شناسه خبر:27603
1399/6/10 03:11:47

در سال‌های اخیر حوزه بهداشت و درمان کردستان تغییرات قابل توجهی داشته و با اندیشیدن راهبردهای مناسب به‌ویژه در دولت تدبیر و امید، شاهد افزایش سرانه تخت بیمارستانی و نیروهای کادر درمانی در این استان بوده‌ایم.

با نگاهی به آمارها می‌توان دریافت که تخت‌های بیمارستانی بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت سه برابری کرده و حتی نقاط دوردست جغرافیایی ایران هم از قافله پیشرفت بخش درمانی و خدمات پزشکی عقب نمانده است.

هرچند کاستی‌هایی در بعضی قسمت‌ها به‌خصوص استان‌های مرزی خودنمایی می‌کند، اما طبق بیانیه گام دوم انقلاب، عدالت و پیشرفت‌های علمی باید در تمام شهرها و استان‌ها به‌صورت مساوی پراکنده و آحاد مردم از آن بهره‌مند باشند.

در بودجه 99 برای بخش درمان مبلغی معادل 230.685.012 میلیون ریال درنظر گرفته شده است.

قبل از انقلاب 22 خانه بهداشت، 28 مرکز بهداشتی روستایی و 17 مرکز شهری بهداشتی درمانی در استان کردستان وجود داشت که این آمار پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند برابر شد و اکنون در بخش بهداشت 618 خانه بهداشت، 148 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و 112 پایگاه بهداشتی شهری فعال با ارائه خدمات بهداشتی مانند واکسیناسیون، مراقبت از کودکان زیر هشت سال، زنان باردار، سالمندان، دانش‌آموزان و کنترل بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، سلامت محیط کار، درمان بیماران مراجعه‌کننده، خدمات دندان‌پزشکی و بهداشت دهان و دندان، خدمت ارائه می‌کنند.

قبل از انقلاب اسلامی هفت بیمارستان، 255 تخت مصوب، 94 پزشکی عمومی (84 درصد خارجی بودند)، 32 پزشک متخصص (85 درصد خارجی و در سه رشته) در این استان کار خدمات درمانی را برعهده داشتند، اما درحال حاضر 15 بیمارستان دانشگاهی درجه یک، چهار بیمارستان غیر دانشگاهی، سه هزار و 192 تخت مصوب، 400 پزشک عمومی، 540 پزشک متخصص در رشته‌های مختلف، 40 پزشک فوق تخصص، 350 دندان‌پزشک عمومی و 35 دندان‌پزشک متخصص و فوق تخصص در کردستان مشغول خدمت هستند.

* سرانه تخت بیمارستانی در کردستان بالاتر از کشوری

در روزهایی که کشور درگیر مقابله با کرونا بود، بیمارستان جدیدی در سقز به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد تا ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کردستان جهش مطلوبی پیدا کرده و خدمات‌رسانی به افراد مبتلا به این ویروس تسهیل شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در این خصوص اظهار کرد: در حوزه زیرساخت بیمارستانی و تأمین تخت‌ کارهای مطلوبی در استان انجام شده است.

بهرام نصراللهی‌زاده افزود: با آماده‌ شدن بیمارستان 235 تختخوابی سقز و تحویل موقت آن در اسفندماه سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سرانه تخت بیمارستانی در این استان حدود یک‌دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر رفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: براساس آمار رسمی در برخی زیرساخت‌های حوزه سلامت در استان تلاش‌های خوبی صورت گرفته و درحال حاضر به‌ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در استان، 208 تخت در اختیار داریم.

نصراللهی‌زاده یادآور شد: در کشور به‌طور میانگین به‌ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 13 مرکز بهداشتی و درمانی وجود دارد که این آمار در کردستان 15 مرکز است.

وی به وجود 9 پایگاه بهداشتی در کشور به‌ازای هر 100 هزار نفر جمعیت اشاره و این تعداد را در استان 10 پایگاه اعلام کرد و گفت: میانگین کشوری خانه‌های بهداشت به‌ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 9 و در کردستان 14 است و از این نظر هم در کشور دوم هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: بیمارستان‌های کوثر سنندج، سقز، سروآباد، بانه و دهگلان تازه‌ساخت است و شرایط مناسب زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان در استان باعث شد تا در زمان شیوع بیماری کرونا ازنظر فضای بیمارستانی مشکلی نداشته باشیم.

