شناسه خبر:14998
1398/9/23 09:25:59

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه جهاد تبلیغی، مسؤولیت همواره دانش‌آموختگان حوزه‌های دینی است گفت: تجربه نگاری مبلغان و تدوین دانش تبلیغ در دستور کار است.

حجت‌الاسلام هادی نظیری روز پنجشنبه با تاکید بر لزوم تدوین دانش تبلیغ اظهار کرد: دین مقدس اسلام، با تبلیغ آغاز شد و در گسترش و نفوذ نیز از عنصر دعوت سود برد و به کمک آن، نقاط مختلف جهان را در بر گرفت.

وی با اشاره به اینکه جهاد تبلیغی، مسؤولیت همیشگی دانش‌آموختگان حوزه‌های دینی است گفت: روحانیت، به عنوان پرچمدار دینداری، باید پرچم دعوت به دیانت را در داخل و خارج بر دوش بکشد و در تبیین، تحکیم و دفاع از باورها و ارزش‌های اسلامی به تبلیغ گسترده و اساسی دین دست یابد.

وی بیان کرد: از همین رو لازم است ملزومات تبلیغ به بهترین نحو برای تلاش‌گران این عرصه فراهم شود و دانش تبلیغ به مثابه یک علم مدون به دانش‌آموختگان علوم دینی عرضه شود تا با بهره‌گیری از آن، نقش خود را در فضای فرهنگ عمومی کشور ایفا کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: دانش و اطلاعات مناسب سطح تبلیغ از نکاتی است که مبلغ باید خود را به آن تجهیز کند و سپس در جامعه حضور تبلیغی بیابد.

وی تاکید کرد: جامعه، انتظار دارد که مبلغ در سطح تبلیغی که برای خود قائل است، اطلاعات و آگاهی لازم را داشته باشد؛ به پرسش‌های مخاطبان پاسخ دهد و قدرت اقناع و اشباع ایشان را داشته باشد.

نظیری با اشاره به اینکه مبلغ کم‌اطلاع و یا بی‌اطلاع، اعتباری درازمدت در جامعه مخاطب پیدا نمی‌کند از این رو، در این زمان، بیش از هر دوره و عصر دیگر لازم است که مبلغ دین، باسواد و عالم باشد گفت: او باید در سطح تبلیغی خود اطلاعات شایسته و بایسته را پیدا کند و سپس به تبلیغ روی آورد.

وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت دیگر به اشتراک‌گذاری این دانسته‌ها و تجربیات است که می‌تواند از مبلغین موفق و پرسابقه به نسل جوان روحانیون و مبلغان انتقال یابد افزود: مبلغان موفق باید تجربه نگاری را در دستور کار خود قرار دهند تا مبلغان جوان با دسترسی به این منابع دانش، محدوده و گستره تبلیغ دین را گسترش دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با اشاره اهمیت دوچندان تبلیغ در عصر کنونی و در برابر تهاجم فرهنگی گفت: اسلام، کامل‌ترین شریعت آسمانى، با تبلیغ متولد شد و بقا و جاودانگی آن نیز در سایه‌سار تبلیغ مبلغان و هدایت‌گران مذهبی به وجود خواهد آمد از این‌ رو آشنایی مبلغان فرهیخته و وارسته‌ عرصه‌ دین‌باوری با شیوه‌های مختلف تبلیغی در سراسر گیتی امری ضروری است.

وی عنوان کرد: آگاهی از ابزارهای تبلیغ و جدیدترین شیوه‌ها و روش‌ها به مبلغان این امکان را خواهد داد که افزون بر هدایت جامعه‌ی اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینى، از ورود افکار و اندیشه‌هایی که بر مبنای دین‌گریزی و یا دین‌ستیزی است ممانعت به عمل آورند.

نظیری تاکید کرد: در جامعه‌ کنونی بشری به علت گسترش ارتباطات و سهولت دست‌یابی به اندیشه‌های به ظاهر منطقی غرب و پیشرفت سریع تکنولوژی در جوامع مختلف و در نتیجه مورد تهاجم فرهنگی قرارگرفتن کشورهای جهان سوم و در حال توسعه؛ تبلیغ‌ دینی نیز باید تحولی ژرف‌یافته و در شیوه‌ها و ابزارهای تبلیغی تجدیدنظر شود.

وی با اشاره به اینکه ماهواره‌ها و ویدئوها چشم‌های ناپاک قرن بیستم هستند که به عنوان خطری نابودکننده، فرهنگ و مبانی دینی ما را مورد حمله قرار داده‌اند گفت: تبلیغات ما باید علاوه بر تعلیم مفاهیم و تعالیم مذهبی و دینی در پی خنثی کردن آثار شوم این پدیده‌ی فرهنگ برانداز باشند.

شناسه خبر 14998