شناسه خبر:88037
1403/8/7 15:07:00

نماینده مردم حوزه جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو سد ورگر آبدانان و پمپاژ دول‌گلاب ولی‌عصر بدره طی چند ماه آینده تعیین تکلیف می‌شوند.

اسدالله چراغی روز دوشنبه در گفت گو با خبرنگاران اظهار کرد: جلسه‌ای با حضور معاون معاون آب خاک وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر نیرو و جمعی از مدیران مرتبط کشوری و استانی در وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین تکلیف سد ورگر شهرستان آبدانان و پمپاژ دول‌گلاب ولیعصر شهرستان بدره برگزار شد.
وی افزود: باتوجه به اینکه شهرستان آبدانان در بن بست جغرافیایی قرار دارد و اقتصاد بیشتر مردم این شهرستان متکی به فعالیت کشاورزی و دامداری است، وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید سد ورگر که چندین سال بلاتکلیف مانده را باید تعیین تکلیف کنند.
این مقام مسئول افزود: گستره زمین‌های کشاورزی شهرستان آبدانان 32 هزار هکتار است که از این مقدار تنها دو هزار و 800 هکتار یعنی نزدیک به 10 درصد آن آبی بوده و بقیه به‌صورت دیم کشت می‌شود.
چراغی تصریح کرد: با بهره‌برداری از سد ورگر، سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیر پوشش آبیاری قرار خواهد گرفت که در این جلسه قرار شد وزارت نیرو ظرف مدت دو ماه آینده اجرا یا عدم اجرای این سد را مشخص کند.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم که پیگیری شد اجرای طرح پمپاژ دول‌گلاب ولیعصر بدره بود که مقرر شد جهاد کشاورزی با هماهنگی آب منطقه‌ای استان طرح مطالعات تکمیلی و نهایی اجرای این طرح در کوتاه‌ترین زمان انجام و در سطح وزارت خانه‌های نیرو و جهاد این پروژه را در ردیف اعتبارات ملی قرار دهند.
نماینده مردم شهرستان‌های دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرایی شدن این طرح علاوه بر اشتغال پایدار، موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و بازگشت آنان به این مناطق و همچنین توسعه بخش کشاورزی خواهد شد.
چراغی ادامه داد: بر اساس صورت جلسات قبلی و مصوبه جدید، وزارت جهاد کشاورزی و نیرو روند اجرای طرح احیای اراضی 550 هزار هکتاری حوزه جنوب ایلام که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان است را برای برای تکمیل در دستور کار قرار خواهد داد.

شناسه خبر 88037