شناسه خبر:88019
1403/8/7 11:33:00

رسانه عربی به تشریح آخرین تحولات در زمینه ازسرگیری روابط میان ایران و مصر در سایه دیدار اخیر میان روسای جمهور 2 کشور در روسیه پرداخت.


رسانه عربی چاپ لندن نوشته روابط مصر و ایران اخیراً در بحبوحه تسریع ارتباطات میان طرفین به طور قابل توجهی بهبود یافته است.
منابع مطلع به روزنامه العربی الجدید گفته‌اند که در دیدار اخیر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست بریکس در کازان روسیه، «گام‌های جدیدی در چارچوب تمایل هر طرفین برای گسترش زمینه‌های همکاری در سطح مجاز برداشته شد».
طبق گفته این منابع، قاهره و تهران در اولین دیدار السیسی و پزشکیان توافق کردند که رایزنی‌های دیپلماتیک را برای بررسی راه‌های ارتقای سطح نمایندگی‌های دیپلماتیک در چارچوب ایجاد فضای عمومی برای عادی‌سازی کامل روابط میان مصر و ایران در دوره آتی، آغاز کنند.
«سعید شاوردی» کارشناس ایرانی به العربی الجدید گفت: ایران پیش از این تمایل به احیای روابط داشت و دولت جدید ایران می‌خواهد روابط با مصر را احیا کند که در صورت احیای این روابط منافع هر 2 ملت را تامین می‌کند و البته فرصت‌های زیادی برای همکاری در بسیاری از زمینه‌ها وجود دارد.
وی ادامه داد: تلاش‌هایی از سوی دولت پزشکیان برای احیای روابط از جمله سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به قاهره و دیدار با السیسی و مقامات عالی‌رتبه انجام می‌شود، با این وجود موانعی نیز وجود دارد و مهم‌ترین آن‌ها اسرائیل و آمریکا هستند که ازسرگیری روابط مصر و ایران را تهدیدی برای به اصطلاح امنیت اسرائیل می‌دانند و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا ایران و مصر را از یکدیگر دور کنند.

شناسه خبر 88019