شناسه خبر:12390
1398/7/7 10:03:48

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی کردستان از اجرای طرح خدمات حمایتی، درمانی و توان‌بخشی برای 240 دانش‌آموز با نیازهای ویژه استان خبر داد.

خلیل رنجبر روز گذشته اظهار کرد: طرح خدمات درمانی و توان‌بخشی با تشکیل 169 پرونده حمایتی برای 240 دانش‌آموز با نیازهای ویژه با اختصاص هزینه‌ای بالغ‌بر50 میلیون تومان در سال تحصیلی گذشته اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه از اواخر مهرماه جاری سامانه خدماتی حمایتی برای ثبت مدارک پزشکی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سال تحصیلی جاری فعال خواهد شد، افزود: تا 15 اسفندماه متقاضیان واجد شرایط می‌توانند جهت دریافت خدمات و کمک‌هزینه با ارائه مدارک و فاکتورهای معتبر از طریق سامانه جامع بهداشت اقدام کنند.

رئیس آموزش‎وپرورش استثنایی استان کردستان گفت: این خدمات حمایتی در مقاطع پیش‌دبستانی، آمادگی، ابتدایی، متوسطه حرفه‌ای و متوسطه پیش حرفه‌ای ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و همچنین به دانش‌آموزان تلفیقی که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند، ارائه می‌شود.

رنجبر افزود: این طرح شامل خدمات بستری و جراحی، داروهای مستمر، آزمایش‌های پزشکی، سونوگرافی، آندوسکوپی، آنژیوگرافی، MRI، عینک، تبلت، اندام مصنوعی، رادیولوژی، اکو، نوار مغز، پروتز، اورتز، اسپیلنت، صندلی چرخ‌دار، واکر، عصا، کفش‌های طبی، سمعک و کاشت حلزون بوده و امسال خدمات جدیدی مانند دندانپزشکی و تعمیر و تعویض پروتز کاشت حلزون به آن اضافه شده است.

وی بیان کرد: خدمات توان‌بخشی همچون گفتاردرمانی، کاردرمانی و مشاوره‌ برای دانش‌آموزان و اولیای آنان با استفاده از ابزارهای خاص، روش‌های آموزش و تجهیزات ویژه در مدارس و مراکز با نیازهای ویژه ارائه می‌شود و این خدمات زمینه پرورش قوای فکری و جسمی در دانش‌آموزان با نیاز ویژه را فراهم می‌کند.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی در پایان گفت: تجهیزات توان‌بخشی، ویلچر، واکر، سمعک، عینک و خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی به‌صورت رایگان عرضه می‌شود و دانش‌آموزانی که بیماری‌های مادام‌العمر دارند و باید داروهای خاص مصرف کنند، تا اتمام دوران تحصیل داروهای مورد نیاز را به‌صورت رایگان می‌گیرند.

شناسه خبر 12390