نصراللهی‌زاده تأکید کرد: به‌عنوان کارگزاران دولت در استان ازنظر شرعی، قانونی و اخلاقی موظف به تأمین خدمات سلامت برای تک‌تک شهروندان حتی در دورترین نقطه با هر هزینه‌ای هستیم.

وی گفت: تأسیس دانشکده داروسازی در سنندج، تأسیس دانشکده پرستاری در سقز، توسعه فیزیکی و تحقیقاتی دانشکده بهداشت، نوسازی و بازسازی دانشکده پرستاری و توسعه فضاهای خوابگاهی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان از طرح‌های زیرساختی مهم در استان است که اجرای آن‌ها با جدیت پیگیری می‌شود.

* ارتقای شاخص بهداشتی در دولت تدبیر و امید

شاید طرح تحول سلامت را بتوان نقطه عطفی در حوزه بهداشت کشور دانست که توانست کمک شایانی به بهبود و توسعه زیرساخت‌های این حوزه داشته باشد و این مسئله در استان‌هایی مانند کردستان که همواره بار محرومیت را به دوش کشیده‌اند، نمود بیشتری داشت.

استاندار کردستان در این خصوص اظهار کرد: تمام تلاش و همت دولت تدبیر و امید در چند سال گذشته ارتقای شاخص‌های بهداشت و سلامت در کشور بود که در کردستان این شاخص‌ها 30 درصد رشد داشته است.

بهمن مرادنیا با بیان آنکه در مدت خدمت این دولت یک‌هزار تخت بیمارستانی به سرانه استان افزوده شد، تأکید کرد: با جدیت به دنبال ارتقای شاخص‌های حوزه بهداشت و سلامت در کردستان هستیم.

* در مسیر توسعه و خدمت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز معتقد است: این دانشگاه دارای 14 بیمارستان درمانی است که بیمارستان کوثر، بعثت، توحید و قدس مراکز پزشکی آموزشی و درمانی هستند و امکانات تخصصی به‌روز مانند MRI، انژیوگرافی و مرکز جراحی قلب باز شهید بروجردی را دارند.

فرزین رضاعی با بیان اینکه 9 دستگاه سی‌تی‌اسکن در استان فعال است، افزود: به‌منظور گسترش بخش‌های ICU بیمارستان‌های استان و تجهیز و بهبود استاندارد تمام تخت‌ها، تعداد 92 تخت آی‌سی‌یو، 75 تخت سی‌سی‌یو و 37 تخت NICU فعال است.

ایجاد بخش آنکولوژی (درمان سرطان) کودکان در بیمارستان بعثت و آنکولوژی بزرگ‌سالان و بخش گوارش و کبد در بیمارستان توحید و درمانگاه تخصصی دندان‌پزشکی از دیگر اقداماتی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به آن اشاره کرد.

رضاعی می‌گوید: از دیگر امکانات بخش درمان می‌توان به 44 دستگاه رادیولوژی، چهار دستگاه ماموگرافی، 20 دستگاه سونوگرافی، پنج دستگاه سنگ‌شکن درون‌اندامی، دو دستگاه سنگ‌شکن برون‌اندامی و هفت دستگاه سی‌- آرم اتاق عمل اشاره کرد.

هم‌اکنون 53 آزمایشگاه تشخیص طبی، 45 مرکز پرتونگاری، 43 پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای، آمبولانس‌های مجهز به تجهیزات دی‌سی‌شوک و سیستم‌های احیا جهت فعال‌سازی بخش فوریت‌های پزشکی و یک باب بیمارستان صحرایی 50 تخته در کردستان به بیماران خدمت ارائه می‌کنند.

خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه مجهز و نمونه کشوری، شتاب‌دهنده خطی برای درمان بیماران سرطانی، توسعه توریسم‌درمانی و ساخت، تجهیز و راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری از دیگر امکاناتی است که دانشگاه علوم پزشکی استان برای خدمات بهتر فراهم کرده و حالا دیگر کمتر بیماری است که برای درمان به خارج از استان مراجعه کند.

شاخه استانی مجمع خیرین سلامت هم بازوی توانمندی در کنار دانشگاه علوم پزشکی است که طی هشت سال فعالیت حدود 29 میلیارد تومان در قالب احداث واحدهای درمانی و بهداشتی در تمام شهرهای استان و نیز تجهیزات مورد نیاز براساس نیازسنجی واقعی و سطح‌بندی خدمات، کمک جمع‌آوری کرده است.

