شناسه خبر:9832
1398/4/18 09:29:51

سپهرغرب، گروه خبر: نشست تخصصی کتاب‌خوان رضوی به مناسبت دهه کرامت در هفته فرهنگ رضوی استان همدان برگزار شد.

نشست تخصصی کتاب‌خوان رضوی روز گذشته در محل مجتمع شهید آوینی به مناسبت دهه کرامت و در هفته فرهنگ رضوی استان همدان با حضور شخصیت‌های برجسته فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی استان برگزار شد. در این نشست به معرفی کتاب با موضوع امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) پرداختند.

نماینده مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری در این نشست به معرفی جلد 49 بحارالانوار علامه مجلسی پرداخت که به امام رضا (ع) اختصاص دارد و با تأکید بر اینکه کتاب بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: در قرآن کریم نیز از مطالعه بسیار سخن گفته شده که باید برای هدایت بشر از این مسیر بیشترین استفاده را کرد.

آیت‌الله سید مصطفی موسوی‌اصفهانی گفت: شیعیانی که امامت امام رضا (ع) را پذیرفتند درواقع به ولایت هر 12 امام گردن نهادند چراکه بعد از امام رضا (ع) هیچ انحرافی رخ نداده‎است.

وی با بیان اینکه برخی از برادران اهل تسنن اعلام کردند که هیچ‌کس به‌اندازه علامه مجلسی به شیعه خدمت نکرده‎است، تأکید کرد: جلد 49 بحارالانوار به امام رضا (ع) اختصاص دارد.

     جایگاه کتاب در تربیت بی‌بدیل است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: خانم زارعی از مدیران فعال و کوشا در استان همدان است که توجه ویژه‌ای به کتاب‌خوانی داشته و فعالیت‌های بسیار مطلوبی دارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه تأثیر کتاب در تربیت، یک نقش بی‌بدیل است به‌ویژه‌ اگر کتاب توسط خبرگان انتخاب شود و به‌عنوان دوست در کنار کودکان قرار گیرد، افزود: هیچ‌یک از برنامه‌ها و اقدامات آموزشی جای کتاب را نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نتوانستیم به دلیل کمبودهایی که وجود داشته امکاناتی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم تا با کتاب آشنا شوند، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم فرزندان، زینت والدین باشند ابتدا باید با قرآن و سپس با کتبی که هدایت‌کننده دانش‌آموزان در مسیر قرآنی باشند، آشنا شوند.

رئیس فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دوره برای آشنایی کودکان، دوران ابتدایی است، ابراز کرد: کتابی به‌عنوان مدرسه‌ای که من دوست دارم بر اساس سند تحول بنیادین تهیه‌شده که به مدرسه، دانش‌آموزان، کلاس درس و همه شئون فضای آموزشی و عوامل دخیل به آن با نگاهی قرآنی نگریسته‌است.

حاجی‎بابایی گفت: یک‌میلیون نسخه از این کتاب چاپ‌ شده‎است که اگر به‌طور کامل در اختیار مدیران مدرسه قرار بگیرد، به تحقق اهداف آموزشی نزدیک‌تر می‌شویم.

     اهداف مختلف در بستر فرهنگی بهتر محقق می‌شوند

معاون اقتصادی استاندار همدان نیز به معرفی کتاب در عصمت؛ مروری بر زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) نوشته علی‌اشرف عبدی پرداخت.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه بسیاری از اهداف در بسترهای فرهنگی به‌خوبی محقق می‌شود، یادآوری کرد: هم‌اندیشی با اهالی کتاب و کتاب‌خوانی همواره گره‌گشای مشکلات بوده و هستند.

وی با اشاره به اینکه نشاط بسیار بالایی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، اذعان کرد: راه‌اندازی یک کتابخانه در مناطق گوناگون تأثیرات فراوانی دارد.

     برگزاری بیش از 4 هزار و 500 نشست کتاب‌خوان در 4 سال گذشته

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه از سال 94 تاکنون بیش از چهار هزار 500 نشست کتاب‌خوان در استان همدان به شیوه‌های مختلف برگزارشده، اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست‌ها ترویج فرهنگ مطالعه عمومی است.

