شناسه خبر:20938
1399/2/16 00:12:22

سپهرغرب، گروه اقتصادی: آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد در سال جاری شاهد کاهش 6 درصدی تقاضا برای حامل‌های انرژی در جهان هستیم که معادل کل مصرف انرژی هند است.

به گزارش راشاتودی، شیوع ویروس کرونا بزرگترین شوکی بود که بازار انرژی جهانی طی دهه‌های گذشته با آن روبرو شده است.

بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی تقاضا برای حامل‌های انرژی در جهان در سال 2020 به میزان بی‌سابقه 6 درصد کاهش خواهد یافت که بسیار بیشتر از شوکی بود که در طول بحران اقتصادی سال 2008 جهان تجربه کرد.

در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی آمده است که این کاش بی‌سابقه بوده و معادل از بین رفتن کل تقاضای انرژی در هند به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان است.

بنا به این گزارش بیشترین کاهش تقاضای مصرف حامل‌های انرژی در جهان مربوط به کشورهای توسعه یافته خواهد بود به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود مصرف انرژی در آمریکا 9 درصد و در اروپا 11 درصد طی سال جاری کاهش یابد.

بنا به اعلام این آژانس بین‌المللی تاثیرگذاری بحران شیوع ویروس کرونا بر تقاضای انرژی در جهان بستگی به این دارد که اقدامات کشورها در اعمال محدودیت‌های اجتماعی برای کنترل شیوع این ویروس تا چه زمان طول بکشد.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید هر یک ماه تداوم این شرایط و اجرای محدودیت‌های اجتماعی آنگونه که در ماه آوریل شاهد بودیم یک و نیم درصد از تقاضای انرژی در جهان را کاهش خواهد داد.

فاتح بیرول، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید شرایط کنونی یک شوک تاریخی به بازار انرژی جهانی بود.

 

شناسه خبر 20938