شناسه خبر:25954
1399/5/9 00:29:22

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت:‌ دشت‌های شرقی استان با کسری 661 میلیون مترمکعبی مخزن مواجه است که اگر این رویه ادامه پیدا کند، انتظار یک کشاورزی پایدار در دشت‌های شرقی استان غیرممکن می‌شود.

کامران خرم روز گذشته در دومین جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان که با حضور نماینده ولی فقیه در کردستان برگزار شد، اظهار کرد: کردستان دارای سه حوضه آبریز درجه یک، شامل حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و دو حوضه درجه دو شامل حوضه‌های‌آبریز مرزی غرب و آبریز کرخه است.

وی تصریح کرد: مجموع کل بارندگی‌ها در استان، 13 میلیارد مترمکعب است که هفت میلیارد مترمکعب از این میزان تبخیر می‌شود.

* مصرف 1.1 میلیارد مترمکعب آب در کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اذعان کرد: استفاده نکردن از برق در ساعت پیک مصرف در چاه‌های کشاورزی موجب صرفه‌جویی در آب هم می‌شود.

وی عنوان کرد: میزان مصرف سالانه آب در استان کردستان، یک‌میلیارد و 100 میلی‌مترمکعب بوده که 65 درصد این میزان از منابع زیرزمینی و 35 درصد از منابع سطحی است.

خرم خاطرنشان کرد: منابع سطحی نقطه قوت استان کردستان است که از غنای قابل‌توجهی برخوردار است، اما متأسفانه بیشترین مصرف ما در استان، از منابع زیرزمینی است.

وی از رشد دو درصدی میزان بارندگی در سال ‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه در درازمدت خبر داد و گفت:‌ 80 درصد آب مصرفی کردستان در بخش کشاورزی، 13 درصد در حوزه شرب و هفت درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان تصریح کرد: اگر تنها 10 درصد از مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم، چیزی حدود 80 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی می‌شود.

خرم اضافه کرد: 144 میلی‌مترمکعب در سال مصرف آب بخش شرب است و با صرفه‌جویی این 10 درصد در بخش کشاورزی، می‌توان آب شرب مورد نیاز استان را تأمین کنیم.

* کسری 661 میلیون مترمکعبی آب دشت‌های شرقی

وی اضافه کرد: دشت‌های شرقی کردستان که بیشترین میزان مصرف آب کشاورزی دارد، با کسری 661 میلیون مترمکعبی مخزن مواجه است و اگر این رویه ادامه پیدا کند، انتظار یک کشاورزی پایدار در دشت‌های شرقی استان غیرممکن می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اذعان کرد: اگر تنها پنج درصد از میزان مصرف آب در این منطقه صرفه‌جویی شود، 35 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد و این کار، باعث جبران کسری آب‌های زیرزمینی در شرق استان می‌شود.

خرم اظهار کرد: اگر بتوانیم یک‌سال به عمر منابع آب زیرزمینی اضافه کنیم، بیشترین نفع را خود کشاورزان منطقه می‌برند و قطعاً رسیدن به هدف در این زمینه، نیازمند تلاش و همکاری خود کشاورزان و بهره‌برداران است.

* 300 نقطه فضای سبز سنندج با آب شرب آبیاری می‌شود

وی گفت: برای تصفیه یک مترمکعب آب، هزینه زیادی صرف می‌شود، لذا نباید اجازه دهیم که این نعمت به‌راحتی هدر برود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآوری کرد: برای آبیاری 300 نقطه از 506 نقطه فضای سبز در شهر سنندج، از آب شرب تصفیه‌شده استفاده می‌شود.

خرم از آمادگی آب منطقه‌ای استان برای تأمین آب موردنیاز فضای سبز شهرداری سنندج از سد قشلاق خبر داد.

وی اضافه کرد: چنین اقداماتی می‌تواند نقش مهمی در صرفه‌جویی آب و جلوگیری از هدررفت هزینه‌ها باشد.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 25954