شناسه خبر:22987
1399/3/20 01:17:46
در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان تویسرکان مطرح شد:

لزوم انجام طرح «یک روستا، یک سمن» توسط بخشداران در شهرستان تویسرکان

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان تویسرکان با تأکید بر اجرایی شدن مصوبات و اطلاع‌رسانی به‌موقع و سریع از حوادث ازجمله حریق در عرصه‌های منابع طبیعی توسط دهیاران به‌منظور جلوگیری از فراگیر شدن آن، اضافه کرد: ما در تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد ضعیف‌ترین در استان هستیم، بخشداران طرح «یک روستا، یک سمن» را در شهرستان در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان تویسرکان به ریاست سیدرسول حسینی فرماندار شهرستان تویسرکان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان و اعضای آن در محل سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع در حفظ منابع پایه آب‌وخاک، گفت: طبق قانون مدیریت بحران و ماده 47 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، علاوه‌بر دستگاه‌های اجرایی، تمامی نیروهای لشگری و کشوری، شهرداری‌ها و بخش خصوصی هم در زمان وقوع حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی باید ورود و در اطفای حریق کمک کنند.

اسفندیار خزائی ارزش جنگل و مراتع را بسیار زیاد و حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: ارزش زیست‌محیطی جنگل‌ها و مراتع به‌مراتب بیش از کارکردهای اقتصادی آن است. تلاش ما بر هم‌افزایی برای حفظ منابع طبیعی است و نه جزیره‌ای عمل کردن و همه باید برای پیشگیری از حریق بسیج شوند.

وی به وجود گونه‌های گیاهی نادر در استان ازجمله انواع گون و آویشن الوند که در ایران بی‌نظیر است، اشاره کرد و افزود: بیشترین عسل تولیدشده از انواع گون و از گیاهان مراتع است و با ایجاد حریق در این عرصه‌ها، علاوه‌بر نابودی گیاهان مرتعی، میکروارگانیسم خاک و گونه‌های جانوری دیگر نیز از بین می‌روند و خسارت زیست‌محیطی زیادی بر پیکر طبیعت وارد می‌شود که دیگر جبران‌ناپذیر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مراقبت از منابع طبیعی را هر فردی باید از خودش آغاز کند و ممانعت از آتش‌سوزی‌ مراتع و منابع طبیعی نیازمند یک فرهنگ‌سازی است، تأکید کرد: آتش‌سوزی عمدی 10 سال حبس دارد.

فرماندار تویسرکان نیز گفت: به‌منظور پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع که در پی بارش‌های مناسب فصلی و پیش رو بودن فصل گرما احتمال وقوع آن دور از انتظار نیست، باید با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی اقدامات پیشگیرانه حریق را در دستور کار قرار دهیم.

سیدرسول حسینی در این جلسه با بیان آنکه عامل انسانی بیشترین دلیل آتش‌سوزی‌های مراتع و زمین‌های زراعی است، اظهار کرد: باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های مجازی جهت فرهنگ‌سازی و آموزش مردم درباره عوامل ایجاد آتش‌سوزی استفاده شود.

وی ادامه داد: استفاده از تمام تجهیزات و امکانات دستگاه‌های متولی در هنگام وقوع آتش‌سوزی می‌تواند به مهار آن کمک کند، بنابراین تمام دستگاه‌های شهرستان باید برای جلوگیری از آتش‌سوزی و مهار آن در سطح شهرستان در آماده‌باش کامل باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب فصلی و در پیش بودن فصل گرما و رشد گیاهان در مراتع، روشن کردن آتش در مراتع و نزدیک مزارع، پرتاب ته سیگار و چوب کبریت، می‌تواند در به‌وجود آمدن آتش‌سوزی تأثیرگذار باشد؛ پس مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط باید آمادگی لازم جهت پیشگیری و مهار آتش‌سوزی با استفاده از ظرفیت مردم، دهیاری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) را داشته باشند.

فرماندار شهرستان تویسرکان از انجام 200 هکتار جنگل‌کاری طی سال گذشته خبر داد و گفت: در حفظ و صیانت از منابع خدادادی نباید تعلل کنیم؛ صیانت از منابع طبیعی اولویت مهم است.

حسینی با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان با اقلیم مناسب، کوهپایه‌ها و دشت‌ها در استان منابع طبیعی منحصربه‌فردی دارد، اظهار کرد: نباید در صیانت از این استعدادهای بکر خدادادی تعلل کنیم، چراکه این امر علاوه‌بر ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر، تعادل بین مراتع و دام را برهم می‌زند.

وی با بیان بر اینکه همه ما از حیث اخلاقی، شرعی و قانونی موظف به اطلاع‌رسانی به جامعه مخاطب خود در نگهداری از منابع طبیعی هستیم، گفت: اطلاع‌رسانی با به‌کارگیری از ابزار رسانه‌ا‌ی به‌ویژه بهره‌مندی از فضای مجازی با هدف حفظ 88 هزار هکتار منابع طبیعی، در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار تویسرکان با اشاره به طرح ارائه‌شده از سوی استاندار مبنی بر جنگل‌کاری یک‌هزار هکتاری در سطح استان، خاطرنشان کرد: سهم تویسرکان 100 هکتار بود که بالغ‌بر 200 هکتار جنگل‌کاری توسط منابع طبیعی در شهرستان انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه محدودیت منابع مالی و امکانات همانند کل کشور شامل شهرستان تویسرکان نیز می‌شود، افزود: متأسفانه در توزیع اعتبارات استان، سهم شهرستان خیلی مطلوب نیست؛ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اعتبارات عمرانی ما در مرحله نخست 8.8 میلیارد تومان اعلام شد.

حسینی با تأکید بر اجرایی شدن مصوبات و اطلاع‌رسانی به‌موقع و سریع از حوادث ازجمله حریق در عرصه‌های منابع طبیعی توسط دهیاران به‌منظور جلوگیری از فراگیر شدن آن، اضافه کرد: ما در تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد ضعیف‌ترین در استان هستیم، بخشداران طرح «یک روستا، یک سمن» را در شهرستان در دستور کار خود قرار دهند.

شناسه خبر 22987