شناسه خبر:39218
1400/1/25 00:27:43

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس شورای اسلامی شهر سنندج از بودجه 600 میلیارد تومانی این شهر در سال 1400 خبر داد و گفت: چند پروژه تأثیرگذار شهری در حوزه مسیرهای دسترسی طی سال جاری را در دستورکار شهرداری قرار دادیم که نقش مهمی در کنترل ترافیک و اتصال مناطق مختلف شهری ایفا می‌کند.

به‌واقع پروژه‌های شهری با نیاز شهر و شهروندان به‌عنوان یکی از ابزارهای لازم زمینه را برای اجرای موفق طرح‌های توسعه شهری فراهم می‌کند. بر این اساس پروژه‌های شهری از مهم‌ترین سازه‌های اجتماعی یک شهر هستند و لحاظ کردن موضوع کمی و کیفی در اجرای اقدامات شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توجه به آن از ملزومات مدیریت شهری به‌شمار می‌رود.

در این میان کیفیت موضوع مهمی در اجرای پروژه‌های شهری است و توجه به این مهم موجب پیشگیری از دوباره‌کاری‌ها و کاهش هزینه‌های شهری می‌شود؛ همچنین بهره‌برداری از منابع مالی کافی زمینه را برای اجرای طرح‌های کلان‌تر شهری فراهم می‌کند. این در حالی است که هدف از توجه به‌سرعت و کیفیت پروژه‌ها رسیدن به استانداردهای مطلوب شهری و اهمیت دادن به مهم‌ترین وظیفه شهرداری که همان خدمت‌رسانی است بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع در ابتدای سال جاری بر‌آن شدیم تا در خصوص اولویت‌ها و پروژه‌های مهم شهری سنندج گفتگویی را با رئیس شورای اسلامی این شهر ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سید غریب سجادی با بیان اینکه طی چند سال اخیر علیرغم وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی و شیوع کرونا سیاست‌گذاری شورا و شهرداری مثمر ثمر واقع شده است گفت: این فعالیت‌ها به گونه‌ای پیش رفته که در پروژه‌های عمرانی، عرصه زیباسازی و فضای سبز و نیز در حوزه مباحث فرهنگی شاهد پیشرفت قابل‌توجهی در شهر بوده‌ایم.

وی با تأکید براینکه بودجه شهرداری سنندج از سال 96 تا 99 شاهد رشد سه برابری بوده است اظهار کرد: به تعبیر بهتر از بودجه 150 میلیاردی در سال 96 به 550 میلیارد تومانی در سال 99 رسیده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به اینکه میزان بودجه سال جاری شهرداری سنندج عددی نزدیک به 600 میلیارد تومان است و همگان بر این امر واقف هستند بودجه شهرداری دارای پیوست‌های متعددی فرهنگی، عمرانی، فضای سبز و غیره است که بر اساس آن نسبت به تعریف پروژه‌ها اقدام می‌شود اظهار کرد: براین اساس چند پروژه اساسی در این بودجه برای سال 1400 احصا و تعریف شده است.

سجادی با بیان اینکه یکی از این پروژه‌ها یعنی اتصال بلوار ساحلی به پل سنجرخان در جنوب شهر سنندج نقش بسزایی در کاهش ترافیک از سمت همدان خواهد داشت و درعین‌حال قادر است در کاهش طول مسیر راه‌های ارتباطی به داخل شهر مثمر ثمر واقع شود تصریح کرد: در بودجه سال جاری تمرکز ویژه‌ای روی نواحی منفصل شهری و فرسوده داشته‌ایم به‌گونه‌ای که منطبق با منویات مقام معظم رهبری مبنی براینکه رسیدگی به مناطق حاشیه‌ای ناحیه نایسر با جمعیت50 تا 60 هزار نفری اولویت اصلی بودجه 1400 در عرصه ایجاد زیرساخت‌ها است.

وی افزود: براین اساس ساماندهی چند خیابان این محله همچون خیابان دکل، گاز و نیز خیابان امام شافعی در این محله در دستورکار فضای عمرانی شهرداری قرار گرفته زیرا این مهم می‌تواند نقش مؤثری در عمران و آبادی این ناحیه منفصل شهری داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با بیان اینکه در سمت شمال شهر نیز ساماندهی بلوار اصلی شهر از ورودی به سمت مریوان در دستورکار شهرداری قرار دارد که شامل میدان ننله به کمربندی اسلام آباد غرب می‌شود اذعان کرد: علاوه بر این اجرای چند پروژه اساسی فضای سبز شهری نیز در سیاست‌ها بودجه 1400 شهرداری سنندج گنجانده شده که ازجمله آن می‌توان به ایجاد پارک فرجه در مساحت 12 هکتاری در ناحیه منفصل حسن‌آباد اشاره کرد.

