد برای اجرای جشنواره تئاتر کودک خواهیم بود و هفته آینده خروجی این جشنواره مشخص می‌شود.
دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان همدان نیز درباره برپایی دوره گذشته در اردکان گفت: اگر شرایط میزبانی در جایی مهیا نباشد، به شهر دیگری منتقل می‌شود. جشنواره مثل یک جریان می‌ماند که کسی نمی‌تواند متوقفش کند؛ امیدوارم جشنواره در شهر خودش همدان بماند، چون بهترین تماشاچیان دنیا همدانی‌ها هستند و با کمک شهردار، یک سالن تئاتر به سالن‌های شهر اضافه شده است.
امیر مشهدی‌عباس افزود: 59 نمایش در کل جشنواره اجرا می‌شود و 12 اثر نقالی خواهیم داشت. در دو سال گذشته جزء 20 جشنواره برتر تئاتر کودک و نوجوان بودیم و این جشنواره برای دنیا اهمیت دارد؛ تئاتر کودک و نوجوان هیچ‌چیز از تئاتر دنیا کم ندارد.
وی تأکید کرد: برگزاری جشنواره کار بسیار سختی است. امیدواریم که پس از جشنواره با انرژی خوبی که از کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود، خستگی ما رفع شود؛ با توجه به شعار جشنواره «تئاتر گفت‌وگوی بدون مرز»، تلاش کردیم در راستای آن پیش برویم.
دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان همدان آماری از تعداد گروه‌های حاضر از استان‌های مختلف در جشنواره ارائه کرد و از ارتقای سطح اختصاص کمک‌هزینه به آن‌ها و ارتقای 35 درصدی گفت و افزود: کمک‌هزینه پارسال 40 میلیون تومان بوده و امسال به بالای 55 میلیون تومان رسیده است؛ در بخش ارزش جوایز نیز 30 درصد افزایش داشتیم. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید بازتاب فعالیت‌های یک‌سال گذشته خود باشد و ما با افزودن بخش رادیو تئاتر و دیگر بخش‌ها، سعی کردیم که این جریان را ایجاد کنیم و این مهم منوط به آن است که ادامه‌دار باشد.
مشهدی‌عباس درخصوص آثار بخش بین‌الملل تأکید کرد: ما آثار بین‌الملل را عمدتاً دعوت نمی‌کنیم و خودشان درخواست می‌دهند؛ زیرا به لطف خدا از رنکینگ جهانی برخوردار هستیم و نیازی به این دعوت نیست. موضوع مهمی که وجود دارد، تطبیق زمان برگزاری جشنواره با زمان مطلوب برگزاری جشنواره‌های بزرگ جهانی است.
دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان همدان در پاسخ به چالش‌هایی همچون تعویق پروازهای هوایپمایی و مشکلات حمل‌ونقل برای گروه‌های بین‌المللی جشنواره، اظهار کرد: ما با چالش‌هایی همچون گران شدن بلیت هواپیما و هماهنگی پروازها روبه‌رو بودیم که درنهایت به یاری اداره‌ کل هنرهای نمایشی و شهردار این هماهنگی انجام شد و درخصوص بخش بین‌الملل هم درحال حاضر با وضع مطلوبی روبه‌رو هستیم.
* سختی آوردن گروه‌های بین‌المللی به ایران
مشهدی‌عباس ادامه داد: آوردن گروه‌های بین‌المللی به ایران در شرایط فعلی سختی‌هایی دارد؛ چون رسانه‌ها جو عجیبی از ایران درست می‌کنند. در جشنواره مریوان هم گروه‌های خارجی اجرا داشتند و هیچ مشکلی پیش نیامد؛ در بخش بین‌الملل گروه‌های باکیفیتی حضور دارند که بلیت پرواز آن‌ها هماهنگ شده است.
وی با اشاره به بخش بلیت‌فروشی آثار، گفت: درخصوص بلیت باید بگویم فقط بلیت فیزیکی نخواهیم داشت؛ بلیت‌ها حتی اگر رایگان هم باشند، از طرف سایت‌های فروش اینترنتی صادر می‌شوند؛ درباره قیمت‌گذاری، شورایی درحال فعالیت است که نتیجه را خدمت شما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
* گرامیداشت کودکان غزه
مشهدی‌عباس درباره بخش گرامیداشت کودکان غزه در این رویداد توضیح داد: دو نمایش مخصوص نگاه به فضای غزه آماده کردیم که جشنواره با یکی از این نمایش‌ها افتتاح می‌شود. در روز 13 آبان‌ماه هم نمایشی درباره غزه داریم؛ نگاه جشنواره این است که بچه‌ها در سراسر دنیا باید آرامش داشته باشند.
بیست‌ونهمین «جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان» به دبیری امیر مشهدی‌عباس توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن هنرهای نمایشی ایران 11 تا 17 آبان‌ماه سال 1403 با شعار «تئاتر گفت‌وگوی بدون مرز» و با هدف «تقویت همدلی و همراهی، رشد و آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهرتاریخی همدان برگزار خواهد شد.

شناسه خبر 87999