شناسه خبر:17970
1398/12/10 09:41:27

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: قصه پُرغصه طرح‌های نیمه‌تمام شهرداری همدان حالا گریبان تقاطع غیر هم‌سطح سردار همدانی را گرفته تا شاید این طرح مهم شهری و کریدور ارتباطی مهم غرب کشور در ورودی نازیبای شهر هم به سرنوشت دیگر طرح‌های شهرداری همدان همچون سایت‌موزه مرکزی، پارکینگ آقاجانی بیگ، پروژه عصر طلایی و غیره دچار شود و سال‌ها در غبار بی‌برنامگی و نبود اعتبار خاک بخورد تا شاید روزی با معجزه‌ای به بهره‌برداری برسد.

در طول این مدت دیگر تأخیر در بهره‌برداری طرح‌های عمرانی همدان برای مردم تبدیل به عادت شده و بهره‌برداری به‌هنگام طرح‌ها باعث تعجب همگان خواهد شد.

طرح تقاطع غیر هم‌سطح سردار همدانی یکی از طرح‌های مهم عمرانی و شهری همدان است که ازنظر استراتژیکی و ارتباطی نقش مهمی در تسهیل ترافیک این منطقه دارد، این پُل با قرار گرفتن در کریدور مرکز به غرب، جنوب و شرق، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حال آنکه در توصیف فرآیند آغاز به‌کار این پروژه، می‌توان گفت تقاطع غیر هم‌سطح سردار همدانی آبان‌ماه سال 94 با اعتبار 430 میلیارد ریال و با وعده بهره‌برداری در سه سال آغاز شد و حالا در آستانه ورود به سال پنجم است؛ شهردار همدان چندی پیش وعده بهره‌برداری تنها بخش نخست این طرح مهم شهری را در سه ماه نخست سال 99 ابلاغ کرده، البته بگذریم از وعده‌های رنگارنگ شهردار برای بهره‌برداری از همین فاز نخست که به هیچ‌یک از آن‌ها جامه عمل نپوشاند. زیرا این پروژه مقرر شده بود شهریورماه امسال تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد و حتی افتتاح آن در شهریورماه طی برنامه «حالا خورشید» شبکه یک سیما از سوی عباس صوفی، به‌عنوان شهردار همدان وعده شده بود، اما از این وعده هم آبی گرم نشد و حتی اسفندماه سال گذشته امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین نیز در جریان بازدید از روند اجرای پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهید همدانی، اظهار کرد: پُل سردار سرلشکر شهید همدانی در سال 94 با برنامه زمان‌بندی 36 ماهه کلنگ‌زنی شد که با گذشت سه سال، 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه در پی نارضایتی مردم از روند کُند و افزایش بار ترافیکی، تقاطع غیر هم‌سطح شهید همدانی در سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: با توجه به مشکلات ترافیکی و رفع کاهش بار ترافیکی میدان سپاه (چراغ قرمز)، شهرداری اقدام به ساخت تقاطع غیر هم‌سطح در این منطقه کرده که هم‌زمان با ایجاد مشکلات مالی برای شهرداری و عدم پیش‌بینی صحیح از منابع درآمدی، این تقاطع با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدت‌زمان زیادی از آغاز اجرای این پروژه گذشته، افزود: با توجه به اینکه پروژه در محل ورودی شهر بوده و مکان تردد بسیاری از مسافران به غرب کشور و رفت‌وآمد به مرکز شهر محسوب می‌شود، کار کارشناسی درستی برای عملیاتی کردن آن پیش‌بینی نشده که با اقدام خوب شهرداری، این پروژه در نیمه‌های سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به رقم 70 میلیارد تومانی بهره‌برداری از این پروژه، خاطرنشان کرد: در زمان اجرای پُل شهید همدانی درخواستی از قرارگیری آن در ردیف ملی از سوی مسئولان اجرایی داده نشد.

خجسته ادامه داد: با روند کُند اجرای آن برآورد قیمت اولیه پُل 40 میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود و با از دست رفتن زمان مقرر و افزایش قیمت‌ها، 30 میلیارد تومان به برآورد اعتبار اولیه افزوده شد.

