شناسه خبر:41889
1400/3/23 10:04:29
مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان:

هیچ واحد تولیدی درسال 99 به تملک درنیامده است

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان درباره تملک واحدهای تولیدی توسط این بانک گفت: در سال گذشته هیچ واحد تولیدی به تملک بانک درنیامده است و حتی واحدهایی که در ادوار گذشته به تملک بانک‌ها درآمده بودند، با شرایط خاص ادامه کار می‌دهند.

هوشنگ حیدرنژادیان روز گذشته به‌مناسبت هشتادوهشتمین سالگرد تأسیس بانک کشاورزی با بیان آنکه این بانک فعالیت خود را در بخش حمایت از فعالان عرصه تولید از سال 1312 به‌عنوان نخستین بانک تخصصی در کشور آغاز کرده، ابراز کرد: نقش امنیت غذایی در جامعه بی‌بدیل است.

حیدرنژادیان با تأکید بر اینکه درحقیقت غذا به‌عنوان یک عنصر مهم در استقلال هر کشور نقش بارزی را ایفا می‌کند، تصریح کرد: بی‌شک جوامع بشری بدون غذا شکل نمی‌گیرد و درعین‌حال تداوم نمی‌یابد.

وی با اشاره به آنکه این مهم در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی هر کشوری تأثیرگذار خواهد بود، اذعان کرد: درواقع ما بازوی حمایتی دولت در عرصه تأمین امنیت غذایی به حسلاب می‌آییم.

حیدرنژادیان با تأکید بر اینکه ما رفیق دوران سرد و گرم مردمانی هستیم که تلاش می‌کنند در عرصه تولید امنیت را برای کشور تأمین کنند، ابراز کرد: این بانک تخصصی به ایفای نقش خود در این بستر مباهات می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استقلال غذایی بسترساز توسعه، رشد و کارآفرینی در هر جامعه است، تشریح کرد: این بانک توانسته با درایت و بهره‌گیری از نیروی متخصص و توانمند همواره طی این سال‌ها در عرصه‌های مختلف نسبت به مأموریت‌های تعریف‌شده نقش‌آفرینی کند؛ به‌گونه‌ای که حتی در بخش ایجاد اشتغال پایدار روستایی بیش از 50 درصد اعتبارات صرفاً به این بانک تخصیص یافته است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان با اشاره به تحقق 120 درصدی اعتبارات ابلاغی اشتغال روستایی استان همدان در سال‌های 97 تا 99، اذعان کرد: میزان تعهدات استان در این بخش یک‌هزار و 536 میلیارد ریال در حوزه تسهیلات غیر حمایتی بوده که این مبلغ به 318 نفر پرداخت شده است.

حیدرنژادیان با تأکید بر آنکه این تسهیلات یک‌هزار و 594 فرصت شغلی را شامل شده است، ابراز کرد: در بخش نهادهای حمایتی نیز 964 فقره تسهیلات با اعتبار 409 میلیارد ریال پرداختی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال 99، 33 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 33 هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف همچون گلخانه، مکانیزه و غیره پرداخت شده است، عنوان کرد: بیش از 95 درصد از منابع این بانک به بخش کشاورزی پرداخت می‌شود.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان ادامه داد: در بخش مکانیزاسیون در سال 99 یک‌هزار و 505 فقره تسهیلات به مبلغ 14 میلیارد ریال پرداخت شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری درباره تملک واحدهای تولیدی نیز اظهار کرد: در سال گذشته هیچ واحد تولیدی به تملک بانک درنیامده است و حتی واحدهایی که در ادوار گذشته به تملک بانک‌ها درآمده بودند، با شرایط خاص ادامه کار می‌دهند.

حیدرنژادیان با اشاره به اینکه 35 درصد از معوقات سیستم بانکی استان مربوط به بانک کشاورزی استان همدان است، تأکید کرد: مطالبات غیر جاری معوق بانک کشاورزی دو هزار و 480 میلیارد ریال بوده که عمدتاً از واحدهای تولیدی است.

وی در واکنش به سؤالی درباره تعداد چک‌های برگشتی فعالان بخش کشاورزی در این بانک، مطرح کرد: در بانک کشاورزی با کاهش چک‌های برگشتی مواجه بودیم که این موضوع ابتدا به خوش‌قولی فعالان بخش کشاورزی و در مرحله بعد به تقویت نظارت موضوع در شعب استان مربوط می‌شود.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان همدان با اشاره به سهم 40 درصدی بانک کشاورزی در احداث سد گرین، یادآور شد: کل سرمایه‌گذاری سد گرین یک‌هزار و 722 میلیارد ریال است که 690 میلیارد ریال معادل 40 درصد به بانک کشاورزی اختصاص دارد.

معاون اعتباری و بانکداری شرکتی مدیریت بانک کشاورزی در استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه رسالت بانک کشاورزی تأمین کردن منابع مورد نیاز بخش کشاورزی است، عنوان کرد: ما موظف هستیم 90 درصد منابع خود را در این بخش هزینه کنیم.

علی اشرف کرمی با بیان اینکه در سایر بخش‌ها نیز 10 درصد از منابع را می‌توان به‌صورت تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرد، عنوان کرد: یکی از اولویت‌های پرداخت تسهیلات در بخش‌های کشاورزی به احداث گلخانه بازمی‌گردد.

وی با اشاره به آنکه در این بخش 66 فقره تسهیلات برای 34 هکتار گلخانه پرداخت شده است، اظهار کرد: همدان یکی از استان‌هایی است که بیشترین سهم را در احداث گلخانه داشته و بین استان‌های اول تا چهارم قرار دارد.

کرمی با بیان اینکه مبلغ پرداخت تسهیلات پرداختی در بخش گلخانه 994 میلیارد و 517 میلیون ریال بوده است، تشریح کرد: از سال 97 تاکنون در مدت سه سال 106 طرح اشتغال‌زا از محل اعتبارات در اختیار بانک، دو هزار و 74 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند که یک‌هزار و 190 نفر اشتغال‌زایی به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 144 فقره تسهیلات اشتغال به مبلغ 127 میلیارد ریال پرداخت شده است، اذعان کرد: در دوماهه ابتدای امسال نیز 155 فقره به میزان 132 میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به جوانان پرداخت شده است.

در ادامه رستمی، کارشناس بخش بیمه بانک کشاورزی در استان همدان نیز درباره پرداخت غرامت خسارت محصولات کشاورزی گفت: در سال زراعی گذشته 104 میلیارد و 407 میلیون ریال خسارت بیمه به کشاورزان پرداخت شد که بالاترین غرامت مربوط به بخش زراعت با 52 میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: در سال زراعی جاری نیز با توجه به خشک‌سالی و سرمازدگی اول فصل پیش‌بینی می‌شود میزان پرداخت غرامت بین 540 تا 800 میلیارد ریال باشد؛ چراکه به‌علت خشک‌سالی تمامی مزارع دیم استان مشمول غرامت بوده و حتی برخی از مزارع به‌صورت صددرصدی دچار خسارت شدند.

رستمی با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی باغات استان در سال جاری زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: درخواست خسارت سرمازدگی باغات ثبت شده و درحال ارزیابی است و حداکثر تا تیرماه پرداخت خواهد شد.

وی از افزایش هشت برابری بیمه محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: در سال زراعی جاری 154 هزار هکتار از محصولات زراعی استان زیر پوشش بیمه قرار گرفتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش هشت برابری داشته است.

شناسه خبر 41889