* افزایش افراد زیر پوشش بیمه مکمل

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز به مهم‌ترین اقدامات این در دوره یازدهم و دوازدهم دولت اشاره و اظهار کرد: تعداد آمبولانس جهت به‌کارگیری در بخش اورژانس و بیمارستان‌های سطح استان از 55 دستگاه در سال 92 به 165 دستگاه در سال 98 افزایش یافته است.

فرزام بیدارپور از افزایش یک دستگاه بالگرد اورژانس، سه دستگاه موتورسیکلت اورژانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس در سال گذشته خبر داد و افزود: افزایش تعداد برون‌سپاری خدمات به بخش خصوصی در سطح استان از 171 قرارداد در سال 92 به 450 قرارداد در سال 98 رسیده است.

وی از افزایش تأمین نیرو از بخش خصوصی با 192 نفر در سال 92 به 451 نفر در سال 98 خبر داد و گفت: سامان‌دهی اسناد مالکیت اموال سرمایه‌ای دانشگاه (زمین و ساختمان) با تعداد املاک دارای سند از 442 ملک به 611 ملک در سال گذشته افزایش یافته است.

بیدارپور به ارائه خدمات رفاهی در سال 92 در مقایسه با مدت مشابه سال 98 گریزی زد و اضافه کرد: اسکان پزشکان متعهد خدمت از 72 به 89 نفر و تعداد میهمان‌سراهای سطح استان از دو به چهار میهمان‌سرا افزایش داشته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: افراد زیر پوشش بیمه مکمل درمان از سال 92 نسبت به مدت مشابه سال 98 از دو هزار و 264 نفر به دو هزار و 206 نفر رسیده است.

بیدارپور یادآور شد: تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان‌های جدیدالاحداث از 11 به 15 بیمارستان افزایش یافته و بیمارستان شهید چمران سروآباد، شفا سقز، بیمارستان 540 تختخوابی کوثر سنندج و بیمارستان دهگلان از سال 92 تا سال گذشته راه‌اندازی و تجهیز شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان به اقداماتی که درخصوص افزایش منابع انسانی دانشگاه صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: استقرار دولت الکترونیک و ارتقا فرآیندها، راه‌اندازی سامانه جامع قوانین و مقررات در سال 99، اجرای سامانه جامع نقل و انتقالات در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان در سال 95 ازجمله این اقدامات بوده است.

بیدارپور با بیان اینکه سامانه تحت وب بایگانی الکترونیک در سال 98 در استان راه‌اندازی شده است، تأکید کرد: سامانه تحت وب ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان در سال 95، استقرار سامانه گردش کار احکام کارگزینی به‌صورت الکترونیک در سطح دانشگاه در سال 98 و راه‌اندازی سامانه مأموریت اداری و حذف برگه‌های کاغذی در سال گذشته از دیگر فعالیت‌های این مدیریت است.

وی به استقرار سامانه ثبت‌نام متقاضیان پزشک خانواده و بیمه روستایی در سال 98، الکترونیکی شدن فرآیندهای آموزش ضمن خدمت ازجمله شناسنامه‌های آموزشی کارکنان در سال 99، راه‌اندازی سامانه آزمون الکترونیکی دوره‌های آموزشی و صرفه‌جویی حداکثری در هزینه‌ها در سال 94، ارتقای فرآیندهای غیر حضوری همانند بارگذاری گواهینامه‌های آموزشی بدون مراجعه حضوری، ارائه درخواست‌های کاری و سؤالات و انتقادات و پیشنهادها از طریق سامانه پیام‌رسان بدون مراجعه حضوری در سال 96 نیز اشاره کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه گفت: راه‌اندازی سیستم اطلاع‌رسانی پیامکی در سامانه رشد جهت کاهش مراجعه حضوری ارباب‌رجوع نیروهای طرحی از دیگر اقدامات این حوزه بوده که با راه‌اندازی سامانه‌های فوق‌الذکر موجبات کاهش چشمگیر حجم مکاتبات اداری، کاهش هزینه زمانی، تسریع در انجام امورات، کاهش فساد اداری، کاهش هزینه ازنظر مصرف کاغذ، امکان دسترسی ذینفع جهت اطلاع از نتیجه فرآیند، تسهیل در ارتباط بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور و حذف مکاتبات اضافی، فراهم شده است.

