شناسه خبر:25180
1399/4/26 05:51:55

مدیران اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با تشکیل جلسه‌ای کوشیدند تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را متقاعد به حمایت اعتباری بیشتری از بخش فرهنگ و هنر کنند؛ جلسه‌ای که در میانه راه با نوای نِی و دَف همراه شد و در پایان به یک جمع‌بندی روشن رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه روز چهارشنبه به دعوت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به همراه معاون بودجه و یکی از کارشناسان خود در این اداره کل حاضر شد تا درباره مشکلات اعتباری و برنامه‌ای فرهنگ و هنر استان همفکری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این جلسه با اشاره به تلاش‌های این اداره کل برای احصای مشکلات و موانع فرهنگ و هنر کرمانشاه گفت: ما با اصحاب فرهنگ و هنر همه شهرستان‌های استان نشست‌های جداگانه‌ای داشته‌ایم و برای برنامه‌ریزی بهتر، استان را به چهار حوزه اورامانات، غرب، شرق و مرکز تقسیم کرده‌ایم.

بهرام فاضلی‌زاد توسعه فرهنگی را مقدم بر سایر توسعه‌ها دانست و گفت: تمرکز بر حوزه فررهنگ بسیاری از مشکلات حوزه‌های دیگر را کاهش می‌دهد چنانچه پیشرفت کشورهایی مانند ژاپن مرهون توجه ویژه به بخش فرهنگی است.

او به ظرفیت‌های متعدد فرهنگ و هنر استان اشاره و مثال زد: کرمانشاه رتبه دوم گرافیک کشور پس از تهران را دارد و حتی بعد از برگزاری موفق جشنواره هنرهای مفهومی و گرافیک، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد که کرمانشاه به صورت انحصاری پرچمدار گرافیک کشور شود.

آن‌چنان که او بیان کرد، فعالیت‌های فرهنگی استان پس از شیوع کرونا و ممنوعیت اجتماعات هم تعطیل نشده بلکه شیوه آن تغییر کرده است به طوری‌که در جشنواره تئاتر مجازی استان در سال 99 تاکنون 240 اثر از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور به دبیرخانه ارسال شده که همه آنها داوری می‌شوند.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پرفروش ترین نمایش تاریخ کشور با عنوان «سقراط» متعلق به یک کارگردان اهل اسلام آبادغرب است.

لطفا حمایت مالی را بیشتر کنید

فاضلی‌زاد با اشاره به کمبود اعتبار و محدودیت بودجه ای بخش فرهنگ و هنر استان، از رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه درخواست کرد که حمایت مالی بیشتری از فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی استان کند.

صدرالله بابلی، معاون توسعه و منابع انسانی اداره کل ارشاد کرمانشاه هم سخنران بعدی بود که از ظرفیت‌های متعدد فرهنگ و هنر استان نام برد و گفت: با این وجود بخش زیادی از اعتبار اداره کل فرهنگ و ارشاد استان صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و سایر فعالیت‌ها با محدودیت زیاد مالی مواجه هستند.

دگرگون شدن فضای جلسه

فضای جلسه اندکی بعد از سخنان بابلی، از حساب و کتاب مالی دور و حسابی احساسی شد؛ ابتدا پیمان جسری، مدیر گروه فرهنگی اداره کل ارشاد غزل‌خوانی کرد سپس نوای نی حال و هوای جلسه را عرفانی ساخت.

حمید وجدان پاک، نوازنده خلاق نی با چند قطعه کوتاه و دلربا موضوع جلسه را از یاد حاضران برد سپس مهران امیدی، نوازنده دف نیز با او همراه شد و چند دقیقه شورانگیز را در این جلسه رسمی رقم زدند آنچنان که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه از آنان تشکر ویژه کرد و گفت: ممنویم که برای لحظاتی ما را از فضای پرمشکل و سخت این روزها به دنیایی آرام و امیدبخش بردید.

با درخواست معاون هنری و سینمایی ارشاد استان برای افزایش بودجه این بخش، بار دیگر فضای حاکم بر جلسه سنگین شد.

فرهنگ و هنر استان به روایت آمار

مهدی ربانی‌نژاد از کمبود اعتبار برای حمایت از نخبگان فرهنگ و هنر استان سخن گفت و افزود: 80 نفر از 2 هزار هنرمند استان چهره کشوری هستند که 16 نفر از آنان اعجوبه و در سطح جهانی هم مطرح هستند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای ارشاد هم آمار فعالان این بخش را ارایه کرد تا نیاز به اعتبار بیشتر را نشان داده باشد؛ مظفر تیموری گفت: در کرمانشاه 79 موسسه فرهنگی و هنری، 106 چاپخانه فعال، 72 انتشاراتی، 167 کتابفروشی، 165 نشریه محلی و پایگاه خبری و 92 نمایندگی نشریات سراسری وجود دارد و سالانه 200 عنوان کتاب با 250 هزار جلد تیراژ در استان منتشر می‌شود.

کرونا موسسات قرآنی را به تعطیلی کشانده است

«از 54 موسسه قرآنی استان 44 موسسه فعال بوده‌اند که به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی تجمعات، این موسسات هم به تعطیلی رفته‌اند و نیازمند حمایت مالی هستند»؛ این را هم محسن کرمیان، معاون قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت و اضافه کرد: این شرایط در حالی است که کرمانشاه از چهار سال پیش در مسابقات قرآن و عترت کشوری در رتبه‌های اول تا سوم بوده است.

شرط مهم برای حمایت مالی

در ادامه جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه تنها راهکار خروج از مشکلات کشور را توجه به بخش فرهنگ دانست اما تاکید کرد که برنامه‌ها و فعالیت‌های بخش فرهنگ باید در راستای مشکلات اصلی جامعه و اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید باشد و به بهره‌وری منجر شود.

حبیب‌الله وفایی از مدیران اداره فرهنگ و ارشاد استان خواست که در تدوین برنامه ها، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، فرهنگ کار، تولید و مصرف، تکیه بر ظرفیت‌های نسبی و مطلق استان و... را در نظر بگیرند تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم امکان بیشتری برای حمایت اعتباری داشته باشد.

او در این باره مثال زد: اکنون بهره‌وری نیروی کار در استان پایین است و ارتقای آن هیچ راهی جزء کار فرهنگی ندارد که هنرمندان و اهالی فرهنگ استان می‌توانند در این زمینه بسیار موثر باشند.

دانشنامه فرهنگی کرمانشاه را امسال نهایی کنید

وفایی تاکید کرد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان منتظر دریافت برنامه منسجم، عملیاتی، اجرایی و واقعی اداره کل فرهنگ و ارشاد برای بودجه سال 99 است.

او همچنین از مدیران ارشاد استان خواست که با دعوت از همه صاحبنظران حوزه فرهنگ و هنر استان، «دانشنامه فرهنگی کرمانشاه» را در راستای سیاست‌های کل نظام تا پایان امسال نهایی کنند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 25180