شناسه خبر:11738
1398/6/20 10:34:37

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از استقرار امکانات درمانی برای زوار اربعین در مسیر مرز خسروی خبر داد.

ابراهیم شکیبا اظهار کرد: در راستای خدمات‌رسانی به زواری که در اربعین از مرز خسری تردد خواهند کرد، حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بسیج تمام امکانات شامل نیروی انسانی و تجهیزات، برنامه‌های عملیاتی مدونی را ضمن رعایت زمان‎بندی تردد زوار اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه معاونت در چهار حوزه فعالیت می‌کند، عنوان کرد: آمادگی ارائه خدمات بهداشتی- درمانی از محورهای ورودی استان شامل مسیرهای کنگاور، کامیاران، خرم‌آباد و سنقر به زوار اربعین وجود دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: تمام مراکز بهداشتی و درمانی در طول تردد زوار با حضور نیروهای پزشک و پرستار به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند.

شکیبا با بیان اینکه در محور کامیاران خدمات بهداشتی- درمانی به‌صورت شبانه‌روزی ارائه خواهد شد، گفت: بیشترین خدمات به زوار اربعین در شهرستان قصر شیرین ارائه خواهد شد.

وی افزود: دو مرکز بهداشتی- درمانی در مرز خسروی و یک مرکز سیار نیز درون پایانه خسروی ایجاد می‌شود، همچنین دو پایگاه قرنطینه مرزی با حضور پزشک و کادر درمانی در منطقه خسروی دایر خواهند شد.

این مقام مسئول از استقرار پنج دستگاه موبایل‌کلینیک دندان‌پزشکی سیار خبر داد و گفت: در شهرستان قصر شیرین و پایانه مرزی خدمات دندان‌پزشکی اورژانسی به زوار اربعین ارائه می‌شود.

شکیبا بیان کرد: در حوزه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها نیز کارشناسان مربوطه در 62 گیت ورود و خروج که برای زوار پیش‌بینی شده مستقر می‌شوند و مراقبت‌های پیشگیرانه به‌منظور شیوع بیماری‌های واگیر و جلوگیری از احتمال انتقال بیماری‌ها از فردی به فردی دیگر انجام می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: افرادی که مشکوک به بیماری باشند، با دستگاه و تجهیزات تب‌سنج لیزری به‎راحتی در کمترین زمان ممکن قابل شناسایی هستند و در ادامه برای بررسی بیشتر به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

وی عنوان کرد: ممکن است تعدادی از زوار مبتلا به بیماری‌های عفونی شوند، بر همین مبنا در تمام طول مسیر پیاده‌روی اربعین در مرز خسروی و قصر شیرین اکیپ‌های بهداشت محیط با تجهیزات مستقر می‌شوند و بر بهداشت آب آشامیدنی، دفن فاضلاب، جمع‌آوری زباله، بهداشت موکب‌ها و مکان‌های توزیع نذورات نظارت می‌کنند.

شکیبا از راه‌اندازی آزمایشگاه موقت آب در مرز خسروی خبر داد و گفت: همچنین در پایانه خسروی آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌ها راه‌اندازی می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: در حوزه گروه سلامت خانواده هم خدمات بهداشتی- درمانی راه‌اندازی و به گروه‌های هدف شامل مادران و کودکان با استقرار تیم‌های مامایی ارائه خدمت می‌شود.

شکیبا با تأکید بر اینکه تمامی تدابیر لازم برای خدمات‌رسانی به جمعیت یک تا یک‌ونیم میلیون نفری اندیشیده شده است، گفت: همچنین برای ایام تردد زوار اربعین دارو به اندازه کافی پیش‎بینی و دپو شده است.

شناسه خبر 11738