شناسه خبر:45177
1400/6/9 09:54:02

سپهرغرب، گروه خبر: امروزه به علت شکار بی‌رویه و توجه نکردن به زیستگاه کبک‌ها جمعیت این گونه از پرندگان در حیات وحش استان ایلام با خطر جدی انقراض روبه‌رو است.

در گذشته استان ایلام به علت برخورداری از موقعیت کوهستانی، داشتن پوشش درختی و گیاهی مناسب، وجود چشمه‌سارها و غیره زیستگاه بسیاری از پرندگان و جانوارن ازجمله کبک‌ها و تیهوها به‌شمار می‌رفت اما متأسفانه با گذر زمان به علت شکار بی‌رویه و از روی تفنن برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو آرام آرام از تعداد این پرندگان زیبا کاسته شد.

لازم به ذکر است در سال جاری نیز به علت خشک‌سالی و کمبود بارش‌ها بسیاری از چشمه‌ها و منابع آبی در طبیعت خشکیده شدند که همین امر یکی دیگر از عوامل مؤثر بر کاهش تعداد پرندگان کوهی در محیط‌‌‌‌‌ زیست استان ایلام است.

  خطر انقراض کبک‌ها و تیهوها

کارشناس محیط زیست اظهار کرد:‌ کبک و تیهو سازگارترین پرندگان و جانواران منطقه به اقلیم کوهستانی و جنگلی در استان ایلام هستند که در صورت مراقبت و حفاظت می‌توانند باعث جذب هزاران مسافر و گردشگر در منطقه باشند.

جعفری افزود: علی‌رغم این مهم در سال‌های اخیر به علت بی‌توجهی مردم به حفظ گونه‌های ارزشمند، شکار غیرمجاز و بی‌رویه، خشک‌سالی و از بین رفتن پوشش گیاهی جمعیت این گونه از پرندگان کاهش چشمگیری یافته است.

یکی از دوستداران محیط زیست گفت: طبیعت ایلام که در گذشته سرشار بود از صدای زیبای کبک‌ها، امروزه پر شده از صدای گلوله و تفنگ که متأسفانه همین امر جمعیت این گونه از پرندگان را در معرض انقراض قرار داده است.

مقصودی با بیان اینکه زیست همه جانداران به همدیگر وابسته است و در صورت انقراض یک یا چند نوع باعث نابودی تدریجی همه جانداران منطقه خواهد شد افزود: راهکار مناسب برای جلوگیری از نابودی این گونه از پرنده و سایر گونه‌های کمیاب در منطقه، همکاری مردم با یکدیگر و جلوگیری از شکار غیرقانونی آن‌ها توسط محیط زیست و سایر دستگاه‌های قضائی و نظارتی است.

  برخورد قانونی با آسیب رسانندگان به حیات وحش

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: کبک‌ها و سایر پرندگان عضوی از زنجیره حیات در محیط زیست هستند که همواره نیازمند حفاظت هستند از این رو با کسانی که بخواهند با شکار این پرندگان در چرخه طبیعت اختلال ایجاد کنند طبق قانون برخورد خواهد شد.

غلامرضا ابدالی با بیان اینکه 143 هزار هکتار از مراتع استان تحت حفاظت گشت‌ها و محیط‌بانان است افزود: مانشت، قلارنگ، کولک، کبیرکوه، دینار کوه و غیره ازجمله مناطق حفاظت شده در استان هستند که با این وجود همواره در تلاشیم مناطق بیشتری را تحت حفاظت خود قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در مورد رفع بحران کم‌آبی نیز اقداماتی از قبیل ساخت تعداد زیادی آبشخور در طبیعت، احداث تلمه بادی و چهار مخزن آب در منطقه مانشت، قلارنگ و غیره ساخته شده اما برای حفاظت بیشتر از محیط زیست همچنان به حمایت‌های مردم و سایر دستگاهی ذی‌ربط نیازمندیم تا بتوانیم از هرگونه آسیب‌رسانی به حیات وحش جلوگیری کنیم.

این گونه از پرندگان به دلیل ارزش زیست محیطی و نقشی که در زنجیره حیات و در تعادل اکولوژیکی دارند علاوه بر اینکه باید مورد حفاظت و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرند، باید با اطلاع‌رسانی به مردم از انقراض کامل آن‌ها نیز جلوگیری کرد.

شناسه خبر 45177