شناسه خبر:44314
1400/5/18 10:11:05

سپهرغرب، گروه خبر: دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی برای سرمایه‌گذاران کرمانشاه به‌دلیل نظام سفارشی و وثیقه‌های سنگین، به کابوس تبدیل شده است.

یکی از عوامل بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش نرخ بیکاری، اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و تسهیل و تسریع در روند دریافت آن است، اما دریافت این تسهیلات در استان کرمانشاه به مانعی جدی بر سر راه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تبدیل شده است.

برخی تولیدکنندگان به امید دریافت تسهیلات در آینده‌ای نزدیک چوب حراج به دارایی خود زده و به بسیاری از افراد مقروض هستند، اما جز دوندگی چندساله چیزی عاید آن‌ها نشده است.

تعیین وثیقه‌های سنگین و خارج از توانایی سرمایه‌گذاران و بهانه‌‌تراشی‌های متعدد از سوی بانک برای عدم پردخت تسهیلات درحالی است که برخی دیگر تنها با یک سفارش تسهیلات کلانی را با وثیقه‌های ناچیز دریافت می‌کنند که گاهی انحراف در هزینه‌کرد این تسهیلات نیز مشاهده می‌شود.

این درحالی است که چنانچه سرمایه‌گذاری از موانع سنگین وثیقه و بروکراسی اداری بگذرد، در بیشتر مواقع تسهیلاتی که بعد از چندسال دوندگی پرداخت می‌شود، با تورم موجود هم‌خوانی ندارد و به هیج عنوان پاسخگوی رفع نیازها نیست.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان کرمانشاه یک مشکل قدیمی است، اظهار کرد: در استان کرمانشاه از سال 1355 تاکنون نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشور قرار گرفته و وقوع جنگ تحمیلی این موضوع را تشدید کرد و زیرساخت‌ها تخریب شدند و بعد از آن نیز نگاه ویژه‌ای برای رفع این مشکل وجود نداشت.

بهزاد باباخانی با بیان اینکه حدود هفت سال قبل از سال 96 روند نرخ بیکاری افزایشی بود، عنوان کرد: بعد از آن با برنامه‌ریزی‌ها نرخ بیکاری کاهشی بوده و به 14.9 درصد رسیده و امسال نیز سند اشتغال 1400 تدوین شده و براساس آن کاهش 2.5 درصدی پیش‌بینی شده است.

باباخانی با اشاره به اینکه برای بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش نرخ بیکاری تسهیلات اشتغال‌زایی اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال 96 حدود 22.2 درصد بود، اما در چهار سال گذشته نرخ بیکاری روند کاهشی داشته و اکنون به 14.9 درصد رسیده است.

وی یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری را تزریق تسهیلات اشتغال‌زایی ارزان‌قیمت عنوان کرد و گفت: وقوع زلزله سبب شد 600 میلیارد تومان تسهیلات ویژه مناطق زلزله‌زده به استان تزریق شود و در کنار تسهیلات روستاییان و عشایر سبب کاهش نرخ بیکاری استان شد.

این مقام مسئول با بیان آنکه 600 میلیارد تومان تسهیلات زلزله به استان تخصیص داده شده که به‌طور عمده جذب شده است، عنوان کرد: از این محل 300 میلیارد تومان دیگر در اواخر سال گذشته به استان تخصیص یافت که سازمان برنامه بودجه برخلاف سازمان تعاون و کار موافق پرداخت این تسهیلات به استان نیست، به همین دلیل ما هنوز منتظر تزریق این تسهیلات هستیم.

باباخانی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در استان با مشکلات متعددی مواجه است، ابراز کرد: بخشی از موانع و مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاران و عدم آگاهی و آموزش آن‌ها در زمینه روند کار است که بیشتر برای سرمایه‌گذاران خُرد مشاهده می‌شود.

وی سخت‌گیری‌های بیش از حد بانک‌ها را یکی دیگر از موانع پرداخت تسهیلات عنوان کرد و افزود: بخشی از این مشکلات ناشی از دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی مرکز بوده، اما بخشی دیگر مربوط به برخوردهای سلیقه‌ای بانک‌ها با سرمایه‌گذاری است.

باباخانی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موانع سر راه سرمایه‌‌گذاران نبود وثیقه مورد نیاز و متناسب با تسهیلات درخواستی است، گفت: با این وجود در ستاد تسهیل استان تلاش می‌شود در این زمینه حداکثر تسهیل صورت بگیرد.

وی افزود: برای تسهیلات اشتغال‌زایی در سطح کلان تصمیم‌گیری می‌شود و امسال دولت و مجلس توافق کردند تسهیلات اشتغال‌زایی را در یکی از ردیف‌های بودجه تجمیع کنند که حداقل این تسهیلات 40 هزار میلیارد تومان است و 32 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها بوده و این 40 هزار میلیارد تومان قابلیت افزایش تا 80 هزار میلیارد تومان را دارد.

باباخانی عنوان کرد: قرار بود تا پایان تیرماه وزارتخانه‌ها سهم استان‌ها را مشخص کنند، اما به‌دلیل تغییر دولت در این موضوع تأخیر ایجاد شده است و مکاتبات بسیاری انجام شده که با توجه به نرخ بالای بیکاری استان کرمانشاه، سهم این استان نسبت به بقیه بیشتر باشد.

وی افزود: متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی درخواست خود را جهت تأمین مالی از محل بند الف تبصره 18 به دستگاه‌های اجرایی همچون جهاد کشاورزی، صمت یا میراث فرهنگی ارائه دهند تا به محض ابلاغ این تسهیلات به آن‌ها پرداخت شود.

باباخانی با اشاره به اینکه حدود 230 تا 240 میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شده است، گفت: چنانچه بانک منابع مالی کافی داشته باشد و مدارک سرمایه‌گذار نیز کامل باشد، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی نباید بیشتر از دو هفته طول بکشد.

شناسه خبر 44314