شناسه خبر:34133
1399/10/3 09:59:29

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل زندان‌های همدان با نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان دیدار کرد و در این جلسه بر حضور بیشتر نیروهای جهادی و خیرین در زندان‌ها تأکید شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های همدان، رضا ذوالفعلی‌نژاد با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مدیرکل زندان‌های همدان در این دیدار با اشاره به رسالت واقعی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی که اصلاح و تربیت مددجویان است، افزود: منشور زندانبانی اسلامی آیه شریفه من احیا‌ها فکانما احیا الناس جمیعاً است و ما تمام تلاش خود را برای تغییر رفتار مددجویان و آموزش مهارت‌های اساسی زندگی به آن‌ها معطوف کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر 28 روحانی فعال در حوزه فعالیت‌های فرهنگی زندان‌های استان مشغول به‌کار هستند که از عمده فعالیت‌های آن‌ها می‌توان به اقامه نمازهای جماعت، تدریس احکام، اصول، عقاید، آموزش درس‌هایی از نهج‌البلاغه و قرآن به مددجویان اشاره کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: نگاه ما اصلاحی و تربیتی همراه با حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی مددجویان است و فعالیت‌های فرهنگی مدون و مستمری در زندان‌های استان انجام می‌گیرد و در همین راستا نیز تفاهم‌نامه‌های متعددی در بحث نهضت سوادآموزی و تحصیلات تکمیلی با دستگاه‌های ذی‌ربط منعقد شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خانواده‌های زندانیان از اقشار آسیب‌پذیری هستند که وقتی سرپرست آن‌ها زندانی می‌شود، آسیب‌های متعددی گریبان خانواده زندانی را می‌گیرد؛ در همین راستا انجمن حمایت زندانیان که سازمانی مردم‌نهاد است، به ارائه خدمات می‌پردازد که قطعاً نیازمند حمایت‌های بیشتری در این زمینه هستیم.

مدیرکل زندان‌های همدان در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی خانواده زندانیان را برای حفظ کرامت و استقلال آنان مورد تأکید قرار داد و افزود: هدف ما توسعه اشتغال 50 درصدی زندانیان است و با محقق شدن این هدف، زمینه‌ای فراهم می‌شود که زندانی درآمد داشته و بتواند ضمن تحمل کیفر، خانواده خود را اداره کند.

ذوالفعلی‌نژاد ادامه داد: برای توسعه ارائه خدمات در زندان‌ها نیازمند حضور بیشتر نیروهای جهادی و خیرین در زندان‌ها هستیم و آمادگی استفاده از ظرفیت کلیه نهادها، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را داریم و از آنان دعوت می‌کنیم که قدم پیش گذاشته تا با همدلی و همکاری بتوانیم به این قشر محروم و آسیب‌دیده یاری برسانیم.

در این دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان نیز ضمن تبریک به مدیرکل زندان‌های همدان و آرزوی توفیق روزافزون برای وی، گفت: نگاه اسلام به مسئله زندان و مجازات، حیات‌بخش و با دید اصلاح است؛ سیاست حبس‌زدایی، نگاهی بسیار درست بوده که باید با ترویج مجازات‌ جایگزین، تقویت شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با تقدیر از اقدامات اصلاحی انجام‌شده طی سال‌های اخیر در زندان، عنوان کرد: تربیت دارای فرآیندی تدریجی است و با وجود آنکه انجام این امور در زندان سخت بوده، اما امکان‌پذیر است؛ بنابراین باید برای انجام آن توجه ویژه‌ای نسبت به فعالیت‌های تخصصی در حوزه تربیتی داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه تقویت انجمن‌های حمایت از زندانیان بسیار ضروری است، گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود تلاش شود تا آسیب‌هایی که به خانواده زندانیان می‌رسد به حداقل رسیده و اجازه ندهیم زندان باعث ایجاد جرم جدیدی برای خانواده‌ها شود.

وی عنوان کرد: همه زندانیان دارای جرم‌های خطرناکی نیستند و باید شرایط بازگشت آن‌ها به جامعه فراهم شود.

امام‌جمعه همدان با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) که فرمودند «اصلاح شخصیت افراد و حفظ آن می‌تواند از مجرم شدنشان جلوگیری کند»، ابراز کرد: احیای شخصیت افراد زندانی برای جلوگیری از بازگشت مجدد جرم ضروری است، بنابراین مراقبت بعد از خروج، مسئله بسیار مهمی بوده که باید مدنظر مسئولان مربوطه باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه برای جلوگیری از وقوع جرم نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستیم، اظهار کرد: گزارش 52 درصدی زندانیان جرائم مواد مخدر بسیار تأسف‌برانگیز است و باید برای مقابله با این بلا، اقدامات پیگشیرانه به‌صورت جدی اجرا شود.

شناسه خبر 34133