شناسه خبر:19475
1399/1/20 01:09:09
یک هزار و دویست و هفدهمین سالگرد میلاد یگانه منجی(عج) مبارک

منتظران مصلح جهانی خودشان باید صالح باشند

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون آموزشی حوزه علمیه شهرستان بهار گفت: فراهم کردن شرایط ظهور از وظایف ما بوده و آمادگی برای ظهور حضرت مسئله مهمی است؛ آمادگی واقعی یعنی صالح شدن، چراکه منتظران مصلح خود باید صالح باشند.

حضرت امام موسی کاظم (ع) فرمودند: افضل العباده بعد المعرفه، انتظار الفرج؛ بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است. حدیث مذکور بیانگر این نکته بسیار مهم است که معرفت و شناخت ذات اقدس الهی و انتظار جزء بااهمیت‌ترین عبادت‌ها بوده و در کنار هم قرار دارند و اگر جامعه اسلامی که امروز نیازش به کمال و رشد معنوی بیش از هر زمان دیگری است، بخواهد به اهداف متعالی انقلابی و اسلامی خود که همان جامعه مهدوی است دست یابد، باید این دو امر را در صدر رویکردهای معنوی و عبادی خود قرار دهد.

امروز ریشه بسیاری از مشکلات و چالش‌هایی که در حوزه سیاسی و اقتصادی و به‌ویژه فرهنگی و اجتماعی در جامعه شاهد هستیم را باید در عدم توجه جدی به این دو موضوع جست‌وجو‌ کنیم، چراکه به بیان دقیق‌تر بسیاری از مفاسد اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی که منشأ تخریب بنیان‌های انسانی جامعه است، ریشه در عدم شناخت خدا و عدم ایمان جدی به امام منتظر (عج) دارد.

اگرچه شیعیان همواره به یاد امام موعود خود هستند و گشایش و فرج را به‌واسطه ادعیه خاصی که وجود دارد طلب می‌کنند و هیچ‌گاه دست خود را از دامن معصوم کوتاه نمی‌کنند، اما روزهای منتهی به میلاد حضرت حجت علیه‌السلام فرصت مناسبی برای بازخوانی وظایف ما در برابر امام معصوم و شناخت هرچه بیشتر وجود ایشان است.

امسال اما با سال‌های قبل یک تفاوت دارد، دنیا درگیر یک ویروس و بیماری همه‌گیر شده و عقول بشری در مقابله با این موجود ریز منحوس، متحیر است؛ بشر امروز چاره‌ای جز ظهور منجی نمی‌بیند و بیش از هر زمان دیگری به ضعف خود واقف است. اجتماعات انسانی تعطیل شده و ما نمی‌توانیم مثل هرسال این روز را در کنار هم جشن بگیریم، اما به یاد می‌آوریم سخن حضرتش را که به آن مرد بحرینی فرمود: اگر همان لحظه مرا صدا می‌کردید، دستگیری می‌کردم...

قرار گرفتن در آستانه نیمه ماه شعبان‌المعظم و سالروز میلاد با برکت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف فرصت دیگری فراهم کرد تا به یک گفت‌وگو پیرامون حضرتش بپردازیم؛ آنچه در ادامه می‌آید، بخشی از گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام مهدی رستگار، معاون آموزشی حوزه علمیه بهار است که در ادامه می‌آید:

     همه امور عالم به دست معصوم است

حجت‌الاسلام مهدی رستگار با بیان اینکه معرفت و شناخت امام عصر علیه‌السلام بیش از هر چیز دیگری در عصر غیبت مهم است، عنوان کرد: معرفت یعنی شناخت و لازمه شناخت توجه به مسائلی است که نگاه ما را به وجود امام عصر (عج) جلب می‌کند و می‌توان با مطالعه به بخشی از آن دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دعاهای دارای معانی بلند و مفاهیم عمیق زیارت جامعه کبیره است که در آن به مقام امام اشاره شده و با خواندن آن انسان به این درک می‌رسد که انجام همه امور در این عالم به دست امام بوده و اگر بنا است اتفاقی در این عالم بیفتد، به یمن وجود معصوم است.

استاد و معاون آموزشی حوزه علمیه شهرستان بهار ادامه داد: در اواخر این زیارت جمله‌ای است که می‌گوید: بِکُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ و بِکُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وِ بِکُمْ یُمْسِکُ السُّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَی الاَرْضِ اِلّا بِاِذْنِهِ وَ بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَکْشِفُ الضُّرَّ؛ یعنی همه امور این عالم به دست امام معصوم است، اگر باران ببارد، اگر رزقی داریم، اگر بیماری و شفایی وجود دارد، همه به دست امام امضا می‌شود؛ خواندن این ادعیه رفته‌رفته انسان را به یقین می‌رساند که هیچ‌چیز خارج از اراده امام نبوده و این عالم نیاز به وجود حجت خدا دارد و باید برای آمدنش زمینه را فراهم کند.

