شناسه خبر:46232
1400/6/31 09:59:38

سپهرغرب، گروه شهر: مدیران شهرهای مختلف استرالیایی در تلاش برای افزایش زیست‌پذیری مناطق هستند و هم‌سو با اعمال و اقدامات آن‌ها، شهرنشینان نیز برای ایجاد پارکلت‌های هرچه بیشتر در محل سکونت خود می‌کوشند.

سان‌فرانسیسکوی آمریکا پیشرو ایجاد پارکلت در جهان به‌شمار می‌رود که برای نخستین‌بار در سال 2005 فضای پارک یک خودرو در آن به مدت دو ساعت جای خود را به پارکی کوچک داد. از آن زمان به بعد، توجه ساکنان هر منطقه به این سازه‌های مفید بیشتر شد به‌طوری‌که در سال 2006، تعداد پارکلت‌های سراسر شهر به 40 مورد رسید. در پی استقبال باورنکردنی شهروندان سان‌فرانسیسکو از این فضاهای عمومی کوچک، مقامات شهر در سال 2010 دستورالعمل‌هایی ارائه دادند که به مردم کمک می‌کرد متناسب با محل نصب پارکلت‌ها، بهترین طراحی ممکن را برای آن‌ها پیاده کنند.

استرالیا ازجمله کشورهایی بود که پس از سان‌فرانسیسکو به‌سرعت ایجاد پارکلت را در مناطق شهری ترویج داد و در مدت زمانی کوتاه از این پارک‌های جیبی سرشار شد. گروهی متشکل از 300 نفر از ساکنان کلان‌شهر پرت، مرکز ایالت استرالیای غربی، پس از برگزاری جلسات پی‌درپی، وجود پارکلت‌ها در شهر را مؤلفه‌ای مهم برای افزایش پویایی و نشاط مردم دانستند و با سرعت زیاد، پرت را با پارک‌های جیبی سبز و زیبا مزین کردند.

بدیهی است در شهرهایی که مردم حق نصب پارکلت در فضاهای خالی نزدیک محل سکونت خود را دارند، دموکراسی به‌وضوح احساس می‌شود حال‌آنکه در بعضی از نقاط دنیا، شهردارها با هرگونه تغییر و تحول در مناطق توسط خود مردم خودداری به عمل می‌آورند. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، نهادهای غیر دولتی، مراکز تجاری و گروه‌های محلی به ایجاد پارکلت‌ها در شهرها با سرمایه‌گذاری شخصی خود و بدون نیاز به حمایت دولت می‌پردازند که البته پس از نصب به مزایای بی‌شماری نیز دست می‌یابند.

**نقش مراکز تجاری در پیدایش پارکلت‌ها

شاید با شنیدن کلمه پارکلت، بیش از همه مشارکت مردم عادی به ذهن آدمی برسد اما واقعیت این است که صاحبان مراکز تجاری نظیر کافه‌ها، نانوایی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی کوچک اولین کسانی بودند که در سان‌فرانسیسکو اقدام به ایجاد پارک‌های جیبی کوچک در مقابل محل فعالیت خود کردند و از این طریق، رونق را برای کسب‌وکار خود به ارمغان آوردند.

اگرچه پیدایش پارکلت در جهان به سان‌فرانسیسکو نسبت داده شده است بااین‌حال از سال‌ها پیش نیز بسیاری از صاحبان کافه‌ها و رستوران‌های کوچک، میز و صندلی‌ها را در مقابل مراکز خود می‌گستراندند و در آنجا به پذیرایی از مشتریان می‌پرداختند. بدیهی است که این کار، به جذب هرچه بیشتر عابران پیاده کمک کرده است چراکه بسیاری از این افراد، پس از ساعت‌ها پیاده‌روی در خیابان‌ها و بازارهای شهر با دیدن میز و صندلی‌ها به استراحت در آن‌ها و خوردن و نوشیدن جذب شده‌اند.

‌پارکلتی که در فضای بیرونی کافه ونس، واقع در محله اعیانی کاتسلو در استرالیای غربی نصب شده از نمونه‌های بسیار موفق پارک‌های جیبی به شمار می‌رود. این فضای سبز کوچک روزانه میزبان بازدیدکنندگان زیادی است که برای تماشای آب‌های زیبای ساحل کاتسلو در آنجا گرد هم می‌آیند و با صرف نوشیدنی‌های کافه، لذت سفر خود را دوچندان می‌کنند.

جالب است بدانید که بسیاری از سیاست‌گذاران و طراحان شهری با نصب پارک‌های جیبی در مقابل فروشگاه‌ها و مراکز تجاری مخالف هستند چراکه این اقدام را تجاری‌سازی شهری فرض می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از شهرها نیز مدیران به صاحبان چنین مراکزی اجازه می‌دهند پارکلت‌هایی شخصی نصب کنند و از این طریق کسب‌وکار خود را رونق بخشند. در این راستا، اگرچه صاحبان فروشگاه‌ها شخصاً به ایجاد پارکلت‌ها با هزینه خود می‌پردازند، اما همچنان این فضاهای عمومی در مالکیت آن‌ها قرار ندارد و عابران پیاده می‌توانند حتی بدون خرید از مرکز مربوطه در پارکلت‌های نصب شده مقابل آن به استراحت بپردازند.

**علت محبوبیت پارکلت‌ها در میان مردم

اغلب افرادی که پارکلت‌ها را در شهرها نصب می‌کنند از پوشش سبز نیز برای زیباسازی آن‌ها بهره می‌گیرند. بدیهی است که امروزه در پی ساخت‌وسازهای مناطق دوستدار جمعیت در بسیاری از شهرهای جهان، وجود فضاهای سبز به‌طور قابل توجهی رو به کاهش نهاده است، بنابراین، پارکلت‌ها می‌تواند تا حد زیادی حس بودن در فضای سبز را میان شهرنشینان به وجود آورد. علاوه بر این، مردم پس از خستگی زیاد به هنگام خرید یا انجام امور روزمره خود در داخل شهر با دیدن پارکلت‌ها با اشتیاق تمام به استراحت در آن‌ها می‌پردازند که این امر به سهم خود در افزایش محبوبیت پارک‌های جیبی نقش مهمی ایفا می‌کند.

جین جیکوبز، نویسنده و طراح شهری کانادایی-آمریکایی بر این باور بود که شهرها نباید تنها با فضاهای سبز و عمومی سرشار شود بلکه فعالیت تجاری نیز در آن‌ها باید با دقت مورد توجه قرار گیرد. ازنظر بسیاری از مدیران شهری امروز نیز ازآنجاکه در عصر حاضر وجود بسیاری از مکان‌های عمومی نظیر بانک‌ها و دفاتر پستی به‌واسطه پیشرفت تکنولوژی در حال کمرنگ شدن میان مردم است، کافه‌ها می‌تواند به بهترین شکل ممکن تعامل بین شهرنشینان را احیا کند که در این راستا، پارکلت‌ها نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر این در خیابان‌هایی که پارکلت‌ها نصب می‌شود، امکان پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بسیار بیشتر از تردد از طریق وسایل نقلیه است که این امر به سهم خود نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و افزایش نشاط شهروندی ایفا می‌کند.

شناسه خبر 46232