شناسه خبر:9843
1398/4/18 09:45:42

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به عدم اختصاص اعتبار سند مقابله با ریزگردها در این استان، گفت: همچنین ایجاد یگان سواره و دانشکده محیط‌زیست در لرستان نیز منتفی شده است.

مهرداد فتحی‌بیرانوند با اشاره به ایجاد آبشخور در مناطق حفاظت‌شده لرستان، اظهار کرد: نزدیک به 18 آبشخور داریم که از این تعداد 11 مورد را در منطقه پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا و هفت مورد را در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد ایجاد کرده‌ایم.

      بررسی پرونده‌های زیست‌محیطی خارج از نوبت در دادگستری لرستان

وی با تأکید بر اینکه آبشخورها نقش اساسی در تأمین منابع آبی حیات وحش دارند، عنوان کرد: این امر نقش بسزایی در جلوگیری از خروج حیات وحش از مناطق حفاظت‌شده داشته است.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بیان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته این آبشخورها برای حیات وحش و تأمین منابع آب آن‌ها مورد توجه هستند.

فتحی‌بیرانوند در ادامه با تقدیر از حمایت و همکاری دستگاه قضائی استان در حوزه محیط‌زیست، عنوان کرد: بررسی پرونده‌های زیست‌محیطی در خارج از نوبت یکی از اقدامات صورت‌گرفته بوده است.

وی با اشاره به ایجاد شعب ویژه رسیدگی به جرائم زیست‌محیطی، تصریح کرد: همچنین با همکاری دستگاه قضائی استان، بالاترین میزان مجازات برای متخلفان این حوزه درنظر گرفته می‌شود.

      ایجاد یگان سواره منتفی شد

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بیان کرد: همچنین یکی از اقدامات صورت‌گرفته از سوی دستگاه قضائی استان این بوده که گزارش کارشناسی محیط‌بان مبنای صدور رأی برای قاضی است.

‌فتحی‌بیرانوند همچنین در رابطه با ایجاد یگان سواره برای حفاظت از محیط‌زیست استان اظهار کرد: اجرای این طرح به‌عنوان پایلوت در سه استان گلستان، لرستان و فارس در دستور کار قرار گرفت؛ مقدمات را ما انجام دادیم، مشاور نیز برای طراحی محل اسطبل‌ها و سازه‌ها پیش‌بینی شد.

وی بیان کرد: اما بعد سیاست‌ها عوض شد و فعلاً به‌عنوان اولویت در سازمان محیط‌زیست نیست که کار خوبی بوده، چراکه بعضی از نقاط استان صعب‌العبور ‌است.

      دانشکده محیط‌زیست نیز ایجاد نمی‌شود

مدیرکل محیط‌زیست لرستان در ادامه با اشاره به دانشکده محیط‌زیست استان، عنوان کرد: با توجه به سیاست وزارت آموزش‌ عالی، دستگاه‌ها به کارهای آموزشی و دانشکده‌ای نباید ورود کنند؛ در این راستا ایجاد دانشکده محیط‌زیست در استان مورد موافقت وزارتخانه مذکور قرار نگرفته است.

فتحی‌بیرانوند تصریح کرد: اما به‌صورت متمرکز همان دانشکده محیط‌زیست کرج در این زمینه درنظر گرفته شده است؛ بنابراین سازه‌هایی که برای آن در استان ایجاد شده را در قالب کاربری دیگری مورد استفاده قرار خواهیم داد.

      کمبود محیط‌بان در لرستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود محیط‌بان در استان، اظهار کرد: براساس استانداردهای بین‌المللی هر یک‌هزار هکتار باید یک محیط‌بان داشته باشد و متأسفانه اکنون با کمبود شدید محیط‌بان مواجه هستیم.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه درحال حاضر یک محیط‌بان کار پنج تا 6 محیط‌بان را به‌صورت هم‌زمان انجام می‌دهد، عنوان کرد: براساس استانداردهای اعلام‌شده ما 500 محیط‌بان کم داریم.

فتحی‌بیرانوند بیان کرد: با پیگیری‌هایی که در سطح ملی صورت گرفته، سازمان اداری و استخدامی قول داده است که استخدام سالانه 300 محیط‌بان در کشور انجام شود؛ امسال ما در استان 11 سهمیه داشیم که درحال جذب آن‌ها هستیم.

وی تأکید کرد: باید پایش‌های فیزیکی را به پایش‌های نوین تبدیل کنیم، تقریباً رویکرد سازمان محیط‌زیست برای جبران کمبود محیط‌بان استفاده از فناوری‌های روز است و لرستان آمادگی این امر را دارد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احداث هفت پاسگاه محیط‌بانی در استان، عنوان کرد: همچنین احداث چهار پاسگاه محیط‌بانی دیگر نیز در استان طی امسال در دستور کار قرار گرفته است.

      اعتبار سند مقابله با ریزگردها اختصاص پیدا نکرد

فتحی‌بیرانوند در ادامه با اشاره به موضوع ریزگردها در استان، اظهار کرد: ما دو نوع کانون ریزگرد داخلی و خارج از مرزها داریم، حدود 85 درصد مساحت لرستان متأثر از کانون‌های خارجی بوده و 15 درصد متأثر از کانون‌های داخلی است.

وی با بیان اینکه در رابطه با کانون‌های خارجی کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم، تصریح کرد: در لرستان کانون ریزگرد نداریم، اما متأثر از ریزگردها هستیم و موضوع کاهش اثرات زیان‌بار ریزگردها را در دستور کار داریم.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بیان کرد: برای نخستین‌بار سند جامع مقابله با ریزگردها را در استان تهیه کرده‌ایم، در این رابطه 25 دستگاه اجرایی دخیل هستند، اما متأسفانه اعتباری به ما ندادند که بتوانیم این سند را عملیاتی کنیم.

فتحی‌بیرانوند با بیان اینکه اعتباراتی که در سطح ملی دیده شده بیشتر برای مهار کانون‌ ریزگردها است، عنوان کرد: اگر اعتباری به لرستان داده نمی‌شود، به‌دلیل این بوده که ما کانون ریزگرد نداریم؛ با این حال مکاتباتی داشته‌ایم و اعلام کرده‌ایم که لرستان کانون ریزگردها نیست اما نیاز بوده که اعتباراتی برای کاهش اثرات ریزگردها به لرستان اختصاص پیدا کند.

شناسه خبر 9843