شناسه خبر:43523
1400/4/27 11:39:55

سپهرغرب، گروه سیاسی - سمیرا گمار: تحول‌گرایی، مبارزه با فساد و انتخاب وزرای توانمند سه عنصر اصلی توفیق دولت سیزدهم است.

خردادماه امسال شاهد یکی از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی در سپهر جمهوری اسلامی ایران بودیم؛ سید ابراهیم رئیسی با قاطبه آرای ملت به‌عنوان رئیس جمهور مردم انتخاب شد و دیگر چیزی نمانده که او در 14 مرداد ماه رسماً سکان قوه مجریه کشور را در دست بگیرد.

آنچه بعد از این اهمیت دارد و بیشتر به چشم می‌آید عمل به وعده‌هایی است که رئیس جمهور منتخب با اتکا بر آنان اعتماد مردم ایران را جلب کرد. مردمی که از سیاسی‌کاری‌ها خسته هستند و وضعیت اقتصادی و معیشیتی نابسامانی دارند منتظرند ببینند حال و روز آنان در پس این انتخاب چگونه خواهد شد؟

این دوره مهم است چون مردم بیشترین سختی را در هشت سال گذشته متحمل شده و از کمترین راحتی برخوردار بوده‌اند، باید دید آقای رئیسی می‌تواند با کارآمدی و دولت جهادی به وعده‌هایش به‌ویژه وعده‌های مدیریتی و اقتصادی، جامه عمل پوشانده و با ملت بزرگ ایران آشتی کند یا خیر.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌و‌گوی خبرنگار سپهرغرب با دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در همین رابطه است:

 تشکیل دولت کارآمد با وزرای توانمند

حسین کنعانی‌مقدم در ابتدای سخنان خود تصریح کرد: قاعدتاً رئیس‌جمهور منتخب اولین اقدامی که برای اجرایی شدن وعده‌هایش باید انجام دهد تشکیل دولت کارآمد با وزرای توانمند و قدرتمند است که با شاخص‌های مطرح شده توسط وی یعنی چابکی، کارآمدی و روحیه جهادی برای حل مشکلات و مقابله با مفاسدی که وجود دارد همخوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: لازمه این امر آن است که رئیس جمهور منتخب در همین رابطه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت را به تصویب برساند تا به نقشه راهی برای عملی کردن وعده هایش تبدیل شود.

 دوره شعار دادن تمام شده مردم عمل می‌خواهند

وی با بیان اینکه دوره شعار دادن تمام شده و اکنون مردم توقع دارند که در عمل شاهد تحول‌گرایی باشند، اظهار کرد: این انتظار در مسائل اقتصادی و معیشتی بیشتر است ضمن اینکه تحول‌گرایی همان چیزی است که رهبر انقلاب هم به دولت آینده توصیه داشته‌اند.

 شاخصه‌های وزرا مهم است

این کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی ابراز کرد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در رابطه با اشخاصی که در دولت آینده به‌عنوان وزیر در نظر گرفته می‌شوند، قاعده این است که شاخصه‌هایی که آقای رئیسی برای مبارزه با فساد، داشتن کارآمدی، حل مشکلات و تجربه مدیریت جهادی و انقلابی مطرح می‌کردند در این افراد هم وجود داشته باشد.

 فرجام «برجام» تعین‌کننده است

کنعانی‌مقدم در ادامه با تشریح اولویت برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت گفت: به‌نظر می‌رسد اولویت برنامه‌های کوتاه مدت مسائل اقتصادی و معیشتی مردم، حفظ ارزش پول ملی و به فرجام رساندن «برجام» است.

وی در ادامه افزود: چراکه اگر تحریم‌ها همچنان ادامه پیدا کرده و بخواهد باعث افزایش مشکلات اقتصادی کشور شود ممکن است دولت با معضلاتی مواجه شود که نتواند به سایر مسائل برسد، بنابراین باید این موارد را حل و فصل کند تا بتواند به حل مشکلات بپردازد.

 گام دوم انقلاب محور برنامه‌ریزی میان‌مدت

دبیر حزب سبز ایران در توضیح برنامه میان مدت دولت سیزدهم اذعان کرد: این محور باید متناسب با گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری نقشه راهش را تعیین کرده‌اند اعلام شود و اگر نیاز به این دارد که تغییراتی در بودجه کشور در سال 1400 و همچنین برنامه پنج ساله وجود دارد به‌صورت لایحه یا پیشنهاد ورود کرده و اصلاح ساختار اجرایی کشور را داشته باشد.

 برنامه‌ریزی چهار ساله

کنعانی‌مقدم یادآوری کرد: برنامه بلند‌مدت نیز برنامه‌ریزی برای دوره چهار ساله ریاست جمهوری است که باید مطرح شود تا بر این اساس گام‌های بعدی برداشته باشد، چراکه به هر حال بدون برنامه‌ریزی و تصویب این برنامه‌ها بر اساس سیاست‌های کلان نظام و همچنین برداشته شدن موانع و مسائل مختلف وعده‌های رئیس جمهور عملی نخواهد شد و ما نمی‌توانیم به برنامه‌هایی که مطرح شده دست پیدا کنیم.

وی متذکر شد: البته این مسئله هم مطرح است که رئیس‌جمهور منتخب تا مدتی باید از خرابکاری‌های دولت «آواربرداری کند» چراکه اتفاقاتی که در دولت آقای روحانی افتاد و مشکلاتی که در اوضاع به‌ویژه اقتصادی ایجاد کرد غیر قابل انکار است، علاوه بر این بحث مدیریت «کرونا» مهم است که باید به نتیجه نهایی برسد. و در پایان «برجام» هم باید به فرجام برسد که این موارد هم زمان می‌برد و هم باید برای آنها تدبیر صورت بگیرد.

 سران قوا و مردم باید سرکار باشند

این کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: اعتقاد من این است که بدون برنامه‌ریزی نباید وارد عرصه اجرایی شویم لازمه این امر هم حضور همه سران قوا پای کار است که برای اجرایی شدن مباحث مطرح شده تلاش کنند ضمن اینکه مردم هم نقش مهمی دارند و باید برای اجرای این برنامه‌ها مشارکت کنند، اگر مردم توجیه نشوند و توان خود را از نظر اجرایی، مدیریتی و اقتصادی وارد عرصه خدمت نکنند نمی‌توانیم مدعی شویم که از موانع عبور کرده و کشور را به ساحل نجات برسانیم.

در خاتمه باید گفت؛ چهاردهم مردادماه کلید پاستور به دست رئیسی داده خواهد شد و اینک اوست که برای چهار سال آینده ایران عزیز و مردمش باید برنامه‌ریزی کند. مردمی که به امید تغییر به او و تفکرش رأی داده‌اند از این به بعد هم پای کار خواهند بود همان‌طور که در همه برهه‌ها پای کار بوده‌اند و در عوض انتظار دارند در پسِ انقلاب 43 ساله امام خمینی (رحمه‌الله علیه) جمهوری اسلامی و کارگزارانش دست خود را به سمت انقلاب اسلامی دراز کنند و هر جا که لازم بود ساختارها و سازو کارها را تغییر دهند تا اوضاع بهبود پیدا کند.

این چهار سال قطعاً مهم است هم از حیث ترمیم اعتماد و امید از دست رفته مردم هم ساختن خرابی‌هایی که با مشی لیبرالی در طول هشت سال بر کشور تحمیل شد. به امید داشتن ایرانی آباد و آزاد و مردمی امیدوار منتظر روز تحلیف و آغاز به کار دولت سید ابراهیم رئیسی خواهیم ماند.

شناسه خبر 43523