شناسه خبر:46374
1400/7/4 09:31:15

سپهرغرب، گروه متن زندگی: رفاه زندگی در پیری منوط به برنامه‌ریزی اقتصادی در دوران شروع زندگی و جوانی است.کارشناسان معتقدند علت اصلی ایجاد این مشکلات تدبیر نکردن درست اقتصاد خانواده است. تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج نقش مهمی در رفاه سال‌های آتی دارد. زوج‌های جوان این فرصت را دارند با تصمیمی که در مورد مسائل مالی در سال‌های اول ازدواج می‌گیرند، سالیان سال از رفاه مالی بهره‌مند شوند. مسائل مالی، وجه مشترک زوج‌ها در تمام سال‌ها خواهد بود بنابراین لازم است هریک از طرفین از همان ابتدا با یکدیگر صادق بوده، در مورد مسائل مالی همفکری نموده و متحد عمل کنند. برای رسیدن به هدفی مشترک، آینده‌ای روشن و پرهیز از جروبحث‌های مالی که در بعضی خانواده‌ها دیده می‌شود، موارد زیر را رعایت کنید.

1- برای زندگی مشترک خود هدف‌گذاری کنید

اصولاً هزینه‌کرد منابع مالی بدون داشتن برنامه و به‌تبع آن استراتژی، روزبه‌روز دستیابی شما به یک زندگی آرام در حوزه اقتصاد را به تعویق می‌اندازد. گام نخست رسیدن به یک آینده روشن مالی، ترسیم آن و نوشتن اهداف اقتصادی است. هدف‌گذاری اقتصادی به معنای نوشتن رؤیاهای اقتصادی نیست بلکه تعیین گام‌های مختلف برای رسیدن به اهداف متناسب با امکانات موجود و در دسترس است.

2- استراتژی رسیدن به اهداف خود را تعیین کنید

شاید گام اول در این حوزه علاوه بر شناخت دقیق فرصت‌ها و محیط اطراف، مشورت با افراد موفق و متخصصین این حوزه است. در بسیاری از مواقع علت ناکامی ما در اهداف اقتصادی آشنا نبودن ما با مسیری است که باید برای رسیدن به مقصد طی کنیم. مشاوران نقش مهمی در ترسیم این مسیر می‌توانند ایفا کنند.

3- بین نیازهای ضروری و غیر ضروری خانواده خود تفکیک کنید

متناسب با جوانی و روحیه نشاط و تفریح ممکن است زوج‌های جوان در برنامه زندگی خود تفکیکی بین مخارج ضروری و غیر ضروری نداشته باشند. بی‌توجهی به این موضوع رفته‌رفته مخارج ضروری و غیر ضروری شما را ادغام می‌کند و سبد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شما را کوچک می‌کند. البته تفکیک آن‌ها الزاماً به معنای عدم استفاده کالاهای غیرضرور نیست بلکه هدف اصلی از این اقدام، تنظیم مصرف کالاها متناسب با هدف‌گذاری اقتصادی - مالی زندگی است.

4- در مسائل مالی شفاف باشید

خیلی از زوج‌های جوان به دلیل صادق نبودن طرف مقابل، در مورد مسائل مالی دچار مشکل می‌شوند. بعضی وقت‌ها یکی از طرفین بدهی‌ها یا مخارج خود را از دیگری پنهان می‌کند. خرج کردن پا به‌پای دیگران، اکثراً منجر به بدهی شده یا حداقل آن است که زوجین نمی‌توانند پس‌انداز کنند. درآمد و هزینه باید بر اساس نیاز زوج‌ها باشد نه برحسب عادات دیگران.

این پنهان‌کاری، زمینه‌ساز مشکلات برای طرف مقابل بوده، او نمی‌تواند مخارج یا میزان سرمایه را به‌طور صحیح برآورد و ازنظر مالی برنامه‌ریزی کند.

5-- حساب درآمد و مخارج را به‌صورت مکتوب داشته باشید

زوج‌های جوان باید حساب درآمد خود را داشته باشند و با برنامه‌ریزی، بیش از آن خرج نکنند. برنامه‌ریزی شامل پس‌انداز مقداری از پول و سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی است.

حساب‌وکتاب به هرکدام از آن‌ها اطمینان می‌دهد که با توجه به میزان درآمد، مخارج و روش زندگی و با توجه به موقعیت مالی فعلی در سطح یکسانی هستند. این باعث می‌شود هر طرف مشکلات مالی دیگری را پذیرفته و در مورد درآمد و مخارج به توافق برسند.

نوشتن در کاغذ یا استفاده از نرم‌افزارهای حسابدار شخصی یکی از متداول‌ترین راه‌هایی است که امروزه طرفداران زیادی دارد و دورنمای خوبی از هزینه‌های احتمالی شما در آینده به شما می‌دهد.

6- سعی کنید خود را با دیگران مقایسه نکنید

بسیاری از زوج‌های جوان نمی‌توانند پس‌انداز کنند و بیش‌ازحد هزینه می‌کنند. خرج کردن پا به پای دیگران، اکثراً منجر به بدهی شده یا حداقل آن است که زوجین نمی‌توانند پس‌انداز کنند. درآمد و هزینه باید بر اساس نیاز زوج‌ها باشد نه بر حسب عادات دیگران.

7- با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید

صرف پس‌انداز و نگهداری پول در شرایط فعلی اقتصادی -که تورم ارزش پول را کاهش می‌دهد- کمترین کار سرمایه‌گذاری آن جهت حفظ ارزش پول است. سرمایه‌گذاری در بورس، شروع یک کسب‌وکار خانگی، قراردادن پول در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، عضویت در تعاونی و... کمترین کارهایی است که می‌تواند جلوی کاهش ارزش سرمایه شما را بگیرد.

8- برای بالا بردن سواد مالی خانواده خود برنامه داشته باشید

عمده مشکل فعلی اقتصادی مردم، کم بودن سواد اقتصادی آن‌هاست. برای این‌که بتوانید هوشمندانه اقتصاد خانواده خود را جلو ببرید حتماً برای آموزش سواد اقتصادی خود برنامه داشته باشید.

شناسه خبر 46374