شناسه خبر:27371
1399/6/3 06:13:19

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش :پارک آمادای همچنان در گیرودار بروکراسی اداری تهیه طرح و بی‌ثباتی قیمت‌ها برای تملک اراضی، متوقف است.

30 مردادماه سال گذشته بود که نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه بازدیدهای خود از مناطق حاشیه شهر و همچنین مناطقی که به‌نوعی برای شهروندان ساکن در آن مشکلات و معضلاتی را به همراه دارد، به همراه رئیس و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان، برخی از اعضای شورا و نیز شهردار منطقه چهار، از تپه آمادای (پیسا) واقع در بلوار آیت‌الله نجفی بازدید کرد و در جریان مشکلات ساکنان منطقه و روند احداث بوستان آمادای قرار گرفت.

ساکنان این منطقه در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی برخی از مشکلات این تپه ازجمله تجمع معتادان متجاهر، نمای زشت بصری تپه و لزوم ایجاد یک بوستان در آن را مطرح کردند.

وی نیز با بیان آنکه قرار بود در این منطقه یک پارک 50 هکتاری احداث شود، عنوان کرد: نخستین شاخصه احداث این پارک بزرگ، محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن در شهر همدان است.

امام‌جمعه شهر همدان تصریح کرد: نزدیک به سه سال است که طرح ایجاد پارکی بزرگ در این منطقه مصوب شده که با توجه به شرایط فعلی، روند احداث آن باید سرعت گیرد و با رعایت پیوست‌های فرهنگی در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

اما با گذشت یک سال از این بازدید، هنوز خبری از اجرایی شدن طرح نیست، البته دراین‌بین خبرهایی نیز حاکی از همکاری اداره کل منابع طبیعی استان درخصوص بخشی از اراضی متعلق به این نهاد برای اجرایی شدن پارک به گوش می‌رسد؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدان، اسفندیار خزایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، عباس صوفی شهردار همدان و مجید یوسفی‌‌نوید مدیر شهرداری منطقه چهار ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه پیرو بازدیدی که سال گذشته از منطقه داشتیم مدیران شهری وعده کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد اجرای پروژه پارک در منطقه خواهیم بود، گفت: اخیراً نیز در آیین افتتاحیه چند طرح تفریحی بنده بازهم در گفت‌وگو با شهرداری منطقه (یوسفی‌نوید) شهردار (صوفی) تأکیدات لازم را درخصوص ضرورت اجرای طرح داشتم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی افزود: ضرورت اجرای طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن نشأت‌گرفته از آن است که اجرای آن در این منطقه به‌لحاظ موقعیت جغرافیای یقیناً منجر به رونق گرفتن و نیز تحقق عدالت و توازن اجتماعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پی اجرای طرح مذکور برخی از نیازمندی‌های شهری در این نقطه از شهر برای اهالی مرتفع خواهد شد، تشریح کرد: علاوه‌بر این قرار گرفتن پارک مذکور در مسیر اربعین خود ضرورت اجرای آن را دوچندان می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: درواقع این منطقه شاهراه مواصلاتی ما به غرب کشور است، بنابراین حساسیت اجرای طرح بر کسی پوشیده نیست.

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه در آیین افتتاحیه چند طرح تفریحی منطقه چهار بنده به اعضای شورای اسلامی شهر نیز تأکید کردم که امید است حداقل تا پایان سال کلنگ اجرای این پارک به زمین بخورد، اذعان کرد: گویا این عزیزان نیز بر تحقق امر تأکید دارند، اما به گفته آن‌ها این‌روزها مشکل تملک زمین اصلی‌ترین مانع پیش رو است.

وی با بیان اینکه به گفته دوستان فرآیند کار درحال پیگیری است، تشریح کرد: بازهم تأکید دارم به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی منطقه و نیز لزوم تحقق عدالت اجتماعی و درعین‌حال کاهش آسیب‌های اجتماعی، در اجرای این طرح باید تسریع شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه یقیناً اجرای طرح‌هایی در حوزه ایجاد فضای سبز و درعین‌حال تفریحی و گردشگری در نقاط مختلف شهر بنا به نیاز تأمین فضای سبز شهری یک ضرورت انکارناپذیر است، عنوان کرد: با توجه به ساختار شهر و کمبود فضای سبز در این مناطق، این ضرورت دوچندان احساس می‌شود.

* ضرورت اجرای طرح را در شورای فرهنگ عمومی مطرح و پیگیری می‌کنیم

وی افزود: بنا به ‌ضرورت این مهم را درصورت تشکیل شورای فرهنگ عمومی بازهم در جلسه متذکر خواهم شد، زیرا تعلل در اجرا چیزی جز افزایش هزینه‌ها و گران‌تر شدن املاک و اراضی در پی نخواهد داشت.

