شناسه خبر:37478
1399/12/13 10:16:12

سپهرغرب، گروه خبر: اداره میراث فرهنگی که حافظ آثار باستانی منطقه به‌شمار می‌رود، اداره‌ای بی‌نام‌ونشان در شهرستان چوار است که به‌دلیل نبود آن، هم جان آثار باستانی به خطر افتاده و هم از هنرمندان در این زمینه حمایتی نمی‌شود.

نبود اداره‌ میراث فرهنگی در شهرستان چوار ازجمله معضلاتی است که مشکلاتی را برای حمایت از جوانان صنعتگر و حفاظت از آثار تاریخی این شهرستان پدید آورده است.

شهرستان چوار دارای افراد هنرمند و صنعتگر ماهر در زمینه‌ تولید گلیم، جاجیم و غیره است و موجب توسعه‌ اشتغال‌زایی به‌خصوص برای بانوان نیز شده که نبود اداره‌ میراث فرهنگی مانع توسعه‌ صنایع دستی در این شهرستان شده و فعالیت‌کنندگان در این زمینه را نیز از گرفتن وام برای رونق اشتغال خود و گسترش فعالیت‌های هنری محروم کرده است.

شهرستان چوار علاوه‌بر اینکه از صنعتگران توانمندی برخوردار است، میراث تاریخی و فرهنگی گران‌بهایی نیز دارد که بسیاری از آن‌ها هنوز ثبت نشده‌اند و نیازمند حفاظت هستند؛ اما به‌علت نبود اداره‌ میراث فرهنگی برای حفاظت از آثار تاریخی، بقای این میراث گران‌بها در خطر است.

      حمایت از صنعتگران صنایع دستی سبب ایجاد اشتغال می‌شود

به گفته‌ کارشناسان، وجود اداره‌ میراث فرهنگی در هر شهرستان موجب شناساندن آثار تاریخی گران‌بهای منطقه و توسعه‌ آن به‌عنوان یک منطقه‌ تاریخی- گردشگری ‌می‌شود و همچنین می‌تواند از هنرمندان و صنعتگرانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد که علاوه‌بر توسعه‌ میراث فرهنگی، موجب گسترش زمینه‌ اشتغال ساکنان آن منطقه نیز ‌شود و یقیناً تأثیر بسزایی در رونق اقتصادی آنان خواهد داشت.

پایگاه حفاظتی یا به‌عبارتی اداره‌ میراث فرهنگی در شهرستان چوار وجود داشته که سال‌ها از تعطیلی آن می‌گذرد؛ به گفته‌ جمعی از شهروندان، قدیمی‌ترین پایگاه حفاظتی در کل استان در بخش چوار فعال بوده که متأسفانه با وجود وعده‌های داده‌شده برای راه‌اندازی مجدد این پایگاه، اما از این وعده بی‌تحقق بیش از 10 سال می‌گذرد.

      لزوم ایجاد پایگاه حفاظتی

رئیس شورای شهر چوار گفت: وجود شرکت‌های بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه چوار سبب می‌شود هرازچندگاهی شاهد انجام حفاری‌هایی در این منطقه باشیم که با توجه به تاریخی بودن شهر چوار لازم است اداره و پایگاه ناظر بر این‌گونه اقدامات در این منطقه دایر باشد.

عباس خانمحمدی با بیان اینکه آثار مربوط به دوره ساسانیان است، افزود: در گذشته نیز پایگاه حفاظتی در شهرستان چوار وجود داشته است که به‌علت نبود مکان، اعتبار و تغییر چارت‌ها، سال‌ها است که تعطیل شده و بی‌توجهی به این مهم برای شهروندان چواری خالی از زیان نبوده است.

همواره شهرستان چوار به‌واسطه‌ پیشینه‌ تاریخی و فرهنگی بسیار غنی که دارد، آثار و محوطه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده که احداث اداره‌ میراث فرهنگی در آن از الزامات است.

      تعطیل شدن یگان حفاظت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: در گذشته نمایندگی یگان حفاظت که در زمینه‌ حفظ آثار باستانی فعالیت می‌کرد، دایر بود که به‌علت مشکلاتی این اداره تعطیل شد.

عبدالمالک شنبه‌زاده افزود: تاکنون مکاتباتی برای صدور مجوز با وزارتخانه صورت گرفته که امید است تا اواخر فروردین‌ماه سال آینده نمایندگی میراث فرهنگی برای رفع مشکلات پیش‌آمده در شهرستان چوار احداث شود.

چندسالی است که اداره میراث فرهنگی شهر چوار که از مناطق تاریخی و دیدنی بسیاری برخوردار است، تعطیل شده؛ هرچند وعده‌های فراوانی از سوی مسئولین مربوطه داده شده، اما هیچ‌کدام تاکنون عملی نشده است.

بی‌شک در بخش چوار صنایع دستی و استعدادهای بالقوه وجود دارد که این ظرفیت نیز راه‌اندازی مجدد اداره میراث فرهنگی در این منطقه را ضروری می‌کند.

شناسه خبر 37478