شناسه خبر:14655
1398/9/13 10:23:32

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه فرهنگیان همدان خانه‌دار می‌شوند گفت: بسیاری از فرهنگیان کشور فاقد مسکن هستند و به همین دلیل تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی در راستای تامین مسکن 170 هزار فرهنگی منعقد شده است.

محمد پورداود روز گذشته در جمع خبرنگاران به اقدامات آموزش و پرورش استان با رویکرد اقدامات 90 روزه وزارت آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش کشور از 12 شهریورماه سکان دستگاه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش را برعهده گرفته‌ و در این مدت اقدامات کارشناسانه خوبی در کشور صورت گرفته است.

وی یکی از این اقدامات را تسویه پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی تا پایان سال 97 دانست و گفت: یکی از مسائل مهم در آموزش و پرورش مربوط به نیروی انسانی است و به دلیل اینکه در گذشته استخدام‌ها با هم بوده، تا چهار سال آینده تقریباً 200 تا 380 هزار نفر از معلمان بازنشسته خواهند شد.

     جذب 560 نفر نیروی آموزشیار در آموزش و پرورش همدان

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه ممکن است برخی از معلمان در این بین بمانند و برخی بروند، به همین دلیل آمار تقریبی اعلام می‌شود گفت: سهم استان همدان هر سال بین یک‌هزار و تا یک‌هزار و 200 نفر است.

وی از جذب 560 نفر نیروی آموزشیار در آموزش و پرورش استان طی امسال خبر داد و افزود: همدان یکی از استان‌هایی بوده که توانسته بیش از 98 درصد از نیروها را به کار بگیرد و آن‌ها را تبدیل وضعیت کند.

پورداود با تاکید به اینکه قانونی اتخاذ شده که این نیروها از امسال تا سه سال آینده استخدام پیمانی آموزش و پرورش همدان شوند که این رویکرد بسیار خوبی است گفت: وزیر آموزش و پرورش شیوه‌نامه‌ای پیرامون استخدام نیروهای حق‌التدریس پیش‌دبستانی و آموزشیاران حوزه سوادآموزی اتخاذ کرده که مرحله اول تبدیل به حق‌التدریس بوده و مرحله بعدی که از همین ماه‌ها شروع می‌شود تبدیل به پیمانی شدن است.

وی با بیان اینکه بسیاری از فرهنگیان فاقد مسکن هستند و به همین دلیل تفاهمنامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی در راستای تامین مسکن 170 هزار نفر منعقد شده است خاطرنشان کرد: این طرح از امسال آغاز می‌شود و در این راستا لیست همکاران واجد شرایط را تهیه کرده‌ایم که باید از وزارت راه و شهرسازی استعلام گرفته و فرم مخصوصی را برای خانه‌دار شدن آنها پر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه این اقدامات به این دلیل است که فرهنگیان قبلاً از امکانات دولتی استفاده نکرده باشند و خود، خانواده و فرزندان آنها فاقد مسکن باشند گفت: آمار متقاضیان موجود در استان بالاست و فردا پایان مهلت ثبت نام است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم خانه‌ها در مناطق دارای زمین مناسب ساخته شود چراکه حفظ کرامت فرهنگیان مورد توجه ماست افزود: از زمین‌های بدون استفاده را با تغییر کاربری بهره‌برداری می‌کنیم.

پورداود با اشاره به اینکه استان همدان در حال حاضر 22 هزار معلم شاغل دارد و در مجموع 40 هزار معلم شاغل و بازنشسته گفت: تمام این افراد می‌توانند از این مزیت با داشتن شرایط بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به دنبال رتبه‌بندی معلمان در کشور است که این طرح عملیاتی شده است افزود: در این راستا بین 200 تا 700 هزار تومان به همه کسانی که بیش از دو سال در آموزش و پرورش فعالیت دارند، حقوق پرداخت می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید به اینکه احکام این طرح در این ماه صادر می‌شود و حقوق از ابتدای مهرماه پرداخت می‌شود که شامل سه ماه خواهد بود گفت: در حال حاضر 108 هزار نیروی انسانی در کشور کمبود داریم که سهم استان تقریباً 700 نفر بود که 560 نفر جذب شده‌اند.

