شناسه خبر:32927
1399/9/12 11:57:53

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حقوقی حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: «سعید مومیوند» محیط‌بان همدانی که به‌علت درگیری با چند فرد مسلح در زندان بود، با تأمین قرار وثیقه به‌زودی آزاد (در چند روز آینده) می‌شود.

عزیز قیاسی روز سه‌شنبه اظهار کرد: رأی قصاص (اعدام) محیط‌بان همدانی پیش‌تر در شعبه 47 دیوان عالی کشور نقض و مقرر شد که پرونده این محیط‌بان در شعبه هم‌عرض مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در مهرماه امسال حکم اعدام این محیط‌بان نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به همدان ارجاع شده بود که اکنون بعد از بررسی مجدد قرار شد تا محیط‌بان با قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شود.

قیاسی با بیان آنکه هم‌اینک پرونده در شعبه دو کیفری تحت بررسی است، تصریح کرد: اختلاف نظری درباره صلاحیت رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری یک یا دادسرای نظامی مطرح است که تا مشخص شدن این موضوع از طریق دیوان عالی کشور مقرر شد این محیط‌بان با تأمین قرار وثیقه به‌طور موقت آزاد شود.

رئیس اداره حقوقی حفاظت محیط‎زیست استان همدان بیان کرد: درحال حاضر با ارائه نیابت قضائی به دادسرای نهاوند و ارائه سند چندین ملک در این شهرستان، بیش از چهار میلیارد تومان از وثیقه تأمین شده و درصورت تأمین مابقی رقم مورد نیاز، این محیط‌بان با صدور قرار وثیقه تا رسیدگی مجدد به پرونده آزاد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌‌زیست کشور نیز در گفت‌وگویی درخصوص پرونده محیط‌بان همدانی گفت: خانواده این محیط‌بان توانستند مبلغ زیادی از این وثیقه پنج میلیارد تومانی را تهیه کنند و در تماسی که روز دوشنبه با یگان حفاظت محیط‎زیست داشتند، موضوع کمبود وثیقه را مطرح کردند که ما هم با رئیس سازمان در میان گذاشتم و موافقت شد تا مبلغ 260 میلیون تومان از کمبود وثیقه از صندوق ملی محیط‎زیست تأمین شود.

سرهنگ جمشید محبت‎خانی ادامه داد: اگر کارهای مربوط به برداشت پول از صندوق ملی محیط‌زیست تمام و پول به حساب دادگستری همدان واریز شود، دیگر پنج میلیارد تومان وثیقه تأمین و محیط‌بان یک تا دو روز دیگر آزاد خواهد شد.

در سال 95 محیط‎بان سعید مومیوند به اتفاق سایر همکاران در حین گشت و کنترل منطقه حفاظت‌شده «نشر» شاهد حضور افراد مسلح در این منطقه می‌شوند که پس از متوقف کردن خودرو آن‌ها، یکی از سه سرنشین با اسلحه اقدام به فرار می‌کند.

محیط‌بان سعید مومیوند پس از اخطار فراوان به قصد شلیک هوایی اقدام به تیراندازی می‌کند، اما با توجه به ناهموار بودن زمین و شرایط منطقه، تیر ناخواسته به فرد اصابت می‌کند که بلافاصله فرد مجروح را به بیمارستان بعثت همدان منتقل می‌کنند.

فرد مصدوم پس از گذراندن 17 روز در کما، جان خود را از دست داد که پس از کش‌وقوس‌های زیاد پس از دو سال رأی قصاص برای محیط‌بان صادر و در سال 97 به اعدام محکوم شد.

اما بعد از تلاش‌های صورت‌گرفته این حکم از سوی سازمان محیط‌زیست مورد اعتراض قرار گرفت و پس از دو بار رفت و برگشت پرونده، برای بار سوم اعتراض به دیوان عالی کشور ارسال شد و این دیوان نسبت به رأی صادره واکنش نشان داد و حکم اعدام را نقض کرد.

شناسه خبر 32927