شناسه خبر:18607
1398/12/25 11:30:31

سپهرغرب، گروه فرهنگی - سمیرا گمار: با شیوع ویروس کرونا در کشور گروه‌های جهادی مختلف مقابله با این ویروس را اولویت خود قرار داده و به میدان آمده‌اند، گروه جهادی آیت‌الله مدنی همدان در این زمره است.

این‌روزها که شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور و استان‌های مختلف ازجمله همدان هستیم، کادر پزشکی و درمانی در خط مقدم مبارزه با این ویروس جان‌فشانی‌های زیادی کرده و می‌کنند تا سلامتی مردم حفظ شده و مبتلایان به کروناویروس بهبود یابند و درد و رنج کمتری متحمل شوند.

در جبهه مقابله و پیشگیری از این ویروس نیز جوانانی وارد کارزار شده‌اند تا مردم را از شر این ویروس در امان نگه دارند، جوانانی که شب و روز در تلاش‌اند تا با ضد عفونی و گندزدایی معابر سلامتی مردم حفظ شده و هیچ‌چیز آن را به خطر نیندازد. جوانانی که تا قبل از این حادثه در مدرس و در حجره‌های طلبگی بودند و اکنون هر آنچه آموخته‌اند را به میدان عمل ‌آورده‌اند تا در تقابل با دشمنی که با همه ابزار به امید جامعه می‌تازد، نور ایمان و آرامش تزریق کنند.

آری، بار دیگر نام جهادگران با اخلاص انقلاب اسلامی بر سر زبان‌ها افتاده و فرزندان وطن لباس رزم پوشیده‌اند و بدون هیچ چشم‌داشتی درگیر مقابله‌ با ویروس کرونا شده‌اند که تاریخ حتماً این روزها و شب‌ها را به‌خاطر خواهد سپرد تا آب‌ها که از آسیاب افتاد، مردم بدانند چه کسانی با آنان و کنارشان در معرکه بودند.

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام ناصر طاهری، مسئول گروه جهادی «آیت‌الله مدنی» حوزه علمیه همدان است که می‌آید؛ وی در این گزارش به تشریح شکل‌گیری این گروه در بحران، اهم اقدامات و فعالیت‌ها و اهداف پیش رو می‌پردازد. نکته بارز سخنان این مقام مسئول تفاوت واقعیت با آن چیزی است که دشمن درحال القایش به جامعه بوده؛ به اعتقاد حجت‌الاسلام طاهری همه نهادهای مسئول، کادر درمانی و گروه‌های جهادی مردمی در میدان مبارزه با کروناویروس هستند و مردم اگر به توصیه‌های بهداشتی توجه کرده و با توسل به ادعیه که توصیه علمای دین است آرامش خود را حفظ کنند، به‌زودی این ویروس ریشه‌کن شده و بحران را پشت سر خواهیم گذاشت.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

      گروه جهادی شهیدمدنی به همت طلاب همدانی کار خود را آغاز کرد

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در استان همدان، امکان ابتلای مردم به بیماری و درگیری تعدادی از هم‌استانی‌های عزیزمان گروه جهادی سلامت‌محور شهیدمدنی با مرکزیت حوزه علمیه همدان توسط طلاب برای خدمت‌رسانی به مردم در بخش‌های مختلف راه‌اندازی شد. مقر اصلی این گروه جهادی که دو هفته از شکل‌گیری و آغاز کار آن می‌گذرد، بیت شهیدمدنی بوده و به‌دلیل عجین شدن نام شهیدمدنی با «خدمت به مردم»، نام این گروه نیز به اسم این شهید عزیز نام‌گذاری شده است.

      آمادگی 60 طلبه جوان

این گروه جهادی فعالیت خود را با فراخوان در فضای مجازی در میان طلاب شروع کرده تا داوطلبان آماده به خدمت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به کمک مردم بشتابند که در این ایام 60 نفر از طلاب جوان از سطوح تحصیلی مختلف برای کار در بخش‌های مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند.