مدیرکل حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز با تأیید عقد تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مبنی بر واگذاری عرصه منابع طبیعی به شهرداری منطقه چهار برای اجرای طرح پارک آمادای، گفت: یکی از اهداف منابع طبیعی ارتقای سرانه جنگلی و سرانه فضای سبز است.

اسفندیار خزایی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح مذکور جلساتی با شهرداری منطقه چهار برگزار شد و درعین‌حال بازدیدی از منطقه صورت پذیرفت، خاطرنشان کرد: از آنجایی که این منطقه در حاشیه شهر قرار دارد و درعین‌حال برخی الزامات همچون افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد یک پارک تفریحی برای مسافران عبوری از منطقه، ضرورت اجرای این طرح غیر قابل انکار است.

وی با بیان اینکه درنهایت شهرداری آمادگی خود را برای تبدیل 80 هکتار از عرصه به پارک اعلام کرد، گفت: این موافقت‌نامه تنظیم و به معاون عمرانی استانداری ارسال شد.

مدیرکل حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه تنها بخشی از این اراضی عرصه ملی است و مابقی می‌بایست توسط شهرداری تملک شود، خاطرنشان کرد: طبق نقشه چیزی حدود 10 هکتار منابع ملی است.

خزایی با بیان اینکه تحقق پارک در کنار تلاش شهرداری همکاری اداره کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی را نیز می‌طلبد، عنوان کرد: این قابلیت وجود دارد که عرصه‌های تاریخی و میراثی موجود در محل نیز در قالب پارک با فضای متفاوت جانمایی شود.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی استان در اجرای این طرح درصورت دریافت مصوبه و گرفتن نظر مشاور درخصوص گونه گیاهی علاوه‌بر واگذاری عرصه در بخش اعطای نهال رایگان نیز با شهرداری همکاری خواهد کرد؛ گرچه این مراودات پیش از این نیز در اجرای طرح‌های مختلف وجود داشته و دارد.

شهردار همدان با بیان اینکه تحقق پارک آمادای همچون دو پارک فرامنطقه‌ای 100 هکتاری ولایت و 240 هکتاری اکباتان جزء اهداف بلندمدت شهرداری همدان محسوب می‌شود، گفت: فرآیند اجرای این پارک به‌دلیل قرار گرفتن آن در عرصه میراثی و نیز تعلق اراضی مورد نظر به مالکان خصوصی، از حساسیت بالایی برخوردار است.

عباس صوفی با تأکید بر آنکه با وجود این حساسیت‌ها خوشبختانه همکاران بنده تملک و اجرای پارک را آغاز کرده‌اند، ابراز کرد: به‌گونه‌ای که طرح پروژه جهت دریافت تأییدیه به اداره کل راه و شهرسازی ارسال شده است.

وی افزود: امیدوارم با همه این تفاسیر در بخشی از پارک عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه پیرو بازدیدهایی که سال گذشته از منطقه توسط شهردار و مدیران شهری و نیز امام‌جمعه صورت پذیرفت قرار شد در محل تپه پیسا پارکی ساخته شود، گفت: اما 99 درصد از اراضی محل مورد نظر در ید مالکان خصوصی قرار داشته که طی یک سال گذشته با نوسان قیمت بالایی روبه‌رو بوده است.

مجید یوسفی‌نوید با بیان اینکه پای ‌کار آمدن مالکان خصوصی در بحث‌های این‌چنینی نیازمند تبیین ضوابط تشویقی و یا تأمین منابع مالی سرشار جهت تملک بوده، تشریح کرد: با این وجود طرح پروژه تنظیم و تدوین و به‌صورت یک پیشنهاد به اداره کل راه و شهرسازی ارسال شده است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای هر پروژه در بدو امر نیازمند طرح مصوب است تا بتوانیم برای آن بودجه‌ای درنظر بگیریم، عنوان کرد: بر این اساس همان‌طور که عنوان شد جهت داشتن طرح مصوب پیشنهاد مربوطه به اداره کل راه و شهرسازی ارسال شد؛ بنابراین اداره کل مذکور جلساتی را به این منظور ترتیب داد و در این جلسات صورت‌جلسه‌ای تنظیم شد که در آن موافقت خود را با اجرای چنین طرحی اعلام کردند.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه منطبق با فرآیند تصویب طرح مقرر شد هماهنگی جهت گرفتن مشاوره انجام شود، تأکید کرد: خوشبختانه اکنون این فرآیند درحال انجام است.

