شناسه خبر:45389
1400/6/14 09:23:54

سپهرغرب، گروه خبر: استخر عباس‌آباد به‌عنوان یکی از منابع چهارگانه تأمین آب شهر همدان در راستای بهبود کیفیت آب گنجنامه، لایروبی شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، سیدهادی حسینی‌بیدار در حاشیه عملیات لایروبی حوضچه تپه عباس‌آباد با اشاره به اینکه در سال 80 شرکت آب ‎منطقه‌‎ای برداشت آب از رودخانه عباس‌‎آباد را در دستور کار قرار داد، گفت: از سال 90 شرکت آب و فاضلاب استان همدان عملیات تکمیلی تصفیه‌خانه عباس‌آباد را انجام داد که با این فرآیند از این استخر به‌عنوان حوضچه‌‌های زلال‌ساز و یا ته‌نشینی اولیه استفاده می‌شود.

وی درخصوص عملیات لایروبی حوضچه تپه عباس‌آباد با اشاره به آنکه هدف از این اقدام بهبود کیفیت آب گنجنامه است، ابراز کرد: این حوضچه که آب‌های سطحی گنجنامه را جمع‌آوری می‌کند، توانایی ذخیره 250 تا 300 لیترآب را دارد.

وی افزود: با این اقدام می‌توانیم نزدیک به 130 لیتر در ثانیه ظرفیت تأمین آب همدان را افزایش دهیم.

حسینی‌بیدار با بیان اینکه با اتمام لایروبی طی روزهای آتی آب رودخانه عباس‌آباد وارد مدار می‌شود، خاطرنشان کرد: برداشت آب از رودخانه عباس‌آباد به‌منظور تأمین بخشی از آب شرب شهر همدان در فصول غیر زراعی انجام می‌شود.

وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از اینکه هم‌اکنون همدان تنها برای دو ماه ذخیره آب دارد و شرایط بحرانی است، گفت: ورودی و آورده سد اکباتان، امسال تقریباً 24 میلیون متر مکعب بوده و این در حالی بوده که سال گذشته 64 میلیون متر مکعب گزارش شده است.

گفتنی است حوضچه تپه عباس‌آباد از منابع چهارگانه تأمین آب شهر همدان است که عملیات لایروبی آن در چندروز گذشته انجام شد.

شناسه خبر 45389