      تهیه و تولید محتوای دینی، بهداشتی و حفظ آرامش مردم جامعه

اقدامات گروه جهادی شهیدمدنی در پنج بخش و کاملاً هماهنگ با ستادهای استانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ نخستین بخش از اقدامات صورت‌گرفته شامل تولید، تدوین و توزیع محتوا با موضوعات بهداشتی، دینی و آرامش روانی جامعه به‌صورت صوتی، تصویری و مکتوب است تا درحال حاضر که فضای مجازی به یک میدان نبرد واقعی تبدیل شده، بتوانیم در حد توان خود آن را پوشش داده و نه‌تنها با اخبار و تحلیل‌های غلط و یأس‌آور مقابله، بلکه اخبار امیدآفرین را براساس واقعیت به جامعه منتقل کنیم.

      دلجویی از بیماران و کادر پزشکی و درمانی

حضور در بیمارستان‌ها با هماهنگی مسئولان و متولیان امر برای دلجویی از بیماران و کادر پزشکی و درمانی که این‌روزها در خط مقدم مبارزه با کروناویروس هستند، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته بوده؛ ضمن اینکه علاوه‌بر این اعضای گروه جهادی شهیدمدنی آمادگی خود را مبنی بر خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا درصورت نیاز به متولیان امر اعلام کرده است.

      آموزش طلاب برای غسل و کفن فوت‌شدگان بر اثر کرونا

آموزش طلاب برای غسل و کفن امواتی که به‌دلیل ابتلا به کروناویروس از دنیا رفته‌اند، از دیگر فعالیت‌های مورد توجه ما است؛ چراکه معتقدیم مسائل شرعی برعهده ما بوده و اگرچه مسائل بهداشتی در دفن این اموات مهم است، اما نباید خدای‌ناکرده از مسائل شرعی آنان غفلت شود. اقدامات لازم در این بخش نیز خوشبختانه صورت گرفته و به حمدالله آمادگی لازم وجود دارد.

      کمک به جبران کمبود تجهیزات بهداشتی

موضوع بعدی تلاش برای تهیه تجهیزات بهداشتی مورد نیاز جامعه است؛ درحال حاضر با توجه به کمبود ماسک درصدد تهیه چرخ خیاطی و رایزنی با دستگاه‌های مسئول هستیم تا با استقرار چند چرخ در کوی طلاب شهرک شهیدمدنی، خانواده طلبه‌ها در این امر مشارکت کرده و به امید خدا بتوانیم نیاز این بخش را نیز در حد توان خود به‌منظور خدمت‌رسانی به مردم برطرف کنیم.

      ضد عفونی کردن معابر شهری همدان

آخرین اقدامی که بیشترین نمود را داشته، با استقبال مردم مواجه شده و مایه دلگرمی خود ما و مردم است، ضد عفونی کردن معابر و وسایل نقلیه توسط طلاب بوده؛ در این بخش با استفاده از پمپ‌های سم‌پاش از ساعت 13 تا 15 هرروز خیابان شهدا و تختی همدان پاک‌سازی شده و شب‌ها نیز از ساعت 22 با هماهنگی صورت‌گرفته، طلاب برای پاک‌سازی اتوبوس‌ها به پایانه اتوبوس‌ها در سر گذر رفته و در این بخش خدمت‌رسانی می‌کنند.

      ورود به حاشیه شهر درصورت نیاز

با توجه به بیانیه نماینده ولی فقیه در استان مساجد (بدون اجتماع افراد) نیز در این راستا فعال هستند تا درصورت نیاز اگر در حاشیه شهر امکانات و نیروی مورد نیاز برای ضد عفونی کردن معابر وجود نداشت، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و دوستان ما در این گروه جهادی به آن مناطق بروند.

      توجه به حفظ سلامتی طلاب در حین خدمت‌رسانی

یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشت و از روز نخست نیز مد نظر ما بوده، حفظ سلامتی طلاب با توجه به پای کار بودن آنان مطابق با پروتکل‌های بهداشتی ارائه‌ شده که بر این اساس امکانات لازم بهداشتی برای حضور آنان در معابر و سایر نقاط پیش‌بینی شده است.

      جو حاکم بر جامعه با واقعیت متفاوت است

آن چیزی که با حضور در نقاط مختلف جامعه می‌بینیم، جو روانی موجود است که تفاوت فاحشی با موقعیت بحران و یا به عبارتی وضع موجود دارد؛ این‌روزها تلاش دشمن ارائه یک وضعیت سیاه و غیر قابل کنترل از کرونا در ایران است، اما وقتی وارد اماکن مختلف حتی وارد بیمارستان‌ها می‌شویم، اوضاع آرام و طبیعی بوده و با تجهیزات و امکانات بهداشتی موجود کادر پزشکی و درمانی همه تلاش خود را می‌کنند و جای نگرانی وجود ندارد. البته این به معنای نفی نکات بهداشتی و تأکیداتی که در این راستا صورت می‌گیرد، نیست.