وی افزود: البته در همین حین شهرداری خود ردیفی برای اجرای طرح در بودجه با عنوان بودجه تملک پیش‌بینی کرده است که گرچه براساس بودجه منطقه عدد بزرگی محسوب می‌شود، اما براساس بودجه کل پروژه جهت تملک، رقم زیادی به حساب نمی‌آید.

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با بیان اینکه درحال حاضر براساس بودجه تعریف‌شده در شهرداری کارها را پیش می‌بریم، عنوان کرد: بر این اساس با تعدادی از مالکان وارد مذاکره شده و درعین‌حال پیگیر اعمال ماده هشت (قیمت کارشناسی تعیین‌شده از سوی قوه قضائیه) برای مالکان که به هر دلیل ممکن است از واگذاری زمین امتناع کنند، هستیم.

یوسفی‌نوید با تأکید بر اینکه امروز توافق با مالکان به‌دلیل نوسان قیمت املاک و اراضی بسیار دشوار شده و این امر یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی ما است، ادامه داد: یکی دیگر از موانع پیشروی، نیاز پروژه برای تعریف یک ضوابط اقتصادی است که بتوان از طریق آن درآمد بخشی از مباحث تملکی را پیش ببریم که بر این اساس جهت تعیین ضوابط اقتصادی یک مشاور گرفته شده است تا بتوانیم این ضوابط مهم را در کارگروه گردشگری استان مصوب کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در طرح کلی طبق آخرین صورت‌جلسات تنظیم‌شده قرار است پارک به‌عنوان یک پارک گردشگری به اجرا درآید، تصریح کرد: در بودجه امسال شهرداری چیزی حدود چهار میلیارد تومان برای این پارک درنظر گرفته شده است.

مدیر شهرداری منطقه چهار شهرداری همدان درخصوص توافقات صورت‌گرفته برای همکاری اداره کل منابع طبیعی استان نیز گفت: طبق مذاکرات انجام‌شده قرار است چیزی حدود 6 تا 9 هکتار از اراضی منطقه که متعلق به این ارگان است، به شهرداری برای اجرای طرح واگذار شود.

یوسفی‌نوید افزود: البته درخصوص بخشی از این اراضی متعلق به اداره کل منابع طبیعی شاهد تصرف کشاورزان منطقه هستیم.

* 24 هکتار در عرصه میراث قرار دارد

وی با بیان اینکه در راستای واگذاری اراضی مکاتبات لازم با کمیسیون ماده هشت انجام شده است، تصریح کرد: از طرفی طبق قوانین ابتدا این اراضی می‌بایست به اداره کل راه و شهرسازی و سپس از طریق این اداره کل به شهرداری واگذار شود که خوشبختانه اداره کل راه و شهرسازی موافقت خود را دراین‌باره اعلام کرده است.

مدیر شهرداری منطقه چهار همدان ادامه داد: مشکل این است که چند هکتار اراضی (24 هکتار) عرصه میراث فرهنگی است، بنابراین یقیناً برای اجرای طرح با ضوابط دشواری روبه‌رو خواهیم شد.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه قرار است طرح مصوب برای رفع موانع پیشروی میراثی به سازمان میراث فرهنگی ارجاع و تأییدیه لازم گرفته شود، تشریح کرد: درواقع در اجرای این طرح با بروکراسی اداری طویلی روبه‌رو هستیم.

* اجرای پارک مسافر اولویت شهرداری در اجرای زیرساخت‌ها

وی افزود: از آنجایی که معتقدیم این محل بهترین مکان برای اجرای پارک فرامنطقه‌ای و درعین‌حال طرحی جهت سامان‌دهی ورودی شهر محسوب می‌شود، یقیناً پیگیرهای لازم جهت تسریع در اجرای طرح در دستور کار است.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه درصورت تأیید طرح نهایی در کارگروه گردشگری و گرفتن تأییدیه میراث فرهنگی در این پارک ممکن است زیرساخت‌هایی همچون پارک مسافر، شهربازی، منطقه تفریحی و گردشگری به اجرا درآید، اذعان کرد: از آنجایی که مساحت پارک بزرگ بوده، اجرای تمام این زیرساخت‌ها به‌ویژه پارک مسافر شدنی است.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای پارک مسافر در این منطقه، تشریح کرد: از آنجایی که در شهر همدان پارک مسافر وجود ندارد، اجرای این طرح در پارک آمادای فرصت مناسبی برای سامان‌دهی و اسکان مسافران خواهد بود.

شناسه خبر 27371