شناسه خبر:45537
1400/6/16 10:23:23

استاد اخلاق گفت: مرحوم آیت‌الله حق شناس فرموده بود که هر چه آرزو داشتم به آن رسیده ام. البته ایشان هم می‌دانسته که چه آرزو کند.

آیت الله شیخ محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق شهر تهران در جلسه درس هفتگی اخلاق خود که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به هشدار قرآن نسبت به روز حسرت گفت: خداوند متعال در قرآن آیه 39 سوره مریم نسبت به روز حسرت هشدار داده و می‌فرماید: «وَأَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ؛ و (ای رسول ما) امت را از روز غم و حسرت (یعنی روز مرگ و قیامت) بترسان که آن روز دیگر کارشان گذشته است و آن‌ها سخت از آن روز غافلند و به آن ایمان نمی‌آورند.». خداوند در این آیه به پیامبر (ص) خطاب نموده که مردم را نسبت به روز حسرت انذار دهد.

چشیدن حسرت قیامت با تمام درد و رنجش

این استاد اخلاق با اشاره به مقدار حسرت انسان اظهار کرد: مقداری که انسان حسرت می‌خورد چقدر است؟ در این دنیا اگر حسرت کمی زیاد شود قلب انسان تحمل نمی‌کند و آدم سکته می‌کند و از دنیا می‌رود، اما آنجا همه درد حسرت را می‌کشد و می‌تواند تحمل کند و مرگی دیگر در کار نیست و حسرت را با تمام درد و رنجش می‌کشید.

وی ادامه داد: در قیامت، چون کار تمام شده و انسان تعیین تکلیف شده به این حسرت می‌رسد و آن کسی که باید جهنم برود دیگر باید برود و راه برگشتی ندارد و کسی که باید به بهشت برود همین طور است و آن کسی که درجه دو است حسرت درجه سه را می‌خورد مگر کسی که همه آنچه باید انجام دهد انجام داده باشد.

رسیدن آیت الله حق شناس به تمام آرزوهایش

این مؤلف و محقق حوزوی با بیان اینکه آیت الله حق شناس به تمام آرزوهایش رسیده بود، گفت: مرحوم آیت الله حق شناس فرموده بود که هر چه آرزو داشتم به آن رسیده ام! البته ایشان هم آرزویش را می‌دانسته که چه آرزو کند، اما ما آرزوهایمان یک چلوکباب، رخت و خواب نرم، یک احترام و مقام است، یا یک دانش‌آموز در دیپلم شاگرد اول شود، هر چند این آرزو خوب است، اما کم است، اما مرحوم آیت الله حق شناس نهایت آرزو را داشته به آن رسیده بود و بقیه اش را ما نمی‌دانم.

 

شناسه خبر 45537