شناسه خبر:47341
1400/7/29 09:41:52

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: یک میلیون و 400 اصله نهال صنوبر در نهالستانهای استان تولید و در بین متقاضیان اجرای طرح زراعت چوب توزیع می‌شود.

ارکان حیدری روز چهارشنبه اظهار کرد: 545 هکتار از زمینهای مستعد شهرستان‌های دیواندره، بیجار، سقز و مریوان برای اجرای طرح زراعت چوب مکان یابی و شناسایی شده است.

وی افزود: این طرح در راستای برنامه‌های اجرایی شعار سال سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور، به نام طرح "سه در چهار" در 1400 و همچنین طرح ملی زراعت چوب که با هدف تامین چوب مورد نیاز صنایع سلولزی کشور و کاهش فشار بر منابع جنگلی جلوگیری از قطع و درختان خودرو و جنگلی اجرایی شده است.

رئیس اداره جنگل‌کاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: بخشی از این طرح در اراضی ملی و در قالب ماده سه قانون حفاظت و بهره برداری انجام می‌گیرد.

حیدری گفت: در اجرای تکالیف قانونی و سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در راستای طرح زراعت چوب هرساله نسبت به تولید نهال صنوبر و گونه‌های چوبده دیگر نظیر افرا، زبان گنجشک، اقاقیا و سنجد در نهالستانهای تحت مدیریت و توزیع آن در بین متقاضیان واجد شرایط بصورت رایگان اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی پیشنهاد می‌شود، تاکید کرد: یکی از موثرترین راهها برای ممانعت از قاچاق چوب و صدمه جبران ناپذیر به طبیعت، ترغیب علاقه‌مندان به زراعت صنوبر و بهره‌برداری از آن در صنعت چوب است.

رئیس اداره جنگل‌کاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: با زراعت چوب می‌توان از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، درآمدزایی داشت وهمچنین چوب مورد نیاز بازار را تامین و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرد.

حیدری با بیان اینکه در واقع کاشت صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: اگر به موضوع زراعت چوب توجه کافی نشود، با کمبود مواد سلولزی در آینده مواجه خواهیم شد، لذا برای حفظ اکوسیستم مناطق مختلف درختکاری باید توسعه یابد.

رئیس اداره جنگل‌کاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری، استمرار و تلاش در کار و نگاه درست به آینده یکی از ملزومات کشاورزی موفق است، اظهارکرد: برای رسیدن به سود بالا در صنوبر کاری باید سرمایه حداقل 2 سال و حداکثر هشت سال در این کار باقی بماند.

از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزء جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

شناسه خبر 47341