شناسه خبر:14199
1398/9/6 09:32:54
رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان:

آموزش شهروندی در اولویت کارهای شهرداری قرار گیرد

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: آموزش شهروندی در اولویت کاری شهرداری قرار گیرد.

رضوان سلماسی، رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با حضور در غرفه گروه رسانه‌ای سپهرغرب در نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله بسیج استان همدان به برخی از سؤالات مطرح‌شده از سوی اعضای تحریریه این رسانه پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به این سؤال که در حوزه تقویت آموزش‌های شهروندی چه رویکرد و برنامه‌ای از سوی این کمیسیون دنبال می‌شود؟ گفت: همچنان طبق سیاست تعریف‌شده، رویکرد بر تقویت آموزش شهروندی است، اما می‌بایست در گام نخست شهرداری خود به این باور برسد که باید در این راستا انرژی لازم را هم در حوزه تخصص و هم بودجه صرف کند.

رضوان سلماسی با بیان اینکه متأسفانه همواره شاهد آن هستیم که خدمات ارائه شده از سوی مدیریت شهری به شهروندان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست و نیز عدم آگاهی به تکالیف و وظایف شهروندی دیده نمی‌شوند، اذعان کرد: در این راستا لازم است که مدیریت شهری بخشی از انرژی خود در این زمینه صرف کند.

وی با تأکید بر اینکه به نظر بنده امسال سازمان‌هایی همچون پسماند و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در حوزه تقویت آموزش‌های شهروندی عملکردی بهتر نسبت به دیگر معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری به‌ویژه در آموزش به کودکان داشتند، خاطرنشان کرد: آثار این فعالیت‌ها از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری با همکاری پلیس راهور به‌ویژه در حوزه کاهش تصادفات درون‌شهری منجر به فوت، طی سال جاری قابل مشاهده است.

سلماسی با تأکید بر اینکه هنوز فعالیت‌ها در بخش آموزش شهروندی کافی نیست، اذعان کرد: متأسفانه هنوز مردم اعتماد کامل به مدیریت شهری ندارند چراکه معتقد هستند به خواسته‌هایشان توجه لازم نمی‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه تغییر این باور جز در قالب آموزش‌های شهروندی امکان‌پذیر نیست، افزود: خوشبختانه اجرای چند پروژه نیز در دستور کار سازمان فرهنگی- اجتماعی شهرداری در حوزه آموزش فرهنگ شهروندی با همکاری چهار منطقه شهرداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا به دنبال آن هستیم از ظرفیت صداوسیما نیز استفاده کنیم، تأکید کرد: همچنین تعاملی با مجموعه فرهنگی- هنری شهر برقرار شده‌است تا بتوانیم برای آموزش‌ها از ظرفیت‌های هنری نیز بهره‌مند شویم زیرا برخی آموزش‌ها را می‌توان در قالب هنر بهتر ارائه کرد.

سلماسی در پاسخ به این سؤال که منشأ عدم اعتماد به مدیریت شهری را چه می‌دانید؟ عنوان کرد: مشارکت زمانی محقق می‌شود که فعالیت‌های ما در حوزه مدیریت شهری متناسب با خواسته و نیاز مردم باشد، بر این اساس باجدیت پیگیر شکل‌گیری شورای اجتماعی محلات در همدان هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان عدم اعتماد به مدیریت شهری به این مسئله بازمی‌گردد که مردم در اجرای پروژه‌ها اثری از رفع نیاز در محله و منطقه سکونت خود نمی‌بینند، افزود: اغلب شاهد اجرای پروژه‌های بزرگ با هزینه‌کردهای کلان در شهر هستیم که نیاز روز شهروندان را مرتفع نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: شورای اجتماعی محلات به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مدیریت شهری می‌تواند در راستای اجرایی شدن پروژه‌های موردنیاز در محلات شهر نقش‌آفرین باشد.

سلماسی با بیان اینکه در حال حاضر مدیران ما به سلیقه خود نسبت به ‌ضرورت اجرای پروژه‌ها در محلات اقدام می‌کنند، ابراز کرد: زمانی که نظر مردم برای اجرای پروژه‌ها در محلات مدنظر قرار گیرد یقیناً همراهی و مشارکت و در عین حال اعتماد آن‌ها به مدیریت شهری افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سؤال که برای لیدر‌ها و کدخداهای حاضر در محلات که متأسفانه اغلب در شورای اجتماعی محلات آزمونه (پایلوت) نیز حضور دارند چه رویکردی دنبال می‌شود؟ تأکید کرد: به این مسئله واقف هستیم، اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تعدادی از این معتمدان ما را در معرفی طرح شورای اجتماعی محلات همراهی کردند.

سلماسی در پاسخ به اینکه اغلب این کدخداها و لیدرها همه خدمات ارائه‌شده از سوی شهرداری را در بین مردم به‌گونه‌ای بیان می‌کنند که گویی از سوی آن‌ها انجام شده، گفت: می‌بایست آگاهی مردم محله نسبت به کارایی این نهاد از طریق رسانه افزایش یابد تا در پی آن حضور فعال‌تری داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه هنوز مردم به این باور نرسیده‌اند که این نهاد می‌تواند در ارتقای کیفیت خدمات شهری در محلات مؤثر واقع شود، عنوان کرد: در ارتباطی که با محلات برقرار کردیم مقرر شد معتمدان و عوامل شهرداری، خانه به خانه نسبت به معرفی طرح اقدام کنند.

وی در پاسخ به این مسئله که معرفی این طرح به‌درستی در محلات صورت نپذیرفته، اذعان کرد: اگر مستنداتی دراین‌باره ارائه شود شهرداری باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد، چراکه هدف ما از اجرای چنین طرحی جلب مشارکت همه‌جانبه مردم در اداره و خدمات‌رسانی به محلات مختلف شهری است.

شناسه خبر 14199