شناسه خبر:41392
1400/3/10 09:30:29

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل زندان‌های همدان توجه به خانواده مددجویان نیازمند را مورد تاکید قرار داد

به گزارش سپهرغرب به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های همدان، مدیرکل زندان‌های همدان به مناسبت فرا رسیدن روز نسیم مهر روز ملی حمایت از خانواده زندانیان در برنامه زنده تلویزیونی شبکه 5 استانی همدان حضور یافت و در مورد این موضوع به ارائه توضیحاتی پرداخت و توجه به خانواده مددجویان نیازمند را مورد تاکید قرار داد.

ذوالفعلی‌نژاد با اشاره به گرامیداشت 5 خرداد روز نسیم مهر روز حمایت از خانواده زندانیان نام‌گذاری شده گفت: یکی از وظایف و کارکردهای اصلی خانواده‌ها تامین امنیت جسمی، بهداشتی، روحی و روانی اعضا است که اگر این امر به خوبی انجام نشود قطعاً افرادی که در این خانواده‌ها هستند با مشکلاتی مواجه می‌شوند و نمی‌توانند فرد مفیدی برای جامعه باشند.

وی افزود: در حال حاضر 70درصد زندانیان متاهل، 27 در صد مجرد و 3 درصد سایر هستند که به هر دلیلی خواسته یا ناخواسته جرمی را مرتکب شدند و وارد زندان شدند و وظیفه ما حمایت از خانواده آنان است.

مدیر کل زندان‌های همدان ادامه داد:اقدامات بسیار خوبی در حوزه اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها انجام می‌شود و هدف اصلی از اقدامات این است که فرد زمانی که از زندان آزاد می‌شود در فرآیند بازاجتماعی شدن، مددجویان بازگشت سعادتمندانه‌ای به جامعه داشته باشند.

وی یاد آور شد: در سال 1400 یکی از اولویت‌های مهم رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان‌های کشور توجه ویژه به خانواده زندانیان است که با برنامه ریزی این مهم در سال 1400 عملیاتی شده است و در حال حاضر انجمن حمایت از خانواده زندانیان وهمچنین کمیته امداد امام خمینی (ره)از خانواده‌های زندانیان حمایت می‌کنند.

مدیر کل زندان‌های همدان افزود: اقدامات حمایتی انجمن معمولا ًاز محل کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی است واعتبار دولتی ندارد و اگر فعالیت اقتصادی داشته باشد از محل این درآمد براساس نیاز سنجی که توسط مددکاران صورت می‌گیرد این خدمات را به خانواده زندانیان ارائه می‌دهند.

ذوالفعلی‌نژاد ادامه داد:بعضی خانواده‌های نیازمند به کمیته امداد معرفی می‌شوند و بعد از طی مراحل خاصی مورد حمایت آن نهاد قرار می‌گیرند و این امر در انجمن‌ها از طریق مددکاران صورت می‌گیرد و در زمینه‌های اشتغال،کمک هزینه تحصیل برای فرزندان، اجاره مسکن، درمان و حتی ازدواج فرزندان از طریق کمک‌های خیرین حمایت می‌شوند.

وی ادامه داد: خیلی از فرزندان زندانیان به خاطر فقر اقتصادی، ترک تحصیل کرده بودند که آن‌ها را شناسایی و با آموزش و پرورش هماهنگی شد تا زمینه تحصیل آنان فراهم شود و چند دستگاه تبلت نیزبه فرزندان خانواده‌ها اهدا شد.

وی افزود:در ماه مبارک رمضان به همراه رئیس کل دادگستری، دادستان همدان و شهرستان‌ها از 39خانواده نیازمند مددجویان بازدید به‌عمل آمد و به مشکلات آن‌ها رسیدگی شد.

وی ضمن قدردانی از زحمات مراجع قضایی گفت: در داخل زندان اشتغال کارگاهی ایجاد شده است و در خارج از زندان با قرارداد با واحدهای خدماتی مددجویان مشغول به کار می‌شوندتا مددجویان با درآمد حاصل از آن، بتوانند بخشی از هزینه‌های خود و خانواده را تامین کنند.

وی به راه‌اندازی سامانه حمایت اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها می‌توانند به این سامانه مراجعه و مشخصات خود را وارد سامانه کنند و مددکاران نیازهای آن خانواده‌ها را شناسایی و خدمات لازم را ارا‌ئه می‌کنند.

شناسه خبر 41392