حال آنکه طبق نقشه‌ها نخست اجرای طرح تقاطع غیر هم‌سطح سردار همدانی در سه سطح با یک عرشه پُل اصلی با عرض 11 متر و طول 97 متر و پُل طبقه دوم طراحی شده است که دو دوربرگردان باید ترافیک منتهی به میدان باباطاهر و امتداد بلوار شهید همدانی و بدیع‌الزمان را با اتصال به تقاطع غیر هم‌سطح سردار شهید سعید قهاری، روان‌ کند.

اما طولانی شدن این پروژه‌های مهم و شریانی شهر نه‌تنها کمکی به تسهیل در ترافیک نکرده، بلکه علاوه‌بر ارائه تصویری نازیبا و کریه، باعث فلج شدن شهر شده و گلایه اهالی و کسبه اطراف را در پی داشته است که در ادامه بخش از این گلایه‌مندی‌ها را خواهید خواند:

یکی از شهروندان همدانی که روزانه از این محل رفت‌وآمد می‌کند، گفت: ترافیک روزانه، کُندی عبورومرور و اتلاف وقت از مشکلاتی بوده که به‌علت تأخیر در اجرای این طرح ایجاد شده است.

آقای سماوات که دانشجوی دانشگاه آزاد همدان است، در ادامه افزود: تنگ شدن مسیر و تراکم تردد راه را برای عبورومرور مردم بسته است.

در ادامه صاحب یکی از صافکاری‌های افراد این تقاطع نیز گفت: چندسال است با داربست‌های فلزی جلوی مغازه‌ مرا مخدوش کرده‌اند و به‌واقع دیگر نما و ویترینی برای ارائه خدمات ندارم و به‌سختی حتی کرایه مغازه‌ام را پرداخت می‌کنم، چراکه دسترسی به مغازه‌ام سخت شده و مردم تمایلی به گرفتار شدن در ترافیک چراغ قرمز را ندارند.

مغازه‌دار دیگری نیز اظهار کرد: روزانه هنگام غروب ترافیک، صدای بوق ماشین‌ها و آلودگی هوا کار کردن را سخت کرده است؛ زیرا خودروها برای حداقل مدتی ترافیک ورودی به بلوار همدانی و یا خروجی از آن را تجربه می‌کنند.

دیگر شهروند همدانی از سرگردانی مسافران در مسیرهای منتهی به میدان سردار همدانی گلایه کرد و گفت: از زمان آغاز عملیات اجرایی شاهد برخی تغییرات در مسیر تردد خودروها و تاکسی‌ها بودیم و اخیراً نیز تاکسی‌های مسیر شهرستان‌ها و شهرک‌ها را از ابتدای بلوار شهید همدانی به بهانه احداث چپ‌گرد، جمع‌آوری کرده‌اند، اما به‌جای پیشرفت کار در این بخش از پروژه شاهد پیشروی نمایندگی‌های خودروسازی در محل ایستگاه این تاکسی‌ها و کانکس مسافربری مستقر در محل و حتی مکان سرویس بهداشتی تخریب‌شده هستیم.

خانم دیگری که گویا از اهالی حصار امام (ره) است نیز از طولانی شدن روند پروژه گلایه کرد و افزود: با بسته شدن برخی از مسیرها شاهد تردد تاکسی‌ها در کوچه‌ها هستیم، به‌طوری که این‌روزها کوچه مدنی منتهی به ورودی دوازده متری‌های جعفری و طالقانی به‌طور کامل به قرق تاکسی‌های کوی کوثر درآمده و مردم آرامش ندارند.

وی که خانم سالخورده‌ای است، گفت: نمی‌دانیم واقعاً آیا شهرداری در این پروژه کاری را پیش برده است؟ چراکه جز داربست‌های فلزی درهم‌تنیده و پایه‌های سیمانی، چیز دیگر از پروژه قابل مشاهده نیست؛ بنابراین امیدی به اتمام کار پروژه ندارم و می‌ترسم به عمر من قد ندهد.