عاطفه زارعی با بیان اینکه در این نشست‌ها کتاب‌هایی معرفی می‌شود که عموم مردم بتوانند آن را مطالعه و به اشتراک بگذارند، افزود: هدف از معرفی کتاب در نشست‌های کتاب‌خوان توسط افراد مختلف، اشاعه نهضت مفید در جامعه و ایفای نقشی مطلوب و تأثیرگذار در ترویج فرهنگ مطالعه است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در سال جدید بیش از سه ماه است که در حوزه ترویج فرهنگ رضوی ورود کرده، تصریح کرد: یکی از اقدامات شاخص در حوزه فرهنگ رضوی که توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود جشنواره کتاب‌خوانی رضوی است که باعث رشد میزان مطالعه در جامعه شده، به‌طوری‌که تعداد افراد شرکت‌کننده در این جشنواره مؤید این ادعا است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه این جشنواره به شیوه‌های مختلف برخط، مکتوب، پویش فضای مجازی، نشست‌های مختلف کتاب‌خوان و معرفی کتاب در سال‌های اخیر و امسال برگزار شد، ادامه داد: در پایان این جشنواره نشست کتاب‌خوان رضوی با همیاری دستگاه‌ها و فعالان عرصه کتاب و فرهنگ برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال برگزاری این نشست در لایه‌های مختلف اجتماع و تعمیم آن به کل جامعه هستیم، خاطرنشان کرد: امید است که این نوع نشست‌ها در خانواده‌ها و در فرهنگ ما بیش‌ازپیش رخنه کند.

زارعی با اشاره به اینکه این نوع برنامه‌های فرهنگی باعث افزایش آگاهی در جامعه می‌شود، اذعان کرد: جشنواره‌های کتاب‌خوانی منجر به افزایش سواد که در تعریف‌های علمی جهانی آمده‎است، می‌شود که از کتاب‌خوانی‌ نشأت می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه به دنبال نهادینه کردن رفتار مطالعاتی در تمامی اقشار جامعه هستیم، عنوان کرد: تحقق این مهم نیازمند تکرار و فرهنگ‌سازی در جامعه بوده که مسابقه‌های کتاب‌خوانی در آن مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه بازاریابی محتوایی برای کتاب‌ها باید انجام شود، ابراز کرد: در اثر این اتفاق، انگیزه برای مطالعه‌ کتاب‌ها افزایش می‌یابد.

زارعی افزود: امیدواریم که در سال‌های آتی ایران اسلامی در منطقه و جهان در حوزه مطالعاتی بدرخشد چراکه شهروندان مطالعه‌محور ما در تثبیت پایه‌های حوزه‌های مختلف جامعه تأثیرگذار هستند.

     مکاتب غیر اهلی زودگذر هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به‌عنوان نخستین معرف کتاب به ارائه کتاب محمد بن علی امام جواد (علیه‌السلام) نوشته «مرضیه محمد زاده» پرداخت.

مرتضی قائمی با بیان اینکه ائمه اطهار که همواره مکتب الهی را به مردم ارائه می‌دهند به‌عنوان نور واحد، مأموریت راهنمایی بشر را بر عهده گرفتند، اضافه کرد: دنیای امروز شاهد ظهور و بروز جهان‌بینی‌های مختلفی است که راهکارهایی را برای بشر ارائه می‌دهند اما چون مبدأ خدایی نداشته، عمر کوتاهی دارند.

وی با اشاره به اینکه بشر به این نتیجه رسید که با اتکا به عقل و دانش خود نمی‌تواند به سرمنزل مقصود برسد، خاطرنشان کرد: مکتبی ماندگار است و می‌تواند انسان را به هدف غایی خود برساند که به منبع الهی متصل باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه دانشمندان غیرمسلمان معتقدند که شیعه در معرفی شخصیت‌های دینی، فکری خود ضعیف عمل کرده‎است، تصریح کرد: بسیاری از غیرمسلمان‌ها امامان ما همچون امام علی‌ (ع) را بهتر از ما شناخته و معرفی کرده‎اند.

قائمی ادامه داد: ما باید امام خود را به‌خوبی بشناسیم و آموزه‌های آنان را پیش ببریم تا درراه زندگی دنیوی و اخروی با مشکلی مواجه نشویم چراکه هر جا راه ائمه را رفتیم موفق شدیم و هر جا و در هر حوزه‌ای که از این ریسمان الهی فاصله گرفتیم، ناموفق عمل کردیم.

فاطمه حجه‌فروش نویسنده و فعال فرهنگی و اجتماعی نیز به معرفی کتاب فصل فیروزه نوشته محبوبه زارع پرداخت و در انتها لیلا امیدی‌بهمند، معاون فرماندار اسدآباد نیز کتاب «بانوی ملکوت» اثر آیت‌الله کریمی جهرمی را معرفی کرد.

شناسه خبر 9832