شناسه خبر:11383
1398/6/6 08:51:26

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: توجه به سلامت زنان دارای اهمیت ویژه‌‌ای است؛ چرا که براساس پژوهش‌های علمی صورت گرفته طی سه دهه اخیر، وضعیت سلامت زنان تأثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده، جامعه و محیط پیرامون آن دارد و از همین رو بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال86 سیاست‌‌ها و راهبرد‌های ارتقای سلامت زنان را تدوین و تصویب کرد.

یکی از اصول مهم‌ این مصوبه افزایش دسترسی زنان به نیروهای متخصص و همگن‌سازی خدمات سلامت در ابعاد کمی و کیفی متناسب با نیازهای دوره‌‌های مختلف زندگی آنان و رفع موانع فرهنگی، اقتصادی و فیزیکی برای دسترسی و استفاده از خدمات مورد نیاز سلامت خود است که متأسفانه تا به امروز بخش‌هایی از آن مغفول مانده و از گوشه و کنار شنیده می‌‌شود که در اکثر استان‌ها، در بخش‌های تخصصی زنان با مشکل کمبود نیروی انسانی برای ارتقای سلامتشان مواجه هستند.

از همین روی کمبود پزشک متخصص در برخی از شهرها معضلات فراوانی را برای بسیاری از زنان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده و تمرکز خدمات پزشکی در کلان‌شهرها و یا مراکز استان‌‌های بزرگ موجب شده‌است تا اهالی بسیاری از استان‌‌ها و به ویژه مناطق محروم از دسترسی به خدمات پزشکی مناسب محروم باشند.

یکی از این موارد که در اکثر شهرها و شهرستان‌ها و همچنین در استان همدان قابل مشاهده است، انجام سونوگرافی است، با گشتی در سطح شهر متوجه خواهیم شد تعدادمراکز تشخیصی که سونوگرافیست زن دارند کم بوده و عموما تابلوی مرکز سونوگرافی آقا بیشتر از خانم در سطح شهر به چشم می‌خورد و باید اذعان کرد اغلب خانم‌ها تمایل زیادی به حضور در مرکز سونوگرافیست خانم دارند.

گذشته از این موضوع ازدحام جمعیتی که در مراکز سونوگرافی به چشم می‌خورد معضل دیگری است که بیماران را اذیت کرده و زمان زیادی را تا رسیدن نوبتشان باید در انتظار بنشینند در این بین نبود و یا در بهترین حالت کمبود پزشک زن متخصص سونوگرافی در شهرستان‌ها موجب شده تا بیشتر خانم‌‌هاى بیمار برای انجام سونوگرافی ناگزیر به سونوگرافیست مرد یا در برخی موارد به علت نداشتن تمکن مالی و مسافت طولانی از پیگیری مراحل درمانی بیماری، خودداری کنند.

به نحوی‌که اغلب بانوان معتقدند بسیاری از بانوان به دلیل نبود سونوگرافیست زن مجبور به مراجعه به آقا مراجعه هستند حال آنکه اگر سونوگرافیست زن در شهرستان وجود داشته باشد بسیاری از بانوان با اطمینان و آرامش خاطر به فرایند درمان بیماری خود می‌پردازند نه اینکه گاهی به دلیل محدودیت‌های عرفی و ملاحظات شرعی از مراجعه به پزشک خودداری کنند.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این‌باره گفتگویی را با حسن بهرامی مدیر درمان دانشگاه علوم پژشکی ابن سینا همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه متاسفانه این مشکل در کل کشور وجود دارد و مختص استان همدان نیست گفت: در مجموع در کشور در چند رشته رادیولوژی، مغز و اعصاب، چشم پزشکی و ارتوپدی فارغ‌التحصیل کم داریم.

بهرامی افزود: دراین بین وضعیت آموزش و جذب متخصص رادیولوژی آن هم از بین بانوان وخیم‌تراست.

وی با بیان اینکه در توزیع نیروی متخصص نیز به تعداد درخواست‌های ما تخصیص داده نمی‌شود، گفت: در این باره مرتب با وزارتخانه هماهنگ و کار را دنبال می‌کنیم بنابراین در بدو امر می‌توان به‌جای تربیت رادیولوژیست تکنسین خانمیرا آموزش داد و پزشک آقا در کنار مانیتور باشد و پروب توسط خانم قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: البته با تمام این اوصاف باید تعداد پذیرش متخصصین رادیولوژی خانم در دوره رزیدنتی افزایش یابد.

مع‌الوصف حال سوال اینجاست که آیا طرح تحول سلامت نمی‌تواند حداقل خواسته بانوان را درحوزه سلامت برآورده کند؟ اگر خانمی نخواهد به پزشک آقا مراجعه کند تکلیف چیست؟ زیرا بسیاری از بانوان مقید و ملتزم به احکام و مسائل دینی و شرعی در شرایط خاص برای انجام یک سونوگرافی ساده توسط یک پزشک خانم مجبور به تحمل رنج سفر همراه با هزینه‌ها و خطرات آن می‌‌شوند و یا به اجبار علیرغم میل باطنی به پزشک آقا مراجعه می‌‌کنند و لذا این مسائل از مهم‌ترین دغدغه‌‌های این قشر در شهرستان‌ها و حتی در مرکز استان همدان به شمار می‌‌رود.

پس به نظر می‌رسد که حل این مشکل باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان و مدیران بهداشت و درمان استان و حتی وزارتخانه قرار گیرد تا خدای نکرده بانوان متدین مجبور نباشند بین رعایت موازین شرعی و مراجعه به پزشک یکی را انتخاب کنند.

شناسه خبر 11383