      رعایت نکات بهداشتی و توسل و توجه به پروردگار

مسئله مهم این است که باید جو روانی موجود در بین مردم شکسته شود؛ ما باید موارد و اصول بهداشتی که مرتباً از سوی مسئولان و نهادهای متولی امر اعلام می‌شود را رعایت کرده و بدون نگرانی‌های بیجا زندگی عادی خود را ادامه دهیم. این‌روزها توصیه دلسوزان آن است که رفت‌وآمدها کمتر شده و موارد بهداشتی مثل شستن دست‌ها و مواردی از این قبیل جدی گرفته شود که این به معنای تعطیل کردن زندگی نیست؛ نه بی‌خیالی نسبت به کرونا و تردد در جامعه همانند گذشته درست است و نه رسیدن به وسواس فکری و عملی! درواقع افراط‌وتفریط در هیچ کاری پسندیده نیست.

در کنار رعایت نکات توصیه‌شده توسط پزشکان، توجه به سفارش علمای دینی که تأکید آن‌ها نیز رعایت نکات بهداشتی و توسل به پروردگار عالم است، باید مورد توجه قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب اخیراً به خواندن دعای هفتم از صحیفه نورانی سجادیه تأکید کردند، این‌روزها که فرصت ما برای در خانه بودن بیشتر است، می‌توان با قرائت ادعیه و توجه به مضامین بلند آن به مفاهیم نورانی بسیاری دست یافت و استرسی که این‌روزها به جان خیلی‌ها افتاده را با خواندن دعا و توسل به اهل‌ بیت کاهش داد.

طبق آنچه در دین اسلام آمده، هر شخصی اجل مشخصی دارد؛ البته خود ما هم در تأخیر یا جلو افتادن آن دخیل هستیم که خداوند متعال هم در قرآن کریم می‌فرماید «خودتان را در مهلکه نیندازید.» این‌روزها شاید بهترین فرصت برای خلوت کردن با پروردگار عالم و محاسبه اعمال است؛ یاد مرگ برخلاف آن چیزی که ما فکر می‌کنیم، «فنا» نیست، اتفاقاً یاد مرگ نشاط‌آور و حرکت‌آفرین است؛ یاد مرگ به کارها صحت و سلامت می‌بخشد، محبت و ارتباط با اطرافیان را بیشتر کرده و رسیدگی انسان به اعمالش را تسریع می‌کند. چراکه وقتی انسان بداند و یقین کند قرار است یک روزی از این دنیا برود، کارهایش رنگ‌وبوی دیگری می‌گیرد.

      اصحاب رسانه با یأس‌آفرینی دشمن مقابله کنند

این بیماری هم مانند بسیاری از ابتلائاتی است که برای انسان پیش می‌آید که اگر هر آنچه از دستمان برمی‌آید را رعایت کنیم، دوران آن به‌سر خواهد آمد. اصحاب رسانه باید تلاش خود را با قوت و قدرت بیشتری دنبال کنند تا فضایی که دشمن با وهن مذهب و قرار دادن دین در مقابل علم و القای یأس در جامعه به دنبال آن است، شکسته شود که با یاری خدا از این معضل عبور کنیم.

      حتی در مراکز بحران هم زندگی جاری است

و درنهایت اینکه ما از این گردنه نیز مانند همه سختی‌ها و ابتلائات گذشته عبور خواهیم کرد و این ابتلا را نیز به فضل و یاری خدا پشت سر خواهیم گذاشت. در بحران‌ها فقط نباید به ابعاد منفی ماجرا نگریست؛ اینکه فقط بیماران و فوت‌شدگان را ببینیم، کمکی به ما نمی‌کند، بسیاری از آنانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، بهبود پیدا کرده‌اند. این افراد را هم باید دید، هیچ‌چیز نباید در این دنیا آرامش ما را به‌هم بزند، همه ما قرار است یک زمانی از این دنیا برویم، اما تا زنده‌ایم زندگی ادامه دارد، حتی در مراکز بحران هم زندگی جاری است، امید که از خداوند غافل نباشیم...

شناسه خبر 18607