شناسه خبر:15931
1398/10/14 08:36:25

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان گفت: 69 میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده سیل در شهرستان همدان هزینه شده‌است.

حسن افشاری در نشست دهیاران بخش مرکزی با قدردانی از عملکرد دهیاران در مواجهه با بحران سیل فروردین‌ماه سال جاری، اظهار کرد: تاکنون 69 میلیارد تومان اعتبار در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد برای بازسازی و نوسازی واحدهای خسارت‌دیده هزینه شده‌است.

وی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی دهیاران به‌منظور بهره‌مندی روستاییان از تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن، افزود: با منابع اختصاص‌یافته به آسیب‌دیدگان سیل در سطح روستاها 809 واحد احداث و 760 واحد بازسازی شد.

فرماندار همدان معدل فعالیت و تلاش‌های دهیاران روستاهای بخش مرکزی را خوب ارزیابی و بیان کرد: دولت با همه سختی‌های موجود و شرایط اقتصادی پیش رو، تلاش می‌کند مردم کمترین صدمه را ببینند، به همین دلیل توانستیم در تأمین کالاهای اساسی و امور زیربنایی بسیار موفق عمل کنیم.

افشاری با بیان اینکه باوجود مشکلات، وضعیت عمومی کشور قابل قبول است، تصریح کرد: یک جنگ روانی پیچیده در حال رخ دادن است که ما را از توانمندی‌های خودمان دچار تردید کند، مسئله‌ای که در صورت پذیرفتن آن، تیر خلاص را به خودمان زده‌ایم.

وی با اشاره به ارتقای شاخص توسعه انسانی کشور بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ادامه داد: دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی در مردم هزینه می‌کند، تله‌ای که ما نباید گرفتار آن شویم.

فرماندار همدان این شاخص را تلفیقی از میزان برخورداری جامعه از رفاه عمومی، سواد، بهداشت و درمان و نرخ امید به زندگی دانست و خاطرنشان کرد: در شاخص توسعه انسانی سال 1978، جایگاه ایران در بین کشورهای جهان، 132 بوده که با عملکرد موفق نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز به جایگاه 63 ارتقا یافته‌است.

افشاری عنوان کرد: اکنون شبکه گازرسانی ما در حال توسعه به روستاهای زیر 20 خانوار است درحالی‌که هنوز پایتخت برخی از کشورهای جهان از چنین خدماتی محروم هستند.

وی با بیان اینکه باید مواظب باشیم و تحت تأثیر این جنگ روانی قرار نگیریم، افزود: امروز شاهد رخ دادن برخی از آسیب‌های اجتماعی در اقشار مرفه هستیم که نشان می‌دهد ریشه این آسیب‌ها مسائل فرهنگی و اجتماعی است و مربوط به مشکل اقتصادی و محدود به اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیست.

فرماندار همدان با اشاره به ضرورت توجه به حوزه تولید و اشتغال‌زایی، اذعان کرد: حدود 17 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بانک‌های شهرستان داریم که باید تغییر ذائقه بدهیم و به‌جای اکتفا به دریافت سود بانکی با فراهم آوردن زمینه سرمایه‌گذاری به عرصه تولید و کارآفرینی ورود کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ بی طرفی کارگزاران دولت در انتخابات، بیان کرد: دهیاران به‌عنوان نماینده دولت در سطح روستا در انتخابات باید شأن خودشان را حفظ کنند و از هیچ داوطلبی حمایت نکنند.

افشاری انسجام بین دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها را عامل مهمی برای پیشبرد خدمات در سطح روستاها برشمرد و گفت: هیچ دستگاه اجرائی بدون هماهنگی دهیاری‌ها مجاز نیست نسبت به اجرا یا بهره‌برداری طرحی در سطح روستا رأساً اقدام کند.

فرماندار همدان از فراهم کردن شرایط حضور کارشناسان مختلف در کارگروهای تخصصی شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌های اندیشه‌ورز و کانون بازنشستگان در کارگروه‌ها استفاده می‌کنیم و دهیاران نیز می‌توانند در برخی از کارگروهای مرتبط حضور داشته باشند.

شناسه خبر 15931