بیدارپور به تمرکززدایی جهت سرعت در انجام فرآیندها، امور و جلوگیری از ترددهای بی‌مورد کارکنان اشاره کرد و افزود: تفویض اختیار صدور احکام کارگزینی مأموریت ورودی و خروجی داخل دانشگاه، انتقال ورودی و خروجی داخل دانشگاه، تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی آزمایشی، تبدیل وضعیت استخدامی از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی، تمدید مدت خدمت رسمی آزمایشی به واحدهای تابعه دانشگاه در سال 96 صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تفویض صدور احکام مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، پیام‌آوران بهداشت، مشمولین تعهدات قانونی به واحدهای تابعه در سال 96 انجام شده است، اضافه کرد: تفویض اختیار برخی مکاتبات مشترک مدیریت گزینش و مدیریت منابع انسانی به واحدهای تابعه در سال 96 و تفویض اختیار مکاتبات صدور گواهی اشتغال و گواهی سوابق خدمتی کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین، قرارداد مشاغل کارگری، قرارداد ساعت کاری، قرارداد پزشک خانواده و بیمه روستایی به واحدهای تابعه دانشگاه در سال 96 و تفویض اختیار صدور احکام کارکنان انتقال ورودی و خروجی، مأموریت ورودی و خروجی به کارگزینی واحدهای تابعه در سال 98 انجام شده است.

بیدارپور با اشاره به جذب نیرو، افزود: از سال 92 تا سال گذشته تعداد سه هزار و 148 نفر درمجموع از طریق آزمون پیمانی، قراردادی و شرکتی در این مرکز جذب شده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تدوین برنامه‌های مدیریت بحران دانشگاه و ارسال به مدیرکل مدیریت بحران استانداری، ارجاع دبیرخانه کارگروه سلامت و بهداشت، اقتصاد مقاومتی از مدیریت منابع انسانی به مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری در سال 94 و پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی واحدهای تابعه دانشگاه از سال 93 تا 94، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه از سال 94 تا 99، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه است.

بیدارپور به تدوین برنامه و اهداف سه‌ساله اصلاح نظام اداری سال‌های 94 تا 97 و ارسال به سرگروه دانشگاه‌های غرب کشور گریزی زد و یادآور شد: تدوین فرآیندها و روش‌های انجام کار از سال 95 تا 97، تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه از سال 96 تا سال 1400، تدوین دستورالعمل شیوه‌نامه طرح تکریم ارباب‌رجوع و ابلاغ به واحدهای تابعه دانشگاه و تشکیل جلسات کارگروه توسعه مدیریت دانشگاه از دیگر فعالیت‌های این مدیریت در مدت‌زمان یادشده است.

وی به استقرار سامانه نظام پیشنهاد‌های در سال 98 و سامانه نظام ثبت تجارب مدیریتی در سال 97 هم اشاره کرد وگفت: نخستین جشنواره مدیریت دانش سلامت در سال 98 برگزار شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: شناسه ملی جهت بیمارستان کوثر در سال جاری ایجاد شده است.

* سلامت زیربنای اقتصاد و اجتماع

سیاست‌های مرتبط با سلامت، یکی از ابعاد سیاست‌های اقتصادی- اجتماعی است که به‌عنوان یکی از وظایف دولت‌ها درنظر گرفته می‌شود.

سلامت شاخص مهم توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب می‌شود و دولت‌ها برای تأمین این نیاز اساسی هرکدام به فراخور اهمیتی که برای آن قائل هستند، برنامه‌ریزی می‌کنند.

اجرای پوشیده کامل بیمه همگانی، کاهش پرداخت توسط مردم در مراکز دانشگاهی، ماندگاری پزشکان، ویزیت زایمان طبیعی رایگان، ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها، دریافت بسته‌های خدمتی برای گروه‌های بیماران خاص و بسته بهداشتی دندان‌پزشکی از مهم‌ترین محورهای تأمین سلامت در کشور است که در دولت تدبیر و امید جامه عمل پوشید تا خانواده‌ها به ‌غیر از رنج مریض‌داری، رنج دیگری نداشته باشند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 27603