شناسه خبر:14768
1398/9/17 08:50:34

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: از ابتدای طرح هویت‌دار کردن دام‌ تاکنون، فقط 10 درصد دام‌های سبک و سنگین استان پلاک‌گذاری شدند که بخش عمده آن مربوط به دام سبک است.

محمدنظرپور روز گذشته در خصوص هویت‌دار شدن دام‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و 770 رأس دام سبک و سنگین در استان موجود است که می‌بایست پلاک‌گذاری و هویت‌دار شوند.

به گفته وی، از این میزان یک میلیون و 400 هزار رأس دام سبک و 370 هزار رأس دام سنگین هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه از مزایای اجرای طرح هویت‌دار شدن دام، جلوگیری از قاچاق دام زنده، وجود آمار دقیق برای واردات گوشت و حتی ردیابی دام‌های مفقود است، تصریح کرد: این اقدام به‌طور قطع مفید برای دامپروران، دامداران و منافع ملی است.

نظرپور ادامه داد: با استناد به قانون نظام جامع دامپروری کشور، شیوه‌نامه حمل و نگهداری دام زنده، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هویت‌گذاری کل دام‌های سبک و سنگین کشور اجباری شده و از زمان لازم‌الجرا شدن طرح، هرگونه خرید و فروش، حمل و نگهداری و جابه‌جایی دام زنده فاقد پلاک، ممنوع است.

وی با بیان اینکه پلاک‌گذاری دام‌های سنگین به پایان رسیده‌است، یادآوری کرد: دامداران برای پلاک‌گذاری دام‌های سبک خود نیز تا پایان سال فرصت دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان، خاطرنشان کرد: هزینه پلاک‌گذاری به عهده دامدار است و بر اساس بند «ب» ماده یک ابلاغیه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هزینه خرید و نصب پلاک به عهده مالکان دام زنده است.

طرح هویت‌دار شدن دام با کد 15 رقمی، بهمن‌ماه سال 97 مصوب و مقرر شد این طرح برای دام‌های سنگین در مدت 6 ماه و برای دام سبک یک‌ساله اجرایی شود، اما در خردادماه سال 98 کلید خورد و قرار بود بخش اندکی از سرمایه اولیه این طرح توسط اتحادیه سراسری دامداران و مابقی هزینه‌ها توسط دامداران تأمین شود.

بر اساس این طرح قرار بود برای پلاک‌گذاری هر رأس دام سنگین واحدهای بالای 40 رأس، 6 هزار و 300 تومان، از واحدهای کوچک‌تر هشت هزار و 300 تومان، برای نصب پلاک هر رأس دام سبک در واحدهای بالای 50 رأس دام سه هزار و 500 تومان و برای واحدهای کوچک پنج هزار تومان دریافت شود.

فرآیند پلاک‌گذاری و ثبت در سامانه هویت‌دار کردن دام از مرکز اصلاح نژاد که به پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی متصل است، انجام می‌شود و هویت‌دار شدن دام‌ها از تصمیم‌گیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

شناسه خبر 14768