شناسه خبر:14076
1398/9/3 08:56:24
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان:

خوشه چرم و فرش تشکیل می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت: طی سال جاری در تلاش هستیم تا خوشه فرش و چرم را در همدان ایجاد کنیم.

محمدرضا بادامی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با حضور در غرفه گروه رسانه‌ای سپهرغرب در نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله بسیج استان به سؤالات مطرح‌شده در خصوص فضای کاری خود پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان این شرکت را دارای وظایف تعریف‌شده خاصی دانست و گفت: متأسفانه برخی از دستگاه‌ها به این امر واقف نیستند.

محمدرضا بادامی با تأکید بر اینکه بنده بارها عنوان کرده‌ام که شرکت شهرک‌ها مسؤول تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی به دلایلی همچون عدم پرداخت تسهیلات و یا تأمین نکردن مواد اولیه نیست، اظهار کرد: ما فقط در حوزه تأمین زیرساخت‌های شهرک برای این واحدها مسؤول هستیم.

وی افزود: بنده متولی ارائه آمار تعطیلی و یا دایر بودن واحدها نیستم، چراکه دیدگاه‌ها نسبت به فعالیت و یا تعطیلی واحدها متفاوت است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه متأسفانه در برخی مواقع تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی به شرکت شهرک‌های نسبت داده می‌شود، عنوان کرد: البته دراین‌بین باور عامه نیز ازآنجایی‌که به وظایف دستگاهی واقف نیست به این مسئله دامن می‌زند.

بادامی اضافه کرد: با وجود اینکه شرکت شهرک‌ها در خصوص مشکلات عنوان‌شده برای واحدهای تولیدی و صنعتی مسؤول نیست بااین‌حال حمایت‌های لازم صورت می‌پذیرد به‌طوری‌که طی چند هفته اخیر مدیر بانک‌ها و فرمانداران شهرستان‌ها را برای بررسی مشکلات واحدها به شرکت دعوت کرده و رایزنی لازم با آن‌ها برای حل مشکلات واحدهای راکد صورت پذیرفته‌است.

وی افزود: به‌طور مثال هفته گذشته مشکلات واحدهای تولید و صنعتی شهرستان اسدآباد و هفته‌های پیشین مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان نهاوند با حضور مسؤولان شهرستانی و مدیران بانک‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت تا از این طریق بتوانیم چاره‌ای برای واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها بیندیشم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه وظیفه شرکت شهرک‌های صنعتی در دو بخش ایجاد زیرساخت‌ها، شناسایی و ایجاد خوشه‌های صنعتی و تولید است، خاطرنشان کرد: 42 خوشه در استان شناسایی‌شده که از این تعداد فقط 16 خوشه قابلیت تبدیل‌شدن به خوشه را داراست.

بادامی با بیان اینکه از تعداد 16 خوشه دارای قابلیت تاکنون 6 خوشه را عملیاتی کرده‌ایم، ابراز کرد: ایجاد دو خوشه فرش و چرم در دستور کار شرکت قرار دارد.

وی با بیان اینکه عملیاتی کردن این خوشه‌ها نیازمند فرصت زمانی سه تا پنج سال است، تأکید کرد: درواقع ایجاد خوشه علاوه بر فراهم کردن سخت‌افزار نیازمند برنامه‌ریزی نرم‌افزاری نیز هست تا بتوان جایگاه آن را ارتقا داد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادامه داد: به‌عنوان مثال برای ارتقای جایگاه خوشه کردآباد طی سال‌های اخیر مطالعات بسیاری صورت پذیرفت تا نقاط ضعف و قوت آن احصا شود.

وی با بیان اینکه طی بررسی‌ها مشخص تأمین پارچه و رنگ می‌تواند در ارتقای تولید محصول این خوشه مؤثر واقع شود، تصریح کرد: با حمایت‌های صورت پذیرفته برای استقرار واحدهای پارچه‌بافی، رنگ و برچسب پیگیری‌ها خوشبختانه به نتیجه رسید به‌طوری‌که در حال حاضر چند واحد پارچه‌بافی و رنگ در این خوشه دایر شده‌است.

بادامی با بیان اینکه حتی شرکت در زمینه بازاریابی خوشه‌های دایر شده نیز فعالیت می‌کند، تأکید کرد: به‌عنوان نمونه خوشبختانه در رایزنی با کشور عراقی و چند استان داخلی نمایندگی برای خوشه کردآباد جهت فروش محصولات در این مناطق دایر شده‌است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه ارتقای جایگاه خوشه‌ها زمان‌بر و در عین حال هزینه‌بر است، گفت: هزینه مطالعات نرم‌افزاری خوشه کردآباد برای شرکت شهرک‌ها چیزی بیش از دو میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه طی سال جاری در تلاش هستیم تا خوشه فرش و چرم را در همدان ایجاد کنیم، تصریح کرد: حمایت از خوشه صنعتی به‌عنوان یک وظیفه از سوی این شرکت دنبال می‌شود.

بادامی با بیان اینکه حتی برای دایر کردن سیستم بانکی نیز حمایت لازم را در خوشه کردآباد داشتیم، اذعان کرد: برخی از تولیدکنندگان خوشه مجبور بودند به دلیل نبود بانک در محل خوشه برای کوچک‌ترین کار بانکی به مرکز شهرستان یعنی کبودراهنگ مراجعه کنند که پیگیری‌ها لازم از سوی شرکت انجام و با در اختیار گذاشتن مکان و تجهیزات از سوی شرکت، دستگاه ای‌تی‌ام بانک صادرات در محل خوشه دایر شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر خوشه‌های قطعه‌‌سازی لاستیک در شهرستان رزن، سفال و سرامیک لالجین، کشمش ملایر و مبل و منبت اشترمل و دهفول در تویسرکان و نیز مبل و منبت ملایر دایر شده‌است، عنوان کرد: در خصوص خوشه کشمش همین بس که از سه سال گذشته برای این ظرفیت در نمایشگاه مسکو غرفه تخصصی دایر می‌کنیم و همین موضوع باعث شد که سال گذشته در حدود 150 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه طی برنامه‌ریزی انجام‌شده برای سال جاری، ورود به خوشه چرم و فرش همدان در دستور کار قرار گرفته‌است، گفت: برگزاری نمایشگاه کیف و کفش چرم از گام‌ها نخست در این زمینه بود.

بادامی ادامه داد: رایزنی با یک طراح لباس چرم نیز از دیگر اقداماتی است که توسط شرکت برای دایر کردن این خوشه دنبال و در این راستا با هزینه شرکت کلاس‌های تخصصی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه برگزاری این کلاس‌ها برای شرکت چیزی حدود 100 میلیون تومان هزینه در بر داشت، گفت: البته برگزاری این کلاس‌ها توانست حرکت در مسیر ایجاد خوشه را تسریع ببخشد.

شناسه خبر 14076