شناسه خبر:16282
1398/10/23 08:38:17

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: فرماندار ویژه ملایر با اشاره به اینکه اجرای طرح فراز طی سه سال در 600 هکتار از اراضی باغی ملایر در قالب اعطای تسهیلات اشتغال روستایی انجام خواهد شد گفت: اجرای این طرح میزان تولید محصول را افزایش می‌دهد.

شهرستان ملایر با تاکستان‌های سرسبز انگور، مرکز تولید خوشه‌های زرینی است که کام مردم این دیار را از دیرباز شیرین کرده و شیره انگور و حبه‌های کشمش آن سوغات همیشگی باغداران زحمتکش این دیار برای سایر ساکنان ایران‌زمین بوده است. این قابلیت و ظرفیت چشمگیر ملایر تا جایی پیش رفت که سال گذشته در بازدیدها و بررسی‌های کارشناسان سازمان جهانی فائو، انگور دره‌جوزان ملایر به ثبت جهانی رسید و نشان افتخار شهر جهانی انگور نصیب این شهرستان شد. در واقع می‌توان انگور و فراورده‌های حاصل از آن را یکی از منابع درآمد ملایری‌ها دانست.

‌18 دی ماه بود که سرپرست گمرک ملایر گفت: بیش از 14 هزار تُن انواع کشمش تیزابی، انگوری و آفتابی در 9 ماهه امسال از گمرک این شهرستان به کشورهای هدف صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 18 درصد رشد داشته است.

ناصر ترکاشوند ضمن اعلام این خبر خاطر نشان کرد: ارزش دلاری کشمش صادراتی از گمرک ملایر حدود 17 میلیون و 400 هزار دلار بوده که از نظر دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد رشد داشته که ارزش ریالی آن بیش از 185 میلیارد تومان برآورد می‌شود به گونه‌ای که امسال تراز صادراتی انواع کشمش ملایر از نظر وزنی، دلاری و ریالی مثبت بود که تا پایان سال این روند افزایش دارد.

براین اساس با توجه به اهمیت این ظرفیت خاص در شهرستان ملایر بر آن شدیم تا درباره وضعیت تاکستان‌های ملایر و طرح فراز با قدرت‌الله ولدی فرماندار ویژه ملایر گفت‌وگو کنیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه طبق سند راهبردی استان قرار است ظرف مدت سه سال درحدود 600 هکتار از باغات انگورطرح فراز یا همان داربستی کردن باغات انجام پذیرد گفت: دراین شهرستان حدود 11 هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که حدود 10 هزارو 300 هکتار آن مثمر است.

قدرت‌ الله ولدی با بیان اینکه از این میزان باغ زیر سطح کشت انگور سالانه 250 هزار تن انگور برداشت می‌شود خاطر نشان کرد: 50 هزار تن کشمش استحصالی از این میزان انگور جنبه صادراتی دارد.

وی با تاکید براینکه طبق سند راهبردی قرار است 150 هکتار از باغات انگور شهرستان ملایر در سال 98 داربستی شوند خاطر نشان کرد: طی سه سال هرساله این میزان از باغات داربستی خواهد شد تا 600 هکتار تعهد در سند راهبردی محقق شود.

ولدی با بیان اینکه با اجرای کامل این تعهد به طور طبیعی شاهد افزایش تولید 3 برابری خواهیم بود اذعان کرد: علاوه بر افزایش تولیدکیفیت محصول بهبود می‌یابد چرا که با داربستی کردن محصول از آفاتی که از طریق خاک دریافت می‌کرد مصون خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در واقع گامی است زیربنایی برای حفظ و توسعه برند درشهرستان ملایر در در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان از تعهد در شهرستان انجام شده است خاطر نشان کرد: از آنجایی‌که این طرح می‌بایست بعد از برداشت محصول(پاییزو زمستان) اجرا شود و امسال نیز سال نخست اجرای این طرح است پس حدود 6 میلیارد تومان تسهیلات برای این مسئله در قالب تسهیلات اشتغالزایی روستایی در نظر گرفته شده است.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه درحال حاضر پرونده متقاضیان اجرای طرح در صندوق کارآفرینی امید در حال بررسی است گفت: حدود 200 هکتار از اراضی که این طرح در آن‌ها اجرا می‌شود به صندوق کارآفرینی ارجاع شده که این رقم نشان دهنده آن است که طرح‌های ارجاع شده 50 هکتار نیز بیش از تعهد ما درسال جاری است.

ولدی با بیان اینکه این تسهیلات ارزان‌قیمت با سود 6 درصدی به باغداران پرداخت می‌شود ابراز کرد: برای هر هکتار 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

فرماندار ملایر خاطر نشان کرد: علاوه بر این پیگیر دریافت یک اعتبار دولتی نیز در راستای کمک به باغداران هستیم که موافقتنامه ‌آن توسط سازمان جهادکشاورزی استان درحال پیگیری است.

ولدی با بیان اینکه تسهیلات مذکور به صورت بلاعوض به باغدارن پرداخت می‌شود تصریح کرد: به محض نهایی شدن موافقتنامه رقم و عدد این اعتبارات اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به مسائل مطرح شده درخصوص لزوم توجه به مشکلات حوزه برداشت محصول و انتقال آن به مراکز فرآوری همچون نیاز به زیرانداز، جعبه استاندارد و غیره گفت: ما به عنوان دستگاه حاکمیتی و جهاد کشاورزی به عنوان متولی کمک حال کشاورز هستیم و این امر وظیفه ذاتی ماست.

ولدی افزود: اما دراین بین بخش خصوصی (اتحادیه باغداران و غیره ) می‌بایست خود نیز در عرصه تامین این زیرساختها ورود کنند.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه کمک ما به کشاورزان در قالب تسهیلاتی است که پیش از این بیان کردم گفت: در واقع در مباحث این چنینی همت و اقدام کشاورز و بخش خصوصی در قالب اتحادیه نیز می‌بایست وجود داشته باشد به طوریکه کشاورز خود باید برای بهبود و ارتقای محصول نسبت به خرید سبد و یا زیرانداز اقدام کند و یا اینکه از طریق تشکیل صندوق نسبت به حمایت فعلیت‌ها اقدام کنند زیرا دولت از جایگاه حقوقی برخودار نیست که بخواهد گونی یا سبد تهیه کرده و دراختیار باغدار قرار دهد.

ولدی با بیان اینکه تشکیل این صندوق‌ها می‌تواند از طریق اتحادیه باغداران و یا اتحادیه کشمش شکل بگیرد خاطرنشان‌کرد: این روند در دیگر استان‌ها همین‌گونه است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد رویکرد توسعه و حمایت از یکی از داشته‌های مهم شهرستان ملایر در عرصه تولید کشمش و صادرات آن طی سال‌ جاری و به تبع طی دوسال آینده با اجرای طرح‌هایی همچون طرح فراز آینده مناسب‌تری را نسبت به حال حاضر برای این شهرستان در راستای توسعه مضاعف در برخواهد داشت که البته این مهم نیازمند اقدام به موقع در عرصه اعطای تسهیلات است چراکه اخیرا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در شورای برنامه‌ریزی و اشتغال از طولانی شدن پروسه اعطای تسهیلات و به تبع آن عقب افتادن اجرای طرح گلایه‌مند بود بنابراین انتظار می‌رود با همت مضاعف ازسوی بانک عامل در اجرای این طرح بتوان تا سال 1400 شاهد تحولی در عرصه تولید و صادرات کشمش از شهرستان ملایر باشیم.

شناسه خبر 16282