شناسه خبر:22723
1399/3/16 17:54:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه شهرستان اسدآباد بیشترین کنتور هوشمند آب را نصب کرده است، گفت: از سال 93 تاکنون با پُر کردن چهار هزار و 130 مورد چاه غیر مجاز، توانسته‌ایم از 270 میلیون متر مکعب برداشت غیر مجاز آب از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم.

منصور ستوده با اشاره به اینکه امسال 457 میلی‌متر بارندگی در سطح استان داشتیم، اظهار کرد: سال گذشته میزان بارندگی در مدت مشابه 601 میلی‌متر و در ‌بلندمدت به میزان 343 بوده است.

وی از کاهش بارندگی نسبت به پارسال خبر داد و افزود: تقریباً نسبت به سال قبل 24 درصد کاهش بارندگی، اما نسبت به بلندمدت 50 ساله 34 درصد افزایش بارندگی داشتیم.

ستوده با بیان اینکه ورود آب به سد اکباتان حدود چهارونیم متر مکعب در ثانیه است، تصریح کرد: حجم فعلی سد 34 و نیم میلیون متر مکعب بوده و هفت درصد آن پُر و درحال سرریز کردن است.

وی یادآور شد: از سد اکباتان حدود یک‌هزار و 280 لیتر در ثانیه برای آب شرب استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه سد آبشینه هم تقریباً 100 درصد پُر است، افزود: این سد به میزان پنج میلیون متر مکعب آب دارد که برای مصارف آب شرب شهر همدان استفاده می‌شود.

ستوده درخصوص سد شیرین‌سو کبودرآهنگ نیز گفت: این سد 4/3 دهم میلیون متر مکعب آب دارد که 98 درصد آن پُر شده و بیشتر برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سد کلان ملایر 43 و نیم میلیون متر مکعب آب دارد، گفت: حدود 97 درصد آب این سد برای شرب است و بیشتر برای کشاورزی‌های پایین‌دست استفاده می‌شود، خط انتقال سد ملایر نیز درحال اجرا بوده و درصورت انتقال برای مصارف شرب هم قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان درخصوص سد سرابی تویسرکان نیز اظهار کرد: این سد حدود 9 میلیون متر مکعب آب دارد که حدود 97 درصد آن پُر است و حدود 60 لیتر در ثانیه برای آب شرب استفاده می‌شود.

وی افزود: سد سنجیل رزن هم حدود دوونیم میلیون متر مکعب آب دارد که 49 درصد آن برای حق آب‌های پایین‌دست مثل روستاها استفاده می‌شود.

این مقام مسئول از بهره‌برداری سد نعمت‌آباد اسدآباد در تابستان امسال خبر داد و اذعان کرد: این سد دو میلیون متر مکعب آب دارد و در مراحل نهایی بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه گروه گشت و بازرسی داریم، افزود: امر گشت‌زنی برای جلوگیری از حفر چاه به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود که البته مردم هم می‌توانند تخلفات آبی را گزارش بدهند.

وی با بیان اینکه به محض آنکه چاه‌های غیر مجاز شناسایی می‌شوند از طریق دستگاه قضائی حکم انسداد گرفته و آن را مسدود می‌کنیم، گفت: از سال 93 تابه‌حال توانسته‌ایم چهار هزار و 130 مورد چاه غیر مجاز را پُر کنیم و همین امر باعث شده از حدود 270 میلیون متر مکعب برداشت غیر مجاز از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری شود.

ستوده تصریح کرد: از طرفی بحث کنترل آب به‌صورت هوشمند در دستور کار است که تقریباً چهار هزار و 500 دستگاه بر روی چاه‌ها نصب شده و به دنبال آن هستیم که بخش عمده‌ای از این چاه‌ها را از محل مالک مجهز به کنتور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان اسدآباد در استان در نصب کنتور خوب عمل کرده است.

 

شناسه خبر 22723