شناسه خبر:24376
1399/4/14 12:29:16

سپهرغرب، گروه اندیشه - سمیرا گمار: معاون نهاد رهبری دانشگاه ملایر گفت: عقیده و گفت‌و‌گو درباره مهدویت،‌ بین شیعه و سنی وحدت‌آفرین است و دشمن این نکته را به‌خوبی فهمیده و برای همین است که درصدد اقداماتی در راستای تضعیف این باور و برهم‌زدن اتحادی است که زیر سایه آن شکل می‌گیرد.

حضرت امام موسی کاظم‌(ع) فرمودند: «اَفضَلُ‌العِبادَهِ ‌بَعدَالمَعرِفَهِ، اِنتِظارُالفَرَجِ؛ بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.» حدیث مذکور بیانگر این نکته بسیار مهم است که «معرفت و شناخت ذات اقدس الهی» و «انتظار» جزء بااهمیت‌ترین عبادت‌ها بوده و در کنار هم قرار دارند و اگر جامعه اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری به کمال و رشد معنوی نیازدارد، بخواهد به اهداف متعالی انقلابی و اسلامی خود که همان «جامعه مهدوی» است دست یابد، باید این دو امر را در صدر رویکردهای معنوی و عبادی خود قرار دهد.

آنچه در شماره‌ قبل به آن پرداختیم؛ بررسی این موضوع بود که اعتقاد به منجی و ظهور مهدی موعود، جهانی بوده و همه مذاهب اسلامی و غیراسلامی در این‌باره اتفاق‌نظر دارند. اعتقاد به ظهور امام مهدی(عج) در آخرالزمان، یکی از اعتقادات مسلم و قطعی همه پیروان مذاهب اسلامی، اعم از شیعه و سنی است و به مذهب خاصی اختصاص ندارد و در واقع اصل مهدویت در میان همه مذاهب اسلامی مشترک است.

در ادامه سلسله گزارش‌های مهدویت، در این شماره به این موضوع خواهیم پرداخت که مسلمانان (اهل‌سنت و تشیع) چه اشترکات و اختلافاتی در مهدویت دارند و بررسی آن چه لزومی دارد.

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌آید: گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید شیری، معاون نهاد رهبری دانشگاه ملایر، استاد حوزه و دانشگاه و مؤلف چند کتاب در حوزه مهدویت است که پیرامون اشتراکات بین مذاهب اهل‌سنت و تشیع با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم که ماحصل آن را می‌خوانید:

      مهدویت از عقاید مشترک همه فِرق و مذاهب اسلامی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید شیری با بیان اینکه مهدویت از عقاید مشترک همه فِرق و مذاهب اسلامی است، عنوان کرد: شیعه و سنی در این‌باره اشتراکات فراوانی دارند که همین اشتراکات، زمینه وحدت بین این دو گروه را ایجاد می‌کند.

      قدیمی‌ترین کتاب در باب مهدویت، از تألیفات اهل سنت است

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات قابل‌توجه در این رابطه تألیف یکی از قدیمی‌ترین کتب در باب مهدویت توسط اهل‌سنت است؛ به‌طوری که نخستین کتاب در این‌باره «اَلْفِتَن» تألیف نعیم بن حماد است. البته ممکن است شیعه هم با این موضوع مؤلفانی داشته باشد، اما به هر دلیلی در حال حاضر موجود نیست و قدیمی‌ترین کتاب، از اهل‌سنت است.

      مؤلف اَلْفِتَن، استادِ بخاری و مسلم

معاون نهاد رهبری دانشگاه ملایر در ادامه افزود: الفتن در 350 صفحه به رشته تحریر درآمده و از این جهت حائز اهمیت است که نعیم، استاد «بخاری و مسلم» بوده و دو کتاب صحیح مسلم و صحیح بخاری، از کتاب‌های اصیل اهل‌سنت هستند که آن‌ها را هم‌سنگ قرآن می‌دانند.

حجت‌الاسلام شیری با اشاره به اینکه موضوع اَلفِتَن به فتنه‌های آخرالزمان و مهدویت اشاره دارد، تصریح کرد: جالب است بدانید، این کتاب قبل از میلاد امام مهدی(عج) و در زمان حضرت هادی علیه‌السلام نگارش شده است.

      اَلفِتَن پاسخگوی بسیاری از شبهات

حجت‌الاسلام شیری اظهار کرد: وجود این کتاب، پاسخگوی بسیاری از شبهات است، به‌طور مثال برخی‌ها می‌گویند: عقیده به مهدویت در زمان صفویه شکل گرفته و سابقه اسلامی ندارد، اما وقتی کتابی با این قدمت وجود دارد، این مسائل و شبهات نظیر آن به‌راحتی پاسخ داده می‌شود.