از ابتدای مهرماه تمام کلاس‌های همدان معلم داشتند

وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش شرایط اضافه تدریس فراهم بوده که کمبود دیگر معلمان از این طریق جبران می‌شود تصریح کرد: در ابتدای مهرماه هیچ کلاسی بدون معلمی در استان نداشتیم، از طرفی طرح معلم تمام‌وقت نیز اجرایی شده که اگر معلمانی 6 ساعت تدریس داشته باشند تقریبا 900 هزار تومان حقوق اضافه می‌گیرند.

پورداود با بیان اینکه همدان جزء استان‌های پیشرو بوده که در ابتدای سال تحصیلی هیچ کلاس خالی از معلم نداشت گفت: در مدت 22 ماهی که مدیریت آموزش و پرورش استان را برعهده گرفته‌ام حفظ کرامت معلمان را سرلوحه خود داشته‌ام و سعی کرده‌ام در این راستا اقداماتی را انجام دهم.

     برگزاری نخستین همایش پیشکسوتان فرهنگی

وی با اشاره به اینکه نخستین همایش پیشکسوتان فرهنگی استان همدان را برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت افزود: از این پس به صورت فصلی این همایش برای نخبگان فرهنگی از تمام صنوف برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان از افتتاح 10 استخر در استان همدان خبر داد و گفت: در راستای فراهم کردن امکانات رفاهی برای معلمان 10 استخر افتتاح می‌شود که دو استخر در همدان و بقیه در شهرستان‌هاست.

وی با بیان اینکه توسعه اردوگاه گنجنامه از دیگر اقدامات بوده که 10 سوئیت در آنجا ساخته شده است افزود: راه‌اندازی درمانگاه فرهنگیان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

پورداود با اشاره به اینکه فقط شهرستان ملایر و همدان درمانگاه فرهنگیان داشتند که توانستیم در تویسرکان نیز این مرکز را افتتاح کنیم خاطرنشان کرد: در بلوار مدنی نیز فاز دوم درمانگاه فرهنگیان را کلنگ‌زنی می‌کنیم و در سایر شهرستان‌ها هم راه‌اندازی این مراکز در برنامه است.

وی با اشاره به اینکه توسعه خانه معلم از دیگر اقدامات است و اردوگاه چالوس نیز توسعه می‌یابد گفت: آموزش و پرورش استان بر اساس سند تحول بنیادین 6 ساحت دارد که به دنبال آن است در توجه به آن‌ها تراز خود را ارتقا دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان از پوشش تحصیلی بیش از 99.2 درصدی در استان خبر داد و افزود: برای معرفت‌افزایی در بین دانش‌آموزان طرح «معرفت» که مبدع آن در کشور نیز همدان بوده است، برگزار می‌شود و از این طریق خواهران و برادران به صورت مجزا به قم می‌روند و زیر نظر اساتید آموزش می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه امسال 3 هزار نفر را در دو مرحله به قم اعزام کرده‌ایم و باز هم اعزام خواهیم داشت گفت: اعزام 8 هزار دانش‌آموز به راهیان نور امسال در دستور کار بوده است.

پورداوود با بیان اینکه 120 مدرسه در استان همدان مجری طرح امین هستند افزود: امسال آموزش و پرورش استان دستگاه برتر در اقامه نماز شناخته شد.

وی با اشاره به اینکه در پوشش سواد‌آموزی بالاتر از میانگین کشور هستیم گفت: در شورای آموزش و پرورش رتبه حائز اهمیتی را داریم و سند تحول بنیادین محور فعالیت ماست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه دو طرح «تدبیر» و «تعالی» در مدارس همدان در حال عملیاتی‌ شدن است تصریح کرد: المپیاد ورزشی را با مشارکت 100 هزار دانش‌آموز برگزار کردیم.