حجت‌الاسلام رستگار با تأکید بر اینکه کتاب مکیال‌المکارم تألیف آیت‌الله سیدمحمدتقی موسوی یکی از بهترین کتاب‌ها در باب شناخت امام عصر و اشراف ما نسبت به آن وجود مقدس است، گفت: فراهم کردن شرایط ظهور از وظایف ما بوده و آمادگی برای ظهور حضرت مسئله مهمی است؛ آمادگی واقعی یعنی صالح شدن، به گواه همان جمله معروف که منتظران مصلح خود باید صالح باشند. صدقه دادن برای سلامتی حضرت و خواندن دعای اللهم کن لولیک که برای سلامتی حضرت وارد شده، خواندن دعای فرج (الهی عظم البلا) که تنها راه نجات بشر را ظهور حضرت می‌داند، به‌ویژه در شرایط فعلی که مردم دنیا همه درحال رنج هستند، قربانی کردن برای آن وجود نازنین، کمک به مستمندان، حضور در صحنه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل ازجمله کارهایی است که می‌توان انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه یقیناً انجام واجبات و ترک محرمات از مهم‌ترین وظایف ما است و این تعبد و اطاعت آمادگی می‌آورد، تصریح کرد: ما باید ظرف وجودی خود را به وجود حضرت صاحب نزدیک کنیم تا شرایط برای ظهور امام فراهم شود. وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) هم فرموده‌اند: من از احوال شیعیانم آگاهم و برای آن‌ها دعا می‌کنم.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: در بخشی از زیارت‌نامه حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع)می‌خوانیم و اَشهَدُ اَنَّکَ تَشهَدُ مَقَامِی تَسمَعُ کَلامِی تَرُدُّ سَلامِی تو از جایگاه من خبر داری، کلام مرا می‌شنوی و جواب سلام مرا می‌دهی، امام این‌گونه است؛ اینکه ما نمی‌شنویم، بحث دیگری بوده، اما امام ما را می‌بیند و می‌شنود که مسئله مهی است.

حجت‌الاسلام رستگار با بیان اینکه ما وظیفه‌ای در برابر علائم ظهور نداریم و نباید برخی حوادث و تطبیق دادن آن‌ها با علائم ظهور ما را از وظیفه اصلی خود بازبدارد، گفت: یقیناً فراهم کردن شرایط ظهور وظیفه و رسالت ما در عصر غیبت بوده و همین منجر به ظهور حضرت خواهد شد؛ ضمن اینکه ممکن است تطبیق این نشانه‌ها به کذب الوقاتون؛ تعیین‌کنندگان وقت دروغگویانند که مورد نهی امام است، منجر شود.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اجتماعات مردمی نهی شده، افزود: اصل معرفت و توجه به وجود امام عصر در هیچ موقعی از سال منتفی نبوده و اگرچه نمی‌توان مانند هرسال مراسم ذکر و جشن برپا کرد، اما می‌توان در شادی آل‌الله شاد بود و در مراسم و برنامه‌های فضای مجازی که به این منظور تشکیل می‌شود، حضور پیدا کرد.

معاون آموزشی حوزه علمیه شهرستان بهار بیان کرد: می‌توان هزینه جشن و شادمانی در روز نیمه شعبان و تهیه شربت و شیرینی در راه حضرت را صرف کار خیر کرد؛ به‌ویژه آنکه این‌روزها کشور درگیر ویروس منحوس کرونا است و می‌توان با کمک به کادر درمانی و پزشکی، هزینه‌های احسان را به این امر اختصاص داد که مورد رضایت خدا و وجود مبارک امام زمان ارواحنا فداه است.

حجت‌الاسلام رستگار در پایان یادآوری کرد: به‌هرحال این‌روزها رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بر این مطلب تأکید دارند که توصیه متخصصان و کارشناسان در باب رعایت بهداشت را جدی بگیریم تا شر این ویروس کنده شود؛ امیدوارم همه ما نسبت به این مهم توجه داشته باشیم تا مردم ایران و جهان از شر بیماری مذکور خلاص شوند و دنیا بیش‌ازپیش آماده ظهور حضرت بقیه‌الله (عج) باشد.

و اما حُسن ختام این گفت‌وگو کلامی از امام جعفر صادق علیه‌السلام است که به زُراره فرمودند:

اگر زمان غیبت را درک کردی، این دعا را همیشه داشته باش: خدایا، خودت را به من بشناسان، چون اگر خودت را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت، خدایا رسول خود را به من معرفی کن، چون اگر رسول تو را نشناسم، حجّت تو را نخواهم شناخت، خدایا حجّت خود را به من معرفی کن، زیرا اگر حجّت تو را نشناسم، از دین خود گمراه شده‌ام.

متن حدیث:

قالَ اَبُو عَبْدِاللّه ِعلیه‌السلام: یا زُرارَةُ! اِنْ اَدْرَکْتَ ذلِکَ الزَّمانَ فَاْلزِمْ هذَا الدُّعآءَ: اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی.

بحارالانوار، جلد 52، صفحه 146

شناسه خبر 19475