سجادی ادامه داد: در ناحیه منفصل نایسر نیز یک پارک چهار هکتاری درحال احداث است که نقش مؤثری در افزایش سرانه فضای سبز شهری مخصوصاً در نواحی این‌چنینی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دراین‌بین هرساله بخش عمده‌ای از بودجه عمرانی شهر نیز صرف بهسازی و آسفالت‌ریزی در سطح معابر شهری می‌شود ابراز کرد: در سال چیزی حدود 400 هزار متر از معابر شهری سنندج آسفالت‌ریزی شد که عدد در نوع خود بی‌نظیر بود.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود مشکل آسفالت معابر در شهر تا پایان سال 1400 به اتمام برسد خاطرنشان کرد: رویکرد جدیدی که امسال در بودجه شهرداری سنندج دنبال شد این بود که علاوه بر عدالت در توزیع برای نواحی و نقاطی که طی چند دهه اخیر از خدمات و زیرساخت‌های شهری کمتر برخوردار بودند شاهد تبعیض مثبت باشیم.

سجادی با تأکید براینکه در حوزه جذب سرمایه‌گذار نیز خوشبختانه طی سال‌های اخیر فعالیت‌ها روند مثبتی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: پروژه سیتی‌سنتر با همکاری سرمایه‌گذار خارجی از اقلیم کردستان با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 500 میلیارد تومانی، سرمایه‌گذاری بر روی شهربازی روباز و نیز جذب سرمایه‌گذار در حوزه ساخت‌وساز ازجمله این پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه سال جاری نیز این آمادگی برای جذب سرمایه‌گذار از سوی شهرداری مخصوصاً در حوزه ساخت‌و‌ساز، فضای سبز و گردشگری فراهم است عنوان کرد: در حوزه گردشگری سال گذشته شاهد بهره‌برداری از پیاده‌راه فردوسی در بافت تاریخی و فرهنگی شهر سنندج با هزینه‌کرد بالغ‌بر 50 میلیارد تومان بودیم که در نوع خود بی‌نظیر است.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به اینکه اجرای پروژه پارک کوچک‌رش (سنگ سیاه) در مساحت 22 هکتاری نیز از دیگر پروژه‌های بی‌نظیر حوزه فضای سبز و گردشگری سنندج در سال گذشته بود ابراز کرد: رویکرد مهم شهرداری همدان در عرصه توسعه گردشگری این است که در فضای طبیعی و بکر این شهر که از سوی گردشگران به‌عنوان یک ظرفیت یاد می‌شود جذابیت بیشتری را ایجاد کنیم.

سجادی با بیان اینکه در ششم اردیبهشت‌ماه که روز رسمی سنندج است قرار است بر روی دریاچه آبیدر پل معلق را افتتاح کنیم خاطرنشان کرد: علاوه براین در همین بازه زمانی محوطه‌سازی برای یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های ایران با عنوان مجسمه ایثار و مقاومت نیز در محوطه تفریحی آبیدر به اتمام رسیده و بهره‌برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: احداث پیست دوچرخه‌سواری و نیز پارک ایرانی در محوطه آبیدر نیز از دیگر پروژه‌هایی است که در سال 1400 دنبال می‌کنیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفت شد خوشبختانه پروژه‌های اساسی تعریف شده به‌ویژه در حوزه راه‌ها یقیناً تحول زیرساختی در شهر سنندج به‌ویژه در مسیر‌های مواصلاتی و کاهش حجم ترافیکی ورودی به شهر به‌دنبال خواهد داشت و از طرفی رویکرد جدید شهرداری در خصوص تمرکز بر روی تقویت زیرساخت‌های خدماتی در نواحی منفصل شهری خود نویدبخش توسعه همه‌جانبه شهر خواهد بود بنابراین انتظار می‌رود طبق سیاست‌های تعریف‌شده مدیران شهری اقدام کنند تا نتایج شایان توجهی در این مسیر محقق شود.

البته دراین‌بین تعریف چند پروژه بزرگ در حوزه گردشگری و درعین‌حال جذاب کردن ظرفیت‌های طبیعی این شهر از طریق تقویت این زیرساخت‌ها خود نقطه قوت دیگری است که بیانگر دید کارشناسی مدیریت شهری و سیاست‌گذاران حوزه شهری است که این مهم یقیناً توسعه روزافزون سنندج را به‌دنبال خواهد داشت که این نوع نگاه با در نظر گرفتن میزان بودجه در دسترس شهرداری و تحقق آن ستودنی خواهد بود.

شناسه خبر 39218