وی با اشاره به اینکه امسال با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و اعتبار استانی به مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون تومان وسایل و تجهیزات ورزشی خریداری و به تمام مناطق 19گانه ارسال شد افزود: آموزش و پرورش استان به دنبال این است آموزش و پرورش باهم باشند و خوشبختانه به لحاظ عملکردی شاخص‌های ما رشد قابل توجهی داشته است.

     گزارشی از موارد مشکوک به آنفلوآنزا در بین دانش‌آموزان نداشتیم

پورداوود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت ابتلای دانش‌آموزان به آنفلوآنزا چگونه است؟ گفت: تا این لحظه یک مورد از موارد مشکوک به آنفلوآنزا در بین دانش‌آموزان استان گزارش نشده است اما مشکل این است که مهدکودک را زیر نظر آموزش و پرورش می‌دانند در صورتی که زیر نظر سمن‌ها و بهزیستی هستند.

وی در خصوص تطعیلی مدارس استان همدان طی دو روز اخیر افزود: علت تعطیلی مدارس برودت هوا بوده اما با مسئله آنفلوانزا گره خورده و خلط مبحث شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: اداره هواشناسی وضعیت هوا ا اعلام می‌کند و ما با ستاد مدیریت بحران در میان می‌گذاریم، آن‌ها با ما هماهنگ کردند که احتمال ریزش باران و برودت هوا هست ما هم مدارس را تعطیل کردیم.

وی با اشاره به اینکه ملاکی برای تعطیلی مدارس داریم و میزان دما و بارش برف را برای تعطیلی سه دوره مدارس در نظر می‌گیریم افزود: اگر موضوع آنفلوآنزا مطرح باشد باید باید به این توجه کنیم که دانش‌آموزان دوره ششم ابتدایی و هفتم تفاوتی در این میان نخواهند داشت.

پورداود تاکید کرد: تا این ساعت هیچ تصمیمی برای تعطیلی مدارس فردا گرفته نشده است و باید وضعیت هوا را سنجید.

     مدارس بلا استفاده بوم‌گردی می‌شوند

وی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در بوم‌گردی شدن مدارس بلااستفاده و اعتراض هتلداران به این مسئله گفت: وزیر آموزش و پرورش به دنبال این است امکانات موجود در اختیار فرهنگیان قرار گیرد و به ندرت افراد عادی در لیست اسکان‌های ما قرار می‌گیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید بر اینکه اینگونه نیست آموزش و پرورش از رسالت خود تغییر جهت دهد و به سمت هتلداری و... برود افزود: مدارسی در شهر همدان وجود دارد که ممکن است خالی از سکنه باشد که آن را برای فرهنگیان در راستای بومگردی به کار می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس روستایی استان به دلیل کمبود جمعیت، دانش‌آموزان کمی دارند و ممکن است آن‌ها را تجمیع کنند و مدارسی بلااستفاده بماند خاطرنشان کرد: همدان استان گردشگری است و می‌خواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم اما به دنبال این نیستیم در حوزه هتلداری ورود کنیم.

پورداوود با بیان اینکه مدارس ما که خالی از سکنه هستند و شرایط بومگردی دارند را در این راستا به کار خواهیم گرفت افزود: مدارس شاخصی انتخاب می‌شوند و این طور نیست که هر مدرسه‌ای را برای بومگردی انتخاب کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو نزاع منجر به فوت دانش‌آموزی در استان شده است چرا باید شاهد این وضعیت باشیم؟ افزود: امنیت دانش‌آموزان خارج از مدرسه به عهده نیروی انتظامی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان درخصوص خودکشی یکی از دانش‌آموزان مدرسه دیباج نیز گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم اما ممکن است در کشور خودکشی صورت گیرد و مسئولیت چیزی را می‌توان پذیرفت که در مدرسه باشد؛ در خارج مدرسه مسئولیتی نداریم هرچند باید در کنار خانواده به مسئله تربیت توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

شناسه خبر 14655