شناسه خبر:11491
1398/6/10 09:19:55

سپهرغرب، گروه خبر: عضو هیئت‌مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران استان چاپ را صنعتی نوآور دانست و گفت: این حوزه به حمایت ویژه و سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

جشنواره صنعت چاپ استان همدان شامگاه پنجشنبه گذشته با حضور مسئولان استان، نمایندگان مردم همدان و ملایر در مجلس شورای اسلامی، فعالان و پیشکسوتان این عرصه در روستای آبشینه برگزار شد.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در این مراسم تأکید کرد: برای صنعت چاپ به هویت مستقل نیاز است.

محمد بیطرفان با بیان اینکه استان همدان پتانسیل تبدیل شدن به قطب صنعت چاپ و صادرات محصولات چاپی را دارد، افزود: اگر می‌خواهیم شهر همدان توسعه همه‌جانبه داشته باشد، باید به صنعت چاپ به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ضروریات امروز این است که صنعت چاپ باید به سمت کسب‌وکار دیجیتال و ایجاد استارت‌آپ‌ها پیش برود.

بیطرفان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم صنعت چاپ بالنده باشد باید به آن نگاه علمی داشته باشیم، تصریح کرد: در شرایط کنونی دیگر تعرفه دست‌مزدی جوابگوی سرمایه‌گذاری در حوزه چاپ نیست، بلکه تعرفه فروش و صادرات محصولات باید در این حوزه جایگزین شود.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی هر کشور را میزان توسعه‌یافتگی صنعت چاپ آن کشور عنوان کرد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: همدان با سرعت قابل توجهی درحال پیشرفت بوده و از موقعیت و جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم همدان را از لحاظ بخش‌های مختلف به یک قطب منطقه‌ای تبدیل کنیم، افزود: این شهر از ظرفیت‌هایی برخوردار است که می‌توانیم برای بهره‌مندی از حوزه‌های گوناگون همچون پزشکی، گردشگری، فرهنگی، صنعتی، چاپ و نشر و غیره کشور را به همدان فرا بخوانیم.

وی تصریح کرد: وظیفه ماست که برای توسعه همدان با همه توان تلاش کنیم.

دیگر نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: درحال حاضر 138 واحد چاپی دارای مجوز در همدان فعال است و یک‌هزار نفر در این زمینه فعالیت می‌کنند.

امیر خجسته اظهار کرد: این آمار نشان‌دهنده ظرفیت قابل توجه استان همدان در حوزه صنعت چاپ است.

وی خاطرنشان کرد: همدان می‌تواند به‌ قطب صادرات محصولات چاپی تبدیل شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اخیراً موضوع واگذاری مسئولیت‌های حوزه صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجلس مطرح شده است، گفت: بخش صنعتی این حوزه باید به وزارت صمت واگذار شده و نظارت بر تولیدات و بخش محتوایی برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احد آزادیخواه زیبایی صنعت چاپ و نشر را ترکیبی بودن آن دانست و افزود: برآیند این ترکیب زیبا نتیجه فرهنگی داشته و این فرآیند در توسعه فرهنگی کشور نقش اصلی را ایفا می‌کند.

در ادامه مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های فعالان عرصه چاپ، بر اهمیت و اثر این صنعت در حوزه فرهنگ تأکید کرد.

احمدرضا احسانی اظهار کرد: برای بررسی مشکلات حوزه چاپ و نشر استان و تفکیک وظایف این دو حوزه، کمیته تخصصی و اتاق‌های مشورتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل می‌شود.

وی این صنعت را یکی از اصول زیربنایی توسعه فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: برای دستیابی به توسعه، صنعت چاپ استان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

احسانی با تأکید بر اینکه همدان در حوزه چاپ ظرفیت‌های قابل توجهی دارد، خاطرنشان کرد: معرفی پتانسیل‌های این حوزه می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار و توسعه صنعت چاپ استان موثر باشد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان نیز چاپ را صنعتی نوآور دانست و گفت: این حوزه به حمایت ویژه و سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

امین خضریان افزود: چاپ یک فراصنعت بوده و در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر صنعت چاپ به دو بخش صنعتی و فرهنگی تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: صنعت چاپ نوآور بوده و به‌روزرسانی، تفکیک وظایف و مسئولیت‌ها در این حوزه ضروری است.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از مدیرمسئولان، کارگران و فعالان نمونه عرصه چاپ و پیشکسوتان این حوزه تجلیل شد.

شناسه خبر 11491