     فیلم ماشیح و اقرار به وحدت بین شیعه و سنی

مؤلف کتاب‌ «منجی‌گرایی در عرفان‌های نوظهور» اذعان کرد: یکی از نکات بسیار مهم اینست که عقیده‌ونظر در مورد مهدویت، وحدت‌آفرین است و دشمن، این نکته را به‌خوبی فهمیده و برای همین است که درصدد اقداماتی در راستای تضعیف این باور و برهم‌زدن اتحادی است که زیر سایه آن شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام شیری ابراز کرد: فیلم ماشیح که اخیراً ساخته شده، دقیقاً در همین راستا است این فیلم 10 قسمتی با زیرنویس فارسی به‌صورت ناآگاهانه این مطلب را به‌ذهن مخاطب متبادر می‌کند که اعتقاد به منجی، باعث وحدت میان مسلمانان می‌شود.

وی ادامه داد: در ماشیح، منجی (پیام گلشیری) یک فرد شیعه است که وارد سوریه شده، با داعش مبارزه کرده و آن را از بین می‌‌برد و سپس اهل‌سنت با او بیعت می‌کنند.

      بیشترین ضربه را از وحدت بین شیعه و سنی، وهابی‌ها می‌خورند

مؤلف کتاب «عهد انتظار» در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه بیشترین ضربه از اتحاد شیعه و سنی، به وهابی‌ها وارد می‌شود، گفت: شبهات بسیاری درباره اختلاف شیعه و سنی در مورد مهدویت، در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده و چندین جلد کتاب در این مورد نگارش شده که «عجیب‌ترین دروغ تاریخ» یکی از این کتاب‌‌هاست.

حجت‌الاسلام شیری یادآوری کرد: در این کتاب که به تعداد 700 هزار نسخه چاپ شده، 80 اختلاف شیعه و سنی پیرامون مهدویت آمده که همه آن‌ها هم البته دروغ است. کتاب‌هایی مثل غایب همیشه غایب، منتظر چند مهدی هستیم و نظایر این‌ها هم، در همین راستا نوشته شده است.

     مشکل وهابیت با ایران سیاسی نبوده و اعتقادی است

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل وهابیت با ایران و اعتقادات شیعه سیاسی نیست، به مصاحبه‌ای از بن‌سلمان در این خصوص اشاره کرد و گفت: خبرنگاری از بن‌سلمان می‌پرسد، اگر حکومت ایران تغییرنظر دهد، شما مشکلتان با ایران حل می‌شود؟ او در پاسخ می‌گوید: مشکل ما اظهارنظر ایران در مورد سوریه و بحرین و... نیست، مشکل ما اعتقاد ایران به مهدویت بوده و به همین دلیل است که ما هیچ‌گاه با ایران رفیق نخواهیم شد.

      اصل وجود و اعتقاد به مهدی از مشترکات است

وی در ادامه اشتراکات شیعیان و اهل‌سنت در خصوص مهدویت را برشمرد و اعلام کرد: اصل وجود و اعتقاد به مهدی از مشترکات است. بالغ ‌بر سه‌هزار روایت از اهل‌سنت درباره مهدی علیه‌السلام وجود دارد.

      شیعه و سنی معتقدند، مهدی از نوادگان پیغمبر(ص) و فرزند حضرت زهراست

مؤلف کتاب «آخرین منجی» افزود: هر دو گروه شیعه و سنی معتقدند، مهدی از نوادگان پیغمبر(ص) و فرزند حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است. (در کلامی از اهل‌سنت نفل شده که؛ اَلْمَهْدی حَقٌ وَ هُوَ مِنْ وُلْدِ فاطِمَه)؛ تنها امامی که اهل‌سنت معتقدند منصوب از طرف خدا بوده حضرت مهدی است و در مورد سایر ائمه، اعتقاد دارند با انتخابات، شورا و... می‌توان پیش رفت.

      شیعه و سنی در نام و لقب مهدی(عج) هم اتفاق‌نظر دارند

حجت‌الاسلام شیری متذکر شد: ویژگی‌های جسمانی حضرت (قدرتمند بودن، نورانیت، خال روی گونه راست و...) از مشترکات دیگر بین شیعه و سنی است. اسم حضرت هم از عقاید مشترکه است، هر دو گروه بر این اعتقادند که او هم‌نام پیامبر بوده و لقبش مهدی است.

      علائم ظهور از اشتراکات دو مذهب شیعه و سنی

وی ادامه داد: علائم ظهور نظیر خروج سفیانی، ندای آسمانی، خسف بیدا و... نیز از جمله مواردی است که هر دو گروه بر آن متفق‌القول هستند.