این موارد تنها بخشی از درد دل‌های شهروندان همدانی از طولانی شدن تقاطع‌های غیر هم‌سطح بود. با این اوصاف از آنجایی که این پروژه دو دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی را تجربه کرده و ترس از آنکه نکند تا دوره ششم شورا به طول انجامد، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با علی رحیمی‌فر، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه درحال حاضر میزان پیشرفت کار در پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهید همدانی چیزی حدود 75 درصد است، گفت: بخشی از عملیات عمرانی و اجرایی این پروژه قابل مشاهده نیست، به‌طوری که بیش از 120 شمع زیر زمین به‌کار گذاشته شده است.

علی رحیمی‌فر با تأکید بر اینکه درحال حاضر پایه‌های تقاطع به اتمام رسیده و تنها عرشه (تابلیه) باقی مانده است، عنوان کرد: با وجود شرایط آب‌وهوایی نامناسب، همچنان فعالیت عمرانی در این پروژه به‌صورت کم‌وبیش درحال اجراست.

وی بیان کرد: اگر مجموعه حاکمیتی و دولتی بتوانند نرخ مصالح و تجهیزات مورد نظر را ثابت نگه دارند، به نظر می‌رسد تحقق وعده داده‌شده از سوی شهردار همدان مبنی بر اتمام فاز نخست این پروژه تا پایان سه ماه ابتدای سال 99، قابلیت تحقق داشته باشد.

رحیمی‌فر با تأکید بر نوسانات قیمت مصالح و تجهیزات مورد نیاز در این پروژه، گفت: هنگام آغاز به‌کار این پروژه قیمت هر کیلو میلگرد یک‌هزار و 500 و یا نهایت یک‌هزار و 800 تومان بود، اما حالا این عدد به هشت هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه مصالح اصلی این پروژه میلگرد و بتن است، خاطرنشان کرد: بازهم تأکید می‌کنم درصورت ثبات قیمت در مصالح، امکان بهره‌برداری بخشی از پروژه وجود دارد.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه طبق برآورد‌های صورت‌گرفته اجرای کل پروژه هزینه 80 میلیارد تومانی را طلب می‌کند، گفت: تاکنون چیزی حدود 35 میلیارد به پیمانکار پروژه پرداخته شده است.

رحیمی‌فر با بیان اینکه طبق کار انجام‌شده پیمانکار چیزی حدود 10 میلیارد تومان طلبکار است، اذعان کرد: از عدد و رقم‌های هزینه‌شده در این پروژه می‌توان به میزان تورم طی سال‌های اخیر رسید.

وی با اشاره به اینکه طبق آنچه گفته‌شده 75 درصد پروژه با هزینه‌کرد چیزی حدود 46 میلیارد تومانی اجرا شده است، عنوان کرد: حال طبق برآوردها برای اجرای 25 درصد عملیات اجرایی باقی‌مانده حداقل 40 میلیارد تومان دیگر باید به پروژه تزریق کنیم.

مع‌الوصف، همچون موارد مشابه دیگر بازهم دود بی‌تدبیری و عدم اطلاع‌رسانی درست و درعین‌حال نظارت بر اجرای فرآیند مدیران شهری و نیز متولیان مرتبط با پروژه تقاطع غیر هم‌سطح در چشم شهروندان همدانی می‌رود و دراین‌بین کوچک‌ترین احساس دغدغه‌مندی را در بین مدیران مربوطه شاهد نیستم؛ نه دیگر خبری از نماینده مجلس است و نه استاندار، جالب‌تر اینکه طی روزهای اخیر شاهد بازدید این پروژه توسط شهردار بودیم که عنوان کرد کیفیت را قربانی کمیت نمی‌کند؛ حال این سؤال مطرح می‌شود که باید چند دوره شورا و شهرداری تغییر کند تا درنهایت شاهد تکمیل پروژه باشیم؟ به‌واقع چه کسی جوابگوی مردمی خواهد بود که با مشاهده این طرح نیمه‌کاره در ورودی شهر، هرروز بیش‌ازپیش به مدیریت شهری بدبین‌ می‌شوند.

شناسه خبر 17970