شناسه خبر:33504
1399/9/23 10:11:23

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: درمان افراد معتاد در مراکز بهزیستی به‌تنهایی کافی نیست، بلکه باید شرایط برای ایجاد اشتغال افراد بهبودیافته فراهم شود تا آنان به چرخه اعتیاد بازنگردند.

بهمن مرادنیا روز شنبه در هفتمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان اظهار کرد: برای اینکه درمان افراد گرفتار مواد مخدر تکمیل شود، حتماً باید زمینه اشتغال آنان بلافاصله فراهم باشد؛ در غیر این صورت انگیزه آنان برای ترک اعتیاد کاهش یافته و امکان بازگشت این افراد به وضعیت سابق بسیار زیاد است.

وی خواستار ایجاد کارگاه‌های تولیدی در کنار مراکز درمان اعتیاد در استان شد و افزود: اگر می‌خواهیم فرآیند درمان افراد معتاد کامل شود، چاره‌ای جز ایجاد اشتغال برای آنان نداریم، چراکه زمینه جذب آنان در دستگاه‌های دولتی و حتی در بسیاری موارد بخش خصوصی به‌دلیل داشتن سوء پیشینه فراهم نیست.

استاندار کردستان یکی از دلایل بازگشت افراد معتاد به اعتیاد را نبود کار و شغل و امید به آینده عنوان کرد و گفت: همه باید در قبال این افراد احساس مسئولیت کنیم و وظیفه داریم برای تکمیل بهبود افراد گرفتار اعتیاد تلاش کنیم.

مرادنیا خواستار توجه ویژه سازمان بهزیستی به بحث اختصاص بودجه در حوزه درمان اعتیاد و ایجاد مراکز نگهداری معتادان در استان کردستان شد و اظهار کرد: جامعه فرهنگی نیز باید به طریقی با تشکیل کارگروه در این راستا تلاش کنند، چراکه چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ‌سازی و پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی ایفا می‌کنند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در دی‌ماه امسال 20 مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در کشور راه‌اندازی می‌شود تا درمان اعتیاد به شکلی جدی و کامل انجام گیرد.

فاطمه رضوان‌مدنی با بیان اینکه تاکنون 6 مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در کشور راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: در این مراکز کار سم‌زدایی افراد معتاد در 15 روز و براساس نوع اعتیاد به ماده مخدر انجام گرفته و اقدام به برگزاری کلاس‌های مختلف می‌شود.

وی با بیان اینکه درمان اعتیاد افراد گرفتار به مواد مخدر در مراکز یادشده تا یک ‌سال طول می‌کشد، اضافه کرد: دوره اقامت افراد گرفتار به اعتیاد سه‌ونیم ماه و طی هشت ماه نیز 52 جلسه مشاوره و بازتوانی برای آنان برگزار خواهد شد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: افراد معتاد پس از پایان درمان اعتیاد، به حال خود رها نخواهند شد و درصورت اطمینان از ترک اعتیاد، به این افراد 50 میلیون تومان تسهیلات چهار درصد برای اشتغال‌زایی داده می‌شود.

رضوان‌مدنی با بیان اینکه اعتیاد افراد گرفتار براساس مشکلات فرد باید بررسی و درمان شود، افزود: اشتغال معتادان بهبودیافته بسیار مهم است و در کنار درمان آنان باید حرفه‌ای یاد بگیرند و مشکلات مسکن و درآمدشان حتماً باید حل شود.

وی با اشاره به اینکه در هر استانی یک مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان راه‌اندازی می‌شود، به وجود یک‌هزار و 100 مرکز اقامتی و 69 پناهگاه این سازمان در کشور اشاره و اظهار کرد: در کردستان ابتکار خوبی برای راه‌اندازی این مرکز انجام گرفته و به‎صورت هیئت‎امنایی اداره می‌شود که قابل تقدیر است و همه دستگاه‌ها باید در این راستا همکاری داشته باشند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی قول داد سه میلیارد ریال برای راه‌اندازی مرکز جامع درمان معتادان در کردستان کمک کند و افزود: سهم کردستان از بودجه مراکز ماده 16، 600 میلیون تومان بوده که 50 درصد آن تاکنون پرداخت شده است.

رضوان‎مدنی به بحث کرونا و تلاش‌های صورت‌گرفته توسط بهزیستی نیز اشاره کرد و یادآور شد: در تمام مراکز شبانه‌روزی به معلولان و سالمندان و بیماران روانی بسته‌های بهداشتی و مواد ضد عفونی و کمک‌های بلاعوض داده شد و به‌خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، افراد زیر پوشش بسیار کمی در کشور به کرونا مبتلا شدند.

شناسه خبر 33504