با تأکید بر اینکه شرایط ظهور نیز از اشتراکات دو مذهب شیعه و سنی است، ابراز کرد: وقتی دو گروه بر اینکه چه کار کنیم تا ظهور محقق شود؟ اتفاق‌نظر دارند، طبیعتاً اقدامات مشترکی در این مسیر انجام می‌دهند که همین امر زمینه وحدت را ایجاد می‌کند.

      اختلافات ما با اهل‌سنت در مورد مهدویت بسیار جزئی است

معاون نهاد رهبری دانشگاه ملایر با اشاره به اعتقاد هر دو گروه مبنی‌بر بازگست مسیح و کمک به حضرت صاحب‌الامر(عج) بیان کرد: داشتن این اشتراکات در حالی است که اختلافات ما با اهل‌سنت بسیار جزئی است.

      هر دو بر غیبت متفق‌القول هستند

حجت‌الاسلام شیری با بیان اینکه شیعه و سنی هر دو بر غیبت متفق‌القول هستند، افزود: عموماً اهل‌سنت معتقدند حضرت مهدی(عج) هنوز به‌دنیا نیامده و هنگامی که متولد شود تا 40 سالگی غایب است. در حالیکه شیعیان معتقدند حضرت در سال 255 هجری متولد شده و هم‌اکنون در غیبت است.

وی با اشاره به ویژگی‌های حکومت مهدوی از دیدگاه دو گروه اهل‌سنت و تشیع تشریح کرد: همه فرق اسلامی بر این اعتقادند که محل ظهور حضرت، مکه است و فرشتگان برای یاری او نازل می‌شوند و کتاب‌‌هایی در این زمینه نیز به رشته تحریر درآمده است.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از این کتب اضافه کرد: اَلْفِتَن نعیم بن حماد، عُقَدُالدُرَرِ فِی اَخبارِالمُنتَظَرِ عجّل‌الله‌فرجََه‌ُالشَریف؛(نوشته یوسف‌بن‌یحیی‌بن‌علی‌بن‌عبدالعزیز مقدسی‌شافعی)، اَلْبَیانُ‌فِی‌اَخْبارِصاحِبِ الزَمانِ(عج)؛ نوشته محمدبن‌یوسف‌بن‌محمد گنجی‌شافعی، ألعَرْفُ الوَرْدی فِی أخْبارِ المَهْدی از تألیفات سُیوطی و اَلاَرْبَعَهُ فِی الْمَهدی؛ حافِظ ابونعیم اصفهانی از جمله کتاب‌هایی است که درباره مهدویت نوشته شده است.

حجت‌الاسلام شیری در ادامه خاطرنشان کرد: مشهور اینست که ابن‌خلدون مخالف مهدویت است، اما برخلاف مشهور، او مخالفتی با مهدویت ندارد. من کتاب او را دیده‌ام. او در کتاب خود 22 روایت را ذکر کرده و می‌گوید که اینها، خالی از نقد نیست و چهار مورد را می‌پذیرد، اما مشهور اینست که او مخالف مهدویت بوده و بر این اساس کتاب‌های متعددی از اهل‌سنت، علیه ابن‌خلدون و کتاب او نوشته شده است.

وی تآکید کرد: از موارد اختلافی شیعه و سنی در خصوص حضرت مهدی(عج)، یکی تولد حضرت بود که به آن اشاره کردم و 90 درصد اهل‌سنت، معتقدند که ایشان هنوز متولد نشده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از دیگر موارد اختلافی نام پدر حضرت بوده که شیعه اعتقاد دارد امام مهدی فرزند امام حسن عسگری(ع) و از نسل امام حسین علیه‌السلام است، اما اهل‌سنت معتقدند نام پدر او عبدالله و از نسل امام حسن(ع) است.

حجت‌الاسلام شیری در پایان سخنان خود با بیان اینکه مسئله اختلافی دیگر رجعت است که شیعه به آن اعتقاد دارد، اما اهل‌سنت آن را نمی‌پذیرند، ابراز کرد: اگر کمی دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، درمی‌یابیم موضوع مهدویت، امری وحدت‌آفرین میان اهل‌تسنن و شیعیان بوده و می‌توان با تأکید و تبلیغ روی مباحث مشترک، وحدت میان مسلمانان را تقویت کرد و از این سرمایه‌گذاری عمیق معنوی، در جهت پیشبرد اهداف مسلمانان در جامعه و زمینه‌سازی برای ظهور منجی موعود استفاده کرد.

ادامه دارد...

